Dobre nastroje konsumentów w Unii Europejskiej

2017-08-15 | 11:00

Polska: nieznacznie gorsze prognozy
W drugim kwartale 2017 roku oczekiwania gospodarcze polskich konsumentów wykazały nieznaczny spadek w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami roku. Wskaźnik obniżył się o 2,8 punktu do poziomu 18,9 punktu. Oznacza to nieznaczny wzrost o 2,1 punktu w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2016. W porównaniu z ogólnym wynikiem dla całej UE, oczekiwania gospodarcze w Polsce utrzymują mocną pozycję.

Z kolei w zakresie oczekiwań dochodowych, w porównaniu z poziomem półrocznym z 2016 roku, spadek wyniósł 10,4 punktu, Biorąc pod uwagę poziom z marca bieżącego roku, wskaźnik obniżył się o niemal 6 punktów do poziomu 25 punktów.

Po mocnym pierwszym kwartale wyraźnie zmalała skłonność do zakupów, notując spadek o 12 punktów i osiągając poziom 6,6 punktu. Obecna wartość plasuje się tuż nad poziomem z drugiego kwartału 2016 roku, w którym wyniosła 5,9 punktu.

Czechy: słabną nastroje konsumenckie

Po mocnym pierwszym kwartale roku oczekiwania gospodarcze wśród czeskich konsumentów znacznie osłabły pod koniec czerwca. Wartość wskaźnika spadła o 19,1 punktu do poziomu 18,1 punktu. Rok temu wskaźnik wynosiła 15,6 punktu.

Spadek optymizmu, który mimo wszystko znajduje się na względnie wysokim poziomie, zauważyć można również w kwestii oczekiwań dochodu. Mimo iż w lutym odnotowano historycznie wysoką wartość 59,5 punktu, pod koniec czerwca spadła ona do poziomu 40,8 punktu. Rok wcześniej wynosiła 43,6 punktu, a więc 2,8 punktu więcej niż obecnie.

Nieznacznie zmalał również wskaźnik skłonności do zakupów. W porównaniu z końcem pierwszego kwartału, jego wartość obniżyła się o ponad 4 punkty, osiągając poziom 14,7 punktu. W tym samym okresie w roku ubiegłym wskaźnik notował wartość 21,8 punktu, spadek wyniósł więc wartość ponad 7 punktów.

Słowacja: spadek wszystkich wskaźników

W porównaniu z końcem marca bieżącego roku oczekiwania gospodarcze na Słowacji spadły o 2,3 punktu, osiągając poziom 17,3 punktu. Jest to wartość o 5,6 punktu mniejsza niż w 2016 roku.

Obniżyły się również oczekiwania Słowaków wobec dalszej poprawy sytuacji dochodowej. Dokładnie rok temu wskaźnik zanotował poziom o dwa punkty wyższy niż obecnie. W porównaniu z pierwszym kwartałem 2017 roku spadek wyniósł niemal 4 punkty wobec względnie wysokiego poziomu 25,4 punktu.

Skłonność do zakupów słowackich konsumentów pokazuje podobną zmianę: w porównaniu z połową 2016 roku wskaźnik obniżył się o 10,4 punktu, a w porównaniu z końcem pierwszego kwartału – spadł o 8 punktów do poziomu 4,6 punktu.

Słowenia: utrzymuje się pozytywny trend

W drugim kwartale roku wzrosły oczekiwania gospodarcze słoweńskich konsumentów. W porównaniu z końcem marca wartość wskaźnika zwiększyła się o 4,9 punktu, osiągając poziom 24 punktów. W odniesieniu do roku ubiegłego oznacza to wzrost o 26 punktów – co podkreśla zwiększający się wśród słoweńskich konsumentów optymizm.

W porównaniu rok do roku zanotowano również wyraźny wzrost wskaźnika oczekiwań dochodowych, którego wartość zwiększyła się o 19,3 punktu do poziomu 24,8 punktu, co odzwierciedla poprawę nastrojów konsumenckich na Słowenii – konsumenci liczą na poprawę sytuacji dochodowej.

W kwestii skłonności do zakupu pod koniec czerwca zanotowano  rekordowy poziom od dziesięciu lat. Wskaźnik wzrósł w porównaniu z końcem marca bieżącego roku o niemal dziesięć punktów do poziomu 24,8 punktu, a w porównaniu z wynikami z zeszłego roku zwiększył się o ponad 22 punkty.

Bułgaria: nastroje konsumenckie nieznacznie słabną

Oczekiwania gospodarcze w Bułgarii były na początku roku pozytywne. Jednak pod koniec czerwca spadły o ponad 5 punktów, osiągając poziom -7,8 punktu. W porównaniu rok do roku wskaźnik utrzymał się na stabilnym poziomie.

Oczekiwania dochodowe wśród bułgarskich konsumentów również zanotowały spadek – w porównaniu z końcem pierwszego kwartału o niemal 6 punktów.

Nieznaczny wzrost odnotowała skłonność do zakupów. Wskaźnik na poziomie 16,4 punktu był niemal identyczny, jak pod koniec czerwca w roku ubiegłym, a w porównaniu z końcem marca poprawił się o dwa punkty.

Rumunia: pogorszenie dobrych wyników z pierwszego kwartału

Pod koniec drugiego kwartału oczekiwania gospodarcze konsumentów w Rumunii zanotowały spadek w porównaniu z końcem marca o ponad 11 punktów do poziomu 7,2 punktu, co nieznacznie osłabiło mocny początek roku. W roku ubiegłym wartość wskaźnika była o ponad 3 punkty niższa.

W drugim kwartale roku oczekiwania dochodowe w Rumunii również odnotowały trend spadkowy. W porównaniu z końcem marca wskaźnik zanotował spadek o ponad 7 punktów do poziomu 26,3 punktu. W roku ubiegłym oczekiwania rumuńskich konsumentów odnośnie poprawy sytuacji dochodowej wynosiły 18,5 punktu.

Drugi kwartał roku wykazał również słabnącą skłonność do zakupów. Wartość wskaźnika wyniosła 5,6 punktu, co oznacza spadek o niemal 10 punktów w porównaniu z końcem marca, w którym wynosił ponad 16 punktów. W analogicznym okresie w roku ubiegłym skłonność do zakupów wyniosła 3,4 punktu.

Tagi:
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay.com Źródło: www.gfk.com

Dobre nastroje konsumentów w Unii Europejskiej

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.