Polacy chcą gwarantowanej darmowej dostawy przy zakupach online

2023-01-19 | 10:49

Ponad połowa z nas uważa, że najbardziej przydatnym ułatwieniem na zakupach w internecie jest darmowa dostawa niezależnie od jej sposobu – wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Ankietowani często wskazywali również m.in. możliwość zwrotu produktów bez ponoszenia kosztów przesyłki (51 proc.).

Bank zapytał respondentów także o to, jakie produkty zdarzyło im się oglądać stacjonarnie przed zakupem w sieci. Najwięcej badanych wskazywało ubrania lub obuwie (w obu grupach po 29 proc. wskazań). Poza tym wielu Polaków przyznało, że podeszło tak do kupowania sprzętu AGD czy elektroniki, w tym laptopa, smartfona czy komputera.

Darmowa dostawa niezależnie od jej sposobu to najbardziej przydatne ułatwienie podczas zakupów w kanale online – tak odpowiedziało 64 proc. ankietowanych w badaniu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. W tej grupie znalazło się najwięcej kobiet (71 proc. w porównaniu do 56 proc. badanych mężczyzn), 20- i 30-latków (kolejno 75 i 72 proc.) oraz mieszkańców metropolii jak Warszawa, Wrocław czy Gdańsk (75 proc.). Ankietowani często wskazywali również możliwość zwrotu produktów bez ponoszenia kosztów przesyłki (51 proc.). Miało to podobne znaczenie dla obu płci (zwróciło na to uwagę 49 proc. kobiet i 53 proc. mężczyzn). Dla co trzeciego respondenta istotna była informacja o terminie dostarczenia zamówienia przed zapłatą za towar (34 proc.). W tej grupie znalazło się najwięcej ankietowanych między 40 a 49 rokiem życia (40 proc.) i osób ze średnich miast od 50 do 250 tys. mieszkańców (41 proc.).

- Co czwarty badany stwierdził, że największym ułatwieniem byłaby dla niego informacja o dostępności produktu przed włożeniem go do koszyka (25 proc.). Wśród nich znalazło się 31 proc. mężczyzn w porównaniu do 20 proc. kobiet. Na to ułatwienie najczęściej wskazywali również 18-29 latkowie (31 proc.) oraz osoby powyżej 70 roku życia (36 proc.)komentuje Ewelina Krzynowy-Gaweł, Dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku.Poza tym 23 proc. ankietowanych wskazało możliwość zwrotu zakupionych produktów bez konieczności wypełniania formularza albo logowania się na konto w sklepie. 16 proc. osób wybrało informację o czasie i formie gwarancji towaru, a 11 proc. opcję przedłużenia czasu na zwrot zamówienia.

Najczęściej oglądamy stacjonarnie ubrania i obuwie przed ich zakupem w internecie

Santander Consumer Bank zapytał Polaków również o to, jakie produkty zdarzyło im się oglądać stacjonarnie przed zakupem w sieci. Wyniki wskazują, że najczęściej kupujemy w ten sposób odzież i obuwie. 29 proc. ankietowanych odpowiedziało, że oglądało stacjonarnie ubrania zanim kupiło daną część garderoby online. Ta sama liczba badanych zastosowała podobną taktykę w przypadku butów. Nieco rzadziej przed zakupem w sieci oglądamy „na żywo” sprzęt AGD (22 proc.), elektronikę taką jak laptop, komputer czy smartfon (21 proc.) i zabawki oraz RTV (w obu przypadkach po 17 proc.). Jeszcze rzadziej takie produkty jak kosmetyki i narzędzia (po 15 proc. w każdej z kategorii) czy książki (12 proc.). Co ciekawe, jedynie niewielki odsetek badanych przyznał, że kupuje w ten sposób meble – odpowiedział tak co dziewiąty ankietowany (11 proc.).
- Na oglądanie rzeczy stacjonarnie przed zakupem online może mieć wpływ fakt, że produkty kupowane w internecie częściej podlegają rabatom czy przecenom – komentuje Ewelina Krzynowy-Gaweł z Santander Consumer Banku. – Poza tym jeśli potrzebujemy chwili do zastanowienia się przed zakupem danego towaru, nie musimy wracać do sklepu, a jedynie sięgnąć po laptop czy smartfon i złożyć zamówienie w ciągu kilku minut bez wychodzenia z domu. W ten sam sposób można również skorzystać z finansowania zewnętrznego np. karty ratalnej ze stałą spłatą czy internetowego odnawialnego limitu kredytowego, którego można używać wielokrotnie.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.

Tagi: E-commerce / Omnichanel Raport Santander Consumer Bank Ewelina Krzynowy-Gaweł
Oceń artykuł:

Źródło: Santander

Polacy chcą gwarantowanej darmowej dostawy przy zakupach online

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.