Już niemal połowa Polaków płaci za zakupy w internecie BLIKiem

2022-09-13 | 08:00

BLIK to obecnie najczęściej wybierana forma płatności, której popularność od kilku lat sukcesywnie rośnie. To także jedna z ulubionych metod płatniczych Polaków - wynika z raportu Blue Media “Finanse Polaków w czasach postpandemicznych”.


46 proc. badanych płaci za zakupione przez internet przedmioty i usługi BLIKiem - to o 7 p. proc. więcej niż rok temu. Począwszy od 2019 r. systematycznie rośnie odsetek osób, które korzystają z tej opcji. Mniejszym zainteresowaniem cieszą się szybkie płatności elektroniczne, tzw. pay by linki. Coraz mniej osób decyduje się również na samodzielne dokonywanie płatności na konto sklepu. Na popularności tracą też karta płatnicza i płatność za pobraniem.

Tegoroczny raport pokazał, że poza BLIKiem inne metody płatności zanotowały spore spadki. Badanie Blue Media pozwala spojrzeć na ten proces z kilkuletniej perspektywy, dzięki czemu widać, że w przypadku części metod płatności proces spadku popularności spowolniła pandemia przyciągając na zakupy w sieci nowych konsumentów - zauważa Krystian Wesołowski, Head of Sales w Blue Media. - Wielu z nich skorzystało w pierwszej kolejności z dostępnych im metod płatności, by następnie wybrać te najbardziej optymalne. Dojrzewali szybciej, podobnie jak cały e-commerce, w ostatnich dwóch latach.

BLIK jest metodą płatności bardziej popularną wśród mężczyzn - korzysta z niego niemal połowa spośród badanych, a także w młodszej grupie wiekowej (67 proc.). Za to tak samo popularny jest na wsi, jak i w dużych miastach.

W tegorocznym raporcie warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną opcję płatności za zakupy: płatności odroczone. Udział tej metody jest większy o 3 p. proc. w porównaniu z zeszłym rokiem (wzrost z 5 proc. do 8 proc.) - choć ten kawałek tortu wciąż pozostaje niewielki - z roku na rok zyskuje zwolenników. Najczęściej opcję tę wybierają kobiety oraz osoby ze średniej grupy wiekowej.

Polacy jako swoją ulubioną, preferowaną formę płatności za zakupy internetowe najchętniej wybierają BLIKa. Wzrost jego popularności w ostatnim roku jest imponujący: z 27 proc. w 2021 r. do 35 proc. w 2022 r. (w tym pytaniu respondenci mogli wybrać tylko jedną odpowiedź). Jednocześnie spada sympatia respondentów do szybkich płatności elektronicznych, kart płatniczych oraz samodzielnie wykonywanych przelewów.

Płatność BLIK jest najbardziej preferowaną formą płacenia za zakupy internetowe wśród osób z najmłodszej grupy wiekowej. Za swoją ulubioną metodę BLIKa wskazuje już połowa badanych z tej grupy.

Wygoda i szybkość BLIKA są zdecydowanym atutem wpływającym na stale rosnącą popularność oferowanej przez nas metody płatności. Mając na względzie zaprezentowane statystyki, każdy sklep – niezależnie od tego, czy działa w formule online czy offline – powinien zadbać o jak najlepsze doświadczenia klientów – nie tylko w ramach prezentacji oferty, zapewnienia konkurencyjnych cen, ale również w zakresie wyboru preferowanej przez nich formy płatności – mówi Magdalena Kubisa, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Polskim Standardzie Płatności, operatora BLIKA. – Nie mamy wątpliwości, że w najbliższych kwartałach popularność i zaufanie do BLIKA będą sukcesywnie rosły. Oferujemy naszym użytkownikom rozwiązanie kompletne, które umożliwia im nie tylko realizację płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, ale także wpłacanie lub wypłacanie gotówki, jak i realizację błyskawicznych przelewów na telefon. A przed nami kolejne nowości, które realnie zmienią rynek płatności w Polsce i odpowiedzą na zmieniające się potrzeby klientów – dodaje.

Polacy chcą mieć wybór metod płatności

Z raportu Blue Media wynika, że dostępność wielu form płatności jest ważna dla co czwartego badanego (24 proc.), a z kolei co drugiemu kupującemu zdarzyło się zrezygnować z zakupu w sklepie internetowym, ponieważ nie znalazł dogodnej dla siebie opcji.

Według respondentów, o wyborze preferowanej formy płatności decyduje przede wszystkim wygoda (67 proc.), szybkość płatności (61 proc.) oraz łatwość (57 proc.). Warto zauważyć, że te trzy elementy mają największe znaczenie od trzech lat. Nieco mniej ważne dla Polaków są bezpieczeństwo transakcji (45 proc.) - co może wynikać z ogólnego, dużego poziomu zaufania konsumentów do płatności elektronicznych i powoduje, że aspekt ten nie jest aż tak istotny - oraz jej dostępność (33 proc.).

Badanie “Finase Polaków w czasach pospandemicznych” przeprowadzono w czerwcu 2022 na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej 1059 osób.

Tagi: E-commerce / Omnichanel
Oceń artykuł:

Fot: Blue Media Źródło: Blue Media

Już niemal połowa Polaków płaci za zakupy w internecie BLIKiem

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.