Polacy stawiają na online – już 88 proc. robi zakupy w internecie

2024-03-15 | 08:00

Polacy pokochali zakupy w sieci. Zainteresowanie kanałem e-commerce rośnie od kilku lat, a przedsiębiorcy widzą ogromny potencjał w prowadzeniu sklepu online. Z tego względu obecnie przez internet można kupić niemalże każdy produkt. To szybkie i wygodne rozwiązanie, które wybiera już 88 proc. Polaków korzystających z internetu, wynika z najnowszego badania Santander Consumer Bank „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”.

  • Ponad połowa ankietowanych Polaków z grupy, która robi zakupy online (59 proc.) najczęściej zamawia w sieci odzież i obuwie – wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci”. 
  •  Zbadano również preferencje respondentów co do miejsca zakupu. 49 proc. Polaków kupujących online deklaruje, że mając możliwość wyboru, ubrania i buty woli zamawiać online. Z kolei 9 na 10 (91 proc.) badanych z tej grupy preferuje kupować żywność w sklepie stacjonarnym. 

Możliwość bezproblemowego zwrotu towaru sprawia, że większość chętnie kupuje ubrania i buty bez ich mierzenia – aż 59 proc. respondentów z grupy kupującej online stwierdziło, że to właśnie te artykuły zamawiają najczęściej przez internet. Dodatkowo ponad dwie trzecie Polaków kupujących w sieci (35 proc.) zamawia w ten sposób kosmetyki, a co trzeci (29 proc.) elektronikę. Mniej popularny jest zakup leków i suplementów diety (23 proc.) oraz sprzętu RTV i AGD (22 proc.). Najrzadziej w ten sposób zamawiana jest biżuteria (6 proc. ankietowanych kupujących w sieci). 

Dla jednych kosmetyki, dla drugich elektronika

- Rodzaj artykułów najchętniej kupowanych przez internet różni się w zależności od płci – komentuje Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku. -  Najbardziej popularne wśród ankietowanych Polek kupujących online kategorie to moda oraz produkty beauty. Blisko trzy czwarte (73 proc.) z nich woli zamawiać online ubrania lub buty, a 53 proc. kosmetyki. Dla kontrastu w tych kategoriach odsetek panów wynosi odpowiednio 44 i 14 proc. 

Mężczyźni kupujący online częściej od kobiet decydują się na zakup elektroniki w sieci.  Podobnie wygląda sytuacja w odniesieniu do sprzętów RTV i AGD. Już jedna trzecia mężczyzn kupujących  w sieci zamawia je online w porównaniu do 12 proc. kobiet. Panowie także częściej kupują w internecie sprzęt sportowy. Tę odpowiedź wybrało 23 proc. ankietowanych mężczyzn, którzy robią zakupy online w porównaniu z 6 proc. kobiet kupujących w sieci. 

Żywność wybieramy głównie stacjonarnie

Zakupy online mają wiele zalet, lecz mimo wszystko niektóre artykuły Polacy preferują wybrać podczas wizyty w sklepie stacjonarnym. W badaniu „Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci” co dziewiąty respondent z grupy, która robi zakupy online odpowiedział, że artykuły spożywcze częściej kupują w tradycyjny sposób (91 proc.). Nie jest to zaskoczenie głównie przez wzgląd na potencjalny lęk przed nieświeżą żywnością czy chęć wyboru produktu na własną rękę. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku zakupu ubrań. W tym wypadku konsumenci chętniej kupią je online niż stacjonarnie (49 proc. w porównaniu do 41 proc.). 

- Wygoda zakupów w sieci to coś, co zachwyciło miliony Polaków. Jest to ogromne ułatwienie dla wielu konsumentów. Warto pamiętać, że w przypadku gdy nie chcemy naruszać naszej poduszki finansowej, mogą pomóc nam w nich dopasowane produkty bankowe. Przykładowo, w Santander Consumer Banku można skorzystać z rat online dostępnych w ponad 3000 sklepów internetowych. Możliwość spłaty w ratach daje także karta Visa Comfort, dostępna bez wychodzenia z domu. Warto pomyśleć również nad skorzystaniem z kredytu równoratka do 20 000 zł ze stałą i równą ratąmówi Patryk Perliński z Santander Consumer Banku. 

 

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystająca z internetu. Próba n = 1000.

Tagi: Patryk Perliński Raport Santander Consumer Bank
Oceń artykuł:

Źródło: SCB

Polacy stawiają na online – już 88 proc. robi zakupy w internecie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.