Nowe technologie od lat podbijają rynek. Czy automatyzacja i robotyzacja zdominują branżę handlową?

2022-08-17 | 08:00

Zgodnie z raportem „The Future of Jobs 2020” przygotowanym przez World Economic Forum, ponad 80 proc. kadry zarządzającej planuje przyspieszyć cyfryzację procesów w firmach. Globalnie postępująca digitalizacja oraz powszechne wdrażanie innowacyjnych rozwiązań przyczyniają się nie tylko do rozwoju biznesu, ale także wzrostu zapotrzebowania na ekspertów z obszaru nowych technologii.

Nowy podział pracy między ludźmi a maszynami to zjawisko podlegające ciągłej ewolucji. Niewykluczone, że już niebawem, blisko połowa pracowników na co dzień specjalizująca się w takich dziedzinach, jak administracja czy księgowość, będzie wymagała przekwalifikowania w celu zdobycia dodatkowych umiejętności.
Jednak wdrażanie przez przedsiębiorstwa rozwiązań opartych na digitalizacji przyczynia się także do utworzenia nowych miejsc pracy. Wszystko wskazuje na to, że znacząco wzrośnie zapotrzebowanie na takie role, jak specjaliści od uczenia maszynowego oraz sztucznej inteligencji, analitycy danych czy twórcy aplikacji i oprogramowania.  

Rozwój innowacji

Pierwsze roboty pojawiły się zaledwie dekadę temu, dzisiaj szturmem zdobywają kolejne branże. Pandemia Covid-19 znacznie przyspieszyła rozwój i adaptację nowych technologii, zwłaszcza w obszarze handlu detalicznego, a w ciągu najbliższych lat ich rola w biznesie będzie jeszcze większa. Z ubiegłorocznego raportu „Roboty w handlu detalicznym” opracowanego przez RetailWire i Brain Corp wynika, że blisko połowa ankietowanych planuje wdrożyć automatykę w swoich punktach sprzedaży w ciągu najbliższych 18 miesięcy. Ponadto, blisko 65 proc. z nich uważa, że jednym z kluczowym elementów funkcjonowania przedsiębiorstw jest posiadanie klarownej strategii automatyzacji.

Roboty są wszechstronnymi partnerami dla codziennych działań firm. Maszyny z powodzeniem wspierają ludzi w wielu rutynowych czynnościach, takich jak utrzymanie porządku, kontakt z klientami czy przetwarzanie danych. Dzięki nim zespoły mogą skupić się na rzeczach wymagających ich uwagi, np. poszerzeniu oferty produktowej lub wdrażaniu nowych rozwiązań, które w przyszłości poprawią doświadczenia zakupowe konsumentów. Należy przyjąć, że zainteresowanie systemami wspierającymi procesy sprzedażowe zmieni rynek handlu i jeszcze bardziej spersonalizuje podejście detalistów do obecnych i potencjalnych klientów.

Praktyczne wykorzystanie technologii

Boom w obszarze robotyzacji i digitalizacji procesów niewątpliwie był zauważalny dla większości z nas dopiero w okresie pandemii i głębokiego lockdownu. W tym czasie, prace nad wykorzystywaniem innowacji technologicznych przyspieszyły w zaskakującym tempie, przestając być jedynie prototypami i nowinkami dla wąskiego grona osób zainteresowanych tą dziedziną. Przykładem może być pojawienie się pod koniec 2021 roku na stacjach benzynowych Shell w Polsce dwóch jeżdżących robotów. Pierwszy dostarcza zamówione produkty z oferty gastronomicznej bezpośrednio do stolików, drugi informuje klientów o aktualnych ofertach promocyjnych.  

Nie ulega wątpliwości, że technologia może z powodzeniem wspierać wprowadzone przez firmy rozwiązania, z których podczas procesu zakupowego korzystają konsumenci. Przykładem są chociażby sklepy MODIVO oraz eobuwie.pl, czyli nowoczesne koncepty, które sprawiają, że tradycyjny model zakupów łączy się z wirtualnymi doświadczeniami, do tej pory zarezerwowanymi dla obszaru e-commerce. Rzeczywistość online ściśle łączy się tam ze światem offline, umożliwiając konsumentom wyjątkowe doświadczenia, także podczas wizyt w centrach handlowych. W przestrzeniach stacjonarnych na miłośników mody czekają dziś m.in. roboty humanoidalne, które wspierają pracę sprzedawców. Tłumaczą klientom koncept oraz specyfikę sklepów, a także są elementem rozrywki dla najmłodszych odwiedzających. Również wprowadzone przez Spółkę narzędzie esize.me, wykonujące skan stóp w formacie 3D, to praktyczne rozwiązanie, które pomaga konsumentom w wyborze najlepiej dopasowanego produktu.  

M-commerce, czyli przyszłość aplikacji mobilnych

Smartfony na dobre zagościły w codziennym życiu blisko 80 proc. Polaków, upowszechniając im dostęp m.in. do transakcji online. Obecnie, aplikacje mobilne to jedne z kluczowych trendów w handlu, które spopularyzowały zjawisko zwane handlem mobilnym. Tego typu oprogramowania służą nie tylko jako platforma zakupowa, ale także kanał kontaktu marki z klientem, źródło wiedzy o najnowszych trendach oraz nośnik programów lojalnościowych.  

Zgodnie z raportem ,,Digital 2022” opublikowanym przez instytut Hootsuite, aż 32 respondentów z Polski, minimum raz w tygodniu robi zakupy korzystając z aplikacji mobilnych. Co ciekawe, już w 2021 r. transakcji za pośrednictwem m-commerce dokonało blisko 55 proc. wszystkich użytkowników internetu na świecie, a cały obszar odpowiadał aż za 60 proc. globalnej sprzedaży w kanałach elektronicznych.   Szacuje się, że rok 2022 spowoduje dalszy rozwój tego narzędzia, które może osiągnąć wzrost nawet o 10 p.p.  

W związku z dynamicznym rozwojem aplikacji mobilnych, marki starają się, aby były one jak najbardziej angażujące dla miłośników cyfrowych rozwiązań, nakłaniając odbiorców do utrzymywania stałej interakcji i dialogu z brandami. Widoczne jest to m.in. w obszarze live commerce, czyli sprzedaży na żywo, prowadzonej także przez MODIVO SA Ta innowacyjna i interaktywna forma zakupów, do której wykorzystywane są głównie kanały social media, pozwala użytkownikom internetu na lepsze poznanie swoich ulubionych firm, zadawanie pytań na żywo, a także zapoznanie się z produktami, w sposób zbliżony do tradycyjnych zakupów. Ponadto, coraz częściej, klienci rozpoczynają proces zakupowy w aplikacji, aby w salonie po dotknięciu i przymierzeniu produktów sfinalizować transakcję. Potwierdza to rosnący trend omnichannel, czyli wielokanałowego modelu sprzedaży.

Tagi: E-commerce / Omnichanel MODIVO S.A. Jakub Kaczmarek
Oceń artykuł:

Źródło: Modivo

Nowe technologie od lat podbijają rynek. Czy automatyzacja i robotyzacja zdominują branżę handlową?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.