Łódź e-commercem stoi

2024-01-31 | 09:26

Około 4 mln mkw. powierzchni magazynowej w województwie łódzkim jest przeznaczone do obsługi operacji e-commerce – wynika z danych międzynarodowej agencji Cushman & Wakefield. Oznacza to, że region ten plasuje się na 2. miejscu w kraju wśród najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla firm z branży handlu internetowego. 

Apetyt łódzkiego rynku jest tym większy, że domknięty niedawno tzw. ring autostradowy wokół miasta znacząco zwiększa potencjał miasta i okolic na przyciągnięcie nowych inwestycji i realizację kolejnych projektów magazynowych. A jak podaje raport Cushman & Wakefield „Uszyj biznes w Łodzi. Rynek magazynowo-produkcyjny Polski Centralnej", zabezpieczone do tej pory przez deweloperów grunty to możliwość budowy nieruchomości o powierzchni nawet 2,5 mln mkw.

Opinie o idealnej lokalizacji województwa łódzkiego, skrzyżowaniu dwóch autostrad, centralnym położeniu ułatwiającym transport, skracającym lead time i optymalizującym łańcuch dostaw, nie są nowe. Jednak o Łodzi znowu jest głośno, a to z powodu nieco ponad 100-kilometrowego pierścienia drogowego wokół aglomeracji, który po otwarciu ostatniego odcinka drogi ekspresowej S14 utworzyły fragmenty autostrad A1 i A2 oraz dróg ekspresowych S8 i S14. 

Łódź jest pierwszym tak dużym obszarem aglomeracyjnym, wokół którego domknięto „ring” szybkiego ruchu. Objechanie całego pierścienia drogowego bez przekraczania dopuszczalnej prędkości zajmuje mniej niż godzinę, a nie od dziś wiadomo, że to właśnie logistyka ostatniej mili generuje największe koszty w łańcuchu dostaw.

- Według raportu Cushman & Wakefield „Last Link: Quantifying the Cost”, w branży e-commerce ostatnie ogniwo łańcucha dostaw może stanowić co najmniej 50% łącznych kosztów z nim związanych. Nic więc dziwnego, że zwłaszcza teraz, kiedy każda firma działa w warunkach dużej niepewności ekonomicznej, inwestorzy reprezentujący ten sektor mogą jeszcze mocniej koncentrować się na poszukiwaniu nowych lokalizacji właśnie w okolicy Łodzi, aby skrócić lead time i umożliwić Klientom wybór najbardziej wygodnego sposobu odbioru i zwrotu, co w tle rosnącego znaczenia re-commerce nabiera szczególnej wartości,

- komentuje Damian Kołata, Head of Industrial & Logistics, Head of E-Commerce CEE, Cushman & Wakefield.

Jak podaje raport Cushman & Wakefield „E-Commerce pęka w szwach, a magazyny razem z nim”, w 2022 roku 7,35 mln mkw. powierzchni magazynowej w Polsce, czyli 30,7% całkowitej podaży, przeznaczone było do obsługi rynku e-commerce. W przypadku regionu łódzkiego operacje e-commerce odpowiadały za wykorzystanie 30% powierzchni magazynowej wynoszącej prawie 4 mln mkw.

- Region łódzki plasuje się aktualnie na drugim miejscu, po województwie dolnośląskim, w kontekście powierzchni przeznaczonej dla obsługi branży handlu elektronicznego, co przekłada się na aż 14% powierzchni w skali całego kraju. Warto podkreślić, że udział ten jest dosyć stabilny i nie odbiega od tego zarejestrowanego w naszym badaniu w 2019 roku, kiedy to na 2,6 mln mkw. ogólnej powierzchni magazynowej w województwie aż 887 tys. mkw., a więc 34%, było przeznaczonych właśnie dla branży e-commerce,

- dodaje Katarzyna Misztal Negocjator, Cushman & Wakefield.

Eksperci Cushman & Wakefield prognozują, że domknięcie wcześniej wspomnianego pełnego „ringu” drogowego wokół miasta daje Łodzi szansę na objęcie pozycji jednego z pierwszych „smart city” w Polsce. 

- Inteligentne miasto to takie, które jest wygodne dla ludzi i doskonale zorganizowane pod kątem strategii ostatniej mili. Takim właśnie miastem ma szansę stać się Łódź. Czas pokazuje, że jej ewolucja przenosi nas z poziomu centrów dystrybucyjnych, jako ostatniego magazynowego ogniwa, do rozbudowanej struktury sortowni kurierskiej, magazynów miejskich, a także mikrohubów, które pełnić będą kluczową rolę w logistyce inteligentnego miasta,

- tłumaczy Renata Krzyżanowska, Associate, Cushman & Wakefield.

Lokalny rynek pracy działa na korzyść Łodzi

Warunkiem uruchomienia nowych inwestycji, zwłaszcza takich o dużej skali, a do nich zwykle zalicza się projekty magazynowo-logistyczne, jest odpowiednio zasobny rynek pracy. Na tym polu województwo łódzkie pozostaje jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków. Ostatnie lata wskazują na systematyczny rozwój rynku pracy w Łodzi. Region przyciąga inwestorów w takich sektorach jak: usługi biznesowe, produkcja, logistyka i technologia, oraz stwarza korzystne warunki dla firm szukających pracowników.
Według danych Randstad, spośród blisko 2,5 mln osób zamieszkujących teren województwa łódzkiego, 60% to ludność w wieku produkcyjnym. Od kilku lat stała pozostaje też liczba osób w wieku przedprodukcyjnym, co oznacza regularny napływ nowych kandydatów do pracy na rynku.

- Województwo łódzkie utrzymuje średni stan zatrudnienia na poziomie ok. 350 000 pracowników. Świadczy to o stabilnej sytuacji na rynku pracy i wzmacnia pozycję województwa łódzkiego jako atrakcyjnego miejsca do inwestycji. W samej Łodzi pracuje ponad 138 000 osób[1]. Warto podkreślić, że według ostatniego Monitora Rynku Pracy Randstad, znalezienie nowego miejsca pracy trwa średnio 3 miesiące, co nie tylko zachęca kandydatów do aplikowania, ale przede wszystkim ułatwia pracodawcom sprawną rekrutację. Zasobny, sprawnie działający rynek pracy jest jedną z głównych przewag konkurencyjnych regionu, która decyduje o napływie nowych inwestycji, również tych z obszaru logistyki i e-commerce, 

- podsumowuje Joanna Kubik, Senior Strategic Business Development Manager, Randstad. 

Tagi: Cushman & Wakefield E-commerce / Omnichanel Raport
Oceń artykuł:

Źródło: C&W

Łódź e-commercem stoi

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.