Wydaje się, że walentynki na dobre zagościły w polskiej tradycji. Jak wynika z badania Payback Opinion Poll zdecydowana większość Polaków pozytywnie ocenia obchodzone 14 lutego święto zakochanych, a ponad połowa ankietowanych (55%) celebruje ten dzień. Sposoby spędzania walentynek zmieniają się jednak wraz z długością trwania związku.
Z badania Payback wynika, że pary będące razem krócej niż rok planują przede wszystkim wybrać się 14 lutego do kina (29%), kawiarni (24%) lub przygotować w domu romantyczną kolację dla swojej „drugiej połówki” (22%). Nieco inne plany mają osoby tworzące kilkuletnie związki (do 5 lat). W tegoroczne walentynki zamierzają wybrać się na kolację do restauracji (22%), do kina (21%), a 14% ankietowanych z tej grupy planuje z okazji dnia zakochanych krótki wyjazd.
W domowym zaciszu, ale jeszcze bez konkretnego planu walentynki zamierzają spędzić pary o dłuższym stażu (5-10 lat). Tę odpowiedź wskazało 22% ankietowanych. Nieco mniej osób z tej grupy (19%) planuje wybrać się do kina, a 17% ankietowanych przygotuje w domu romantyczną kolację dla bliskiej osoby. Podobne plany mają Polacy tworzący najdłuższe związki (powyżej 10 lat). W domu, ale bez skonkretyzowanych jeszcze pomysłów, dzień św. Walentego spędzi 21% ankietowanych. Na romantyczną kolację do restauracji wybiera się 18% osób, a samodzielnie chce ją przygotować 16% ankietowanych.
Z badania przeprowadzonego przez Payback wynika również, że im pary są dłużej razem, tym częściej składają sobie walentynkowe życzenia. Zadeklarowało to 70% osób będących w związku krócej niż rok, a w przypadku par z przynajmniej 10-letnim stażem było to aż 91% ankietowanych.
Co kupić z okazji walentynek?
70% Polaków zamierza wręczyć swojej drugiej połówce prezent z okazji walentynek. Nieco ponad 40% tych osób planuje wydać na ten cel mniej niż 50 zł. Porównując jednak wyniki z ubiegłych lat widać, że Polacy z roku na rok przeznaczają na walentynkowe prezenty coraz więcej. Większą kwotę na upominki planują wydać panowie niż panie (a przynajmniej – tak deklarują). Najwięcej prezentów o wartości wyższej niż 100 zł zakupią natomiast mężczyźni, którzy są ze swoimi partnerkami są dłużej niż 10 lat.
Wydatki Polaków na walentynki
rok 2014 2015 2016 2017
do 50 zł 68% 55% 53% 41%
51 – 100 zł 22% 31% 34% 36%
powyżej 100 zł 10% 13% 13% 23%