Jeżeli chodzi o producentów artykułów użytku osobistego, odzieży i gospodarstwa domowego, to liczba fuzji i przejęć nadal rośnie, w szczególności w odniesieniu do artykułów użytku osobistego, gdzie obserwuje się największe ich nasilenie zarówno pod względem wartości, jak i liczby transakcji. „W roku 2017 działalności tej będzie towarzyszyć szeroko zakrojona reorganizacja modeli biznesowych, ukierunkowana na osiągnięcie pozycji lidera rynkowego i zaspokojenie oczekiwań klientów, dla których doświadczenie związane z użytkowaniem produktu oraz opinia o nim zaczyna znaczyć dużo więcej niż jedynie proces zakupu” - mówi Kamil Kucharczyk, Menedżer w Dziale Doradztwa Finansowego. Wartość dziesięciu największych transakcji w tym segmencie wyniosła w 2016 roku 8,4 mld euro.
Według danych Deloitte w Polsce 53 proc. badanych dyrektorów finansowych prognozuje wzrost poziomu liczby fuzji i przejęć. Charakter tej prognozy pozostaje stabilny od dłuższego czasu. Dotyczy to również rynku dóbr konsumpcyjnych, który cieszy się rosnącym zainteresowaniem inwestorów.
W ubiegłym roku 18 spośród blisko 280 transakcji M&A, do których doszło w Polsce, dotyczyło rynku żywności i napojów. „Od kilku lat widać ożywienie na rynku M&A w segmencie dóbr konsumpcyjnych w Polsce, w szczególności w sektorze tzw. zdrowej żywności, np. produkcji wafli ryżowych, kasz, ciastek, napojów, czy też suplementów diety, zarówno dedykowanych dla profesjonalnych sportowców, jak i osób utrzymujących aktywność fizyczną na amatorskim poziomie” – dodaje Kamil Kucharczyk.
Z przewidywań Deloitte wynika, że z punktu widzenia inwestorów w Europie, w tym również w Polsce, w ciągu najbliższych kilku lat najbardziej atrakcyjne staną się firmy działające w branżach: e-commerce w segmencie dóbr konsumpcyjnych, higieny i pielęgnacji osobistej oraz produktów żywności alternatywnej (żywność „bio” i organiczna, posiłki typu „ready-made”), która biorąc pod uwagę zmieniające się oczekiwania konsumentów, w tym tzw. milenialsów, może liczyć na duży wzrost.
„Gospodarczą niepewność i niestabilność możemy już uznać za normę. Mimo tego rosnąca presja na zwiększanie wartości przedsiębiorstw, a także zmieniające się potrzeby konsumentów powinny pozytywnie wpłynąć na aktywność firm na rynku fuzji i przejęć w sektorze dóbr konsumpcyjnych”
– podsumowuje Katarzyna Sermanowicz-Giza.