Ubrani w dobrą technologię, czyli wearables w służbie wellbeingu pracowników

2023-06-19 | 10:32

Wearables, czyli inteligentne urządzenia noszone na ciele, odgrywają coraz większą rolę w monitorowaniu oraz poprawie zdrowia, dobrostanu oraz jakości życia ludzi. Rynek ten stale ewoluuje, oferując innowacyjne rozwiązania, które mogą przynieść wiele korzyści nie tylko w wymiarze indywidualnym, ale także organizacyjnym i biznesowym.

Według danych firmy badawczej IDC  w 2022 roku globalnie sprzedano ok. 492 millionów urządzeń typu wearables. Jak wynika z opracowania, wartość rynku wyniosła z kolei ponad 100 miliardów dolarów. Warto zaznaczyć, że prym w sprzedaży wiodą trzy kategorie urządzeń wearables. Są to: hearables (słuchawki douszne i nauszne), smartwatche oraz opaski fitness.
 
Lokalne dane również robią wrażenie. Twórcy raportu Deloitte „Digital Consumer Trends 2022”  wskazują, że aż 6 na 10 Polaków posiada dostęp do urządzeń wearables, w tym posiadanie smartwatcha deklarowało 35%, co oznacza wzrost o 20% rok do roku. Użytkownicy wykorzystują opaski czy inteligentne zegarki do mierzenia m.in. liczby kroków (ponad połowa odpowiedzi), rytmu serca (38%), jakości snu (25%), ciśnienia krwi (22%) czy poziomu stresu (14%).

Wearables jako wsparcie wellbeingu pracowników

Co istotne, firmy mogą wspierać swoich pracowników w budowania zdrowych nawyków i dbaniu o dobrostan propagując, zapewniając dostęp lub (współ)finansując wearables w ramach strategii wellbeingowych. Ludzie odgrywają bowiem kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji, dlatego ważne jest, aby dbać o ich dobre samopoczucie i zdrowie fizyczne oraz psychiczne.

Eksperci z firmy KOMSA Polska, która zajmuje się dystrybucją tego typu urządzeń od światowych marek, wymieniają kilka z kluczowych obszarów, w jakich można wykorzystywać nowoczesne technologie w dbaniu o wellbeing. Są to:

• Monitorowanie aktywności fizycznej
Smartwatche, sportwatche i opaski fitness są dobrym narzędziem do monitorowania aktywności fizycznej. Śledzą ilość kroków, przebyte dystanse, spalone kalorie oraz monitorują aktywność serca. Pozwalają pracownikom świadomie kontrolować swoją kondycję fizyczną i motywują do osiągania codziennych celów treningowych.

• Udoskonalenie snu
Wiele wearables oferuje funkcje monitorowania snu, które pomagają użytkownikom ocenić jakość i efektywność ich snu. Dzięki zebranym danym można identyfikować czynniki wpływające na niezdrowy sen i podejmować odpowiednie działania, aby go poprawić. To kluczowe dla zapewnienia regeneracji i dobrego samopoczucia w ciągu dnia pracy.

• Analiza i redukcja stresu
„Urządzenia noszone” wyposażone w czujniki stresu umożliwiają użytkownikom śledzenie swojego poziomu stresu oraz wskazówki, jak go skutecznie redukować, np. poprzez techniki oddechowe. To ważne narzędzie dla pracowników, którzy chcą zwiększyć odporność na sytuacje kryzysowe i poprawić swoje samopoczucie psychiczne. Długotrwała redukcja stresu wpływa również pozytywnie na efektywność pracy i relacje interpersonalne.

• Poprawa postawy i zdrowia w pracy
Wearables często oferują funkcje monitorowania postawy ciała. Dzięki temu użytkownicy są świadomi swojej sylwetki i otrzymują powiadomienia, gdy znajdują się w nieodpowiedniej pozycji. To szczególnie istotne dla pracowników, którzy spędzają wiele czasu przy biurku. Poprawa postawy może przełożyć się na zdrowie kręgosłupa.

• Relaks i terapia
Oprócz smartwatchy i opasek, w dbaniu o wellbeing pomocne okazują się także gogle VR i słuchawki. Pracownicy mogą korzystać z nich do odprężenia się i regeneracji, co ma pozytywny wpływ na ich samopoczucie ogólne i wydajność. Słuchanie muzyki relaksacyjnej, dźwięków natury lub medytacji może pomóc choćby w zwiększeniu koncentracji w trakcie pracy. Wearables wpisują się zatem w firmowe strategie dbania o dobrostan i satysfakcję pracowników, których efektem może być zmniejszenie rotacji, ograniczenie liczby zwolnień chorobowych, absenteizmu, większa produktywność czy zaangażowanie w obowiązki zawodowe. Słowem, realne korzyści biznesowe dla organizacji.

Wearables najlepiej mają się wiosną i latem
Okres wiosenno-letni szczególnie sprzyja wprowadzeniu tego typu urządzeń w codzienność firmową i budowaniu dobrych nawyków. Przedsiębiorstwa, które planują organizację imprez, pikników korporacyjnych czy innych wydarzeń, mogą znaleźć w wearables wartościowe narzędzia, wspierające ideę zdrowego stylu życia, motywujące do aktywności fizycznej i integrujące zespoły. Na aspekt ten zwracają uwagę przedstawiciele KOMSA Polska:
– Okres wiosny i lata to standardowo czas organizacji różnego rodzaju wydarzeń firmowych. Wearables mogą stanowić ich interesujący element, zapewniając uczestnikom dodatkową wartość do ich doświadczenia poprzez elementy interaktywności, grywalizacji, zdrowej rywalizacji i dbałości o dobre samopoczucie. Ich wykorzystanie tworzy atmosferę ruchu, zabawy na świeżym powietrzu i integracji. Urządzenia te wraz ze specjalnymi aplikacjami zainstalowanymi na smartfonach dają naprawdę szerokie pole do popisu dla organizatorów tego typu eventów i aktywności.

 

Tagi: E-commerce / Omnichanel KOMSA Wearables
Oceń artykuł:

Źródło: KOMSA

Ubrani w dobrą technologię, czyli wearables w służbie wellbeingu pracowników

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.