Branża finansowa oferuje wiele gotowych pomysłów na własny biznes w modelu opartym na franczyzie. Własna placówka bankowa, oddział doradztwa finansowego, to tylko niektóre z nich. Podpowiadamy, o co zapytać franczyzodawcę, żeby dokonać najlepszego wyboru.
Czy przed podjęciem decyzji mogę otrzymać do wglądu umowę franczyzową?
Przed podpisaniem umowy franczyzowej, zawierającej spis zasad, na których opiera się współpraca pomiędzy dawcą licencji a franczyzobiorcą, warto poprosić wcześniej o jej udostępnienie. Czasami taka umowa zakłada współpracę na kilka lat, dlatego osoba, rozpoczynająca biznes z placówką finansową na licencji, powinna dokładnie ją przeczytać i przeanalizować wszystkie nakładane zobowiązania. Można też sięgnąć w tej sprawie po konsultacje z prawnikiem.
Czy muszę mieć doświadczenie w branży finansowej?
Placówka finansowa to przede wszystkim sprzedaż produktów bankowych. Właściciel oddziału może zatrudnić profesjonalistów z tego zakresu, jednak franczyzobiorcy oczekują często doświadczenia w branży finansowej również od samego przyszłego właściciela. Jak dużego, warto o to zapytać przedstawiciela danej sieci.
– Nasi Partnerzy to zazwyczaj osoby, które są już ukierunkowane na ścieżkę kariery w branży finansowej i często przepracowały w niej wiele lat. Nawiązują z nami współpracę, ponieważ szukają możliwości rozwinięcia skrzydeł oraz działania na większą skalę – mówi Piotr Tabor, Dyrektor Zarządzający CRB FinUp.
Jakie koszty ponoszę przystępując do sieci? Czy pobierane są dodatkowe opłaty, np. wstępna i licencyjna?
Przyszły właściciel placówki powinien dysponować odpowiednimi funduszami na pokrycie inwestycji z tytułu jej uruchomienia. Przed podpisaniem umowy, warto zasięgnąć wiedzy, jakiego rzędu kwota potrzebna będzie na adaptację i wyposażenie oddziału. W przypadku, kiedy franczyzobiorca nie posiada lokalu, trzeba pamiętać o dodatkowych kosztach najmu.
Pytając o potrzebne nakłady finansowe, powinniśmy również się upewnić, czy sieć nie pobiera np. opłaty wstępnej i licencyjnej. Pierwsza z nich jest zazwyczaj jednorazowa, opłacana na początku współpracy, druga comiesięczna naliczana procentowo w zależności od przychodów partnera lub ryczałtowo. Na rynku franczyz finansowych są sieci, które takich opłat nie pobierają.