Mobile cichym pomocnikiem św. Mikołaja. 64 proc. konsumentów kupi prezenty przez smartfona

2022-12-13 | 14:30

Na świecie konsumenci w okresie świątecznym wybierają mobile. Ponad 6 na 10 z nich kupi prezent za pomocą smartfona. Z kolei według najnowszego raportu GWI, Holiday Shopping in Europe, Q3 2022, co trzeci z badanych przyznaje, że większość zakupów online robi za pomocą swojego telefonu. Blisko 70 proc. z nich wybiera dostawę do domu, a 27 proc. zakupy online z odbiorem produktu w sklepie.  W tym roku ponad połowa skorzysta też z porównywarek cen, zanim kupi prezent, a następnie sprawdzi dostępność na stronie lub w wyszukiwarce. Większą uwagę będziemy zwracać również na oferowane w reklamach promocje i oferty specjalne. Blisko połowa z nas liczy na kupon rabatowy czy informacje o przecenach i prawie tyle samo oczekuje reklam, które będą dotyczyły marek, które nas interesują.

A jak i kiedy najlepiej trafić do użytkowników? Okazuje, że najlepsza percepcja dopasowanego przekazu reklamowego ma miejsce podczas jednej z ulubionych rozrywek Polaków, czyli grania na smartfonach. W okresie świątecznym blisko 70 proc. respondentów sięgnie po gry mobilne przynajmniej raz dziennie.  Jak będą wyglądały zakupy świąteczne w tym roku, co będziemy kupować i za pomocą jakich urządzeń – komentują eksperci Mobiem Polska.

Gwiazdka 2022 – mobile znowu wygrywa?

W tym roku głównym kanałem zakupów online dla św. Mikołaja będą urządzenia mobilne. Według raportu Modern Mobile Consumer 2022: Holiday marketing playbook, 64 proc. konsumentów na świecie użyje smartfonu lub tabletu, żeby kupić prezenty na tegoroczną Gwiazdkę. Ponad 6 na 10 badanych deklaruje, że podczas zakupów na urządzeniach przenośnych chce korzystać z aplikacji mobilnych, a 59 proc. twierdzi, że ściągnęłoby nową „apkę” na czas świątecznych zakupów, gdyby zobaczyło wcześniej jej reklamę.  

Z kolei z danych GWI wynika, że ponad 1/3 konsumentów w Europie, kupując online, korzysta z urządzeń mobilnych przez większość czasu, a tylko czasami sięga po komputer bądź laptopa.  A jak kupują Polacy?

- Z raportu E-commerce 2022 (PBI, IAB Polska, Gemius) wynika, że smartfony wyprzedziły laptopy i stały się najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym przez respondentów w procesie zakupów online. Już 75 proc. ankietowanych korzysta z mobile’u. 43 proc.  respondentów również porównuje ceny produktów na telefonie i tabletach podczas zakupów w sklepach stacjonarnych. Mobile jest wiodącym kanałem zakupowym. Tylko niecałe 4 na 10 osób deklaruje robienie zakupów z wykorzystaniem urządzeń mobilnych, zaczynając proces na telefonie, a kończąc na komputerze – mówi Michał Giera, Mobiem Polska.

Najczęściej ze smartfonów podczas zakupów online korzystają młodzi - 15-24 lata (92 proc.), niemniej, nawet wśród najstarszej grupy badanych (powyżej 50 roku życia) po telefon w tej sytuacji sięga już blisko 6 na 10 badanych.

Porównywarki rozgrzane do czerwoności  

Sytuacja ekonomiczna na świecie nie rozpieszcza konsumentów. W Polsce kwoty, które przeznaczymy na organizację Świąt wzrosną o 300 zł więcej w porównaniu do ubiegłego roku i wyniosą średnio 1259 złotych.  Wyższe koszty zakupów świątecznych są skutkiem m.in. inflacji i rosnących cen towarów. Ta niełatwa sytuacja zmusza kupujących do szukania oszczędności. Większość z nas zamierza odpowiedzialnie podjeść do tegorocznych zakupów świątecznych, robiąc wcześniej research i analizując różnice w cenach. 56 proc. konsumentów w Europie planowała zacząć poszukiwania świątecznych upominków w serwisach porównujących ceny, a następnie na stronach marki (53 proc.) i wyszukiwarkach internetowych (45 proc.).  

Polacy, w poszukiwaniu oszczędności, często zaczynają świąteczne „polowanie” już na kilka miesięcy przed świętami (1/5 badanych), a wcale nie mały odsetek (15,7 proc.) szuka okazji przez cały rok. A nieco ponad 17 proc. chętnie korzysta z grudniowych wyprzedaży.  

Prezenty świąteczne pod lupą

W tym roku 7 na 10 osób na świecie dokona zakupów świątecznych. Najczęściej chęć sprostania listom do św. Mikołaja deklarują rodzice (86 proc.) i kobiety (84 proc.). Panowie z mniejszym entuzjazmem niż panie, ale również zamierzają obdarować prezentami bliskie osoby (67 proc.).

A co dokładnie znajdziemy pod polską choinką? Nieco ponad 27 proc. konsumentów chciałoby dostać pieniądze lub bony na zakupy. Na drugim miejscu świątecznych życzeń znajdują się kosmetyki i perfumy (15,5 proc.). A dalej odzież i obuwie (9,9 proc.), elektronika (8 proc.) i biżuteria (7,7 proc.).

Świąteczne last minute. Jak w święta marki wygrywają wyścig o uwagę konsumenta?

Reklamy mobilne mają duży wpływ na decyzje zakupowe konsumentów szczególnie w sezonie okołoświątecznym. 66 proc. ankietowanych stwierdziło, że jest dość prawdopodobnym, że zakupi produkt bezpośrednio z reklamy, z czego 17 proc. jest tego pewna.

- Jak wygrać wyścig o uwagę konsumenta? Biorąc pod uwagę sytuację ekonomiczną, w jakiej znajdują się obecnie konsumenci, każdy gest w stronę potencjalnego klienta może zaważyć na „być albo nie być” sprzedaży. Czego oczekują odbiorcy od reklam mobilnych w sezonie świątecznym? 49 proc. Europejczyków liczy na to, że dostarczy mu ona kupon lub zniżki, a 44 proc. chce informacji na temat dostępnych promocji  komentuje Michał Giera, Mobiem Polska.

- Co więcej blisko połowa ankietowanych w Europie oczekuje, że wyświetlane reklamy będą zawierały atrakcyjną i istotną dla oglądającego ofertę. Biorąc pod uwagę fakt, że prezenty najczęściej kupują rodzice i kobiety. Dlatego marketerzy przede wszystkim powinni pamiętać o tym, żeby komunikaty reklamowe były dopasowane do różnych grup docelowych – dodaje Michał Pietruszka, Head of Mobile Product, Mobiem Polska.

Gdzie na święta szukać klientów? W mobile gamingu

W okresie okołoświątecznym w gry mobilne grają niemal wszyscy. W podróży, w trakcie zakupów, imprez i spędzania czasu z rodziną i przyjaciółmi - użytkownicy codziennie korzystają ze swoich telefonów po to, aby uczestniczyć w mobilnych rozgrywkach, co czyni je doskonałym kanałem reklamowym dla marek.

Według raportu Modern Mobile Consumer 2022: Holiday Marketing Playbook w okresie świątecznym 7 na 10 użytkowników codziennie znajduje trochę czasu na gry mobilne. Dość często się zdarza, że mobile gaming jest jednym ze sposobów wspólnego spędzania czasu z bliskimi. 57 proc. graczy  dołączy do mobilnej rozgrywki z przyjaciółmi, rodziną lub partnerem podczas świąt, a wśród pokolenia Z jest to aż 67 proc. ankietowanych. - Jest to zatem doskonałe potencjalne miejsce styku z marką. Biorąc pod uwagę, że 40 proc. badanych twierdzi, że reklamy z bonusami wpływają na ich decyzje zakupowe, a blisko połowa znalazła dzięki nim prezentowe inspiracje, śmiało można stwierdzić, że reklama w grach mobilnych to idealny kanał do kampanii świątecznych, więc jeśli planujesz przyszłoroczny budżet, zaplanuj go na reklamę w grach. Jeśli nie zrobisz tego ty, to zrobi to za Ciebie konkurencja

– dodaje Magda Wąsikowska-Gal, Marketing Manager, Mobiem Polska.

Tagi: E-commerce / Omnichanel Mobiem Raport Michał Giera Magda Wąsikowska-Gal
Oceń artykuł:

Źródło: Mobiem

Mobile cichym pomocnikiem św. Mikołaja. 64 proc. konsumentów kupi prezenty przez smartfona

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.