Glovo przewiduje trendy na 2023 rok - potrawy wegetariańskie, zakupy spożywcze i nowe kategorie

2023-01-11 | 16:53

Na bazie danych z 2022 r. Glovo przewiduje, że w ciągu nadchodzących 12 miesięcy w branży delivery kluczowymi trendami będą potrawy wegetariańskie, zakupy spożywcze oraz nowe kategorie na polskim rynku, takie jak: kwiaty, książki, artykuły papiernicze, kosmetyki, czy produkty dla zwierząt domowych.

Polska będzie coraz bardziej wegetariańska

Jeszcze w 2014 roku, tylko 1% Polaków deklarował swoją przynależność do przedstawicieli wegetarianizmu (CBOS). W 2019 roku było to już ok. 8%. Natomiast dzisiaj, 44% badanych Polaków w wieku 15–29 lat deklaruje zmniejszenie ilości spożywanego mięsa (raport Fundacji im. Heinricha Bölla w Warszawie oraz Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju "Atlas Mięsa" z 2022 roku). Młode pokolenie kształtuje zatem jasną, wegetariańską przyszłość. Potwierdzają to także dane Glovo. Polska znalazła się, obok Hiszpanii i Włoch, wśród krajów z największą liczbą zamówień potraw wegetariańskich. Co więcej, cała kategoria tych dań wzrosła rok do roku o 57%.

Jedną z najszybciej rosnących na popularności alternatyw dla klasycznych mięsnych potraw jest wegetariańska lub wegańska wersja ramenu. W 2022 r. Glovo dostarczyło najwięcej dań wegetariańskich w Warszawie. Stolica Polski w wielu międzynarodowych rankingach zajmuje wysokie miejsca pod względem popularności wegetarianizmu. Jednocześnie, Białystok odnotował najszybszy, ponad 300% wzrost liczby zamówień opcji wegetariańskich. W przyszłości możemy się zatem spodziewać, że pozostałe miasta będą gonić pod tym względem Warszawę. Warto także zaznaczyć, że wciąż duży wpływ na popularność wegetarianizmu w Polsce ma tradycja i religia - to piątek, w który wiele osób decyduje się na post właśnie ze względów tradycyjnych, jest dniem z największą liczbą zamówień potraw bezmięsnych.

Liderzy wzrostu wśród potraw: kuchnia bliskowschodnia, sushi i kuchnia polska

W 2022 duży wzrost popularności odnotowała kuchnia bliskowschodnia, osiągając znacznie ponad 100% wzrost liczby zamówień. I chociaż w Polsce wciąż najwięcej zamawia się pizz, burgerów i kebabów, to na uwagę zasługują dwa bardzo szybko rosnące na popularności segmenty - sushi i kuchnia polska. Sushi staje się niezwykle popularne w Szczecinie, którego mieszkańcy rok do roku (2021-2022) zamówili o 357% więcej sushi. Zdecydowanie najpopularniejszym rodzajem Sushi jest Nigiri z tuńczykiem, a dniem z największą liczbą zamówień – niedziela.

W przypadku kuchni polskiej, to oczywiście niekwestionowanym liderem w kraju jest tradycyjny schabowy. Jak się okazuje popularność polskich dań różni się w odniesieniu do miast. I chociaż Warszawa wierna jest tradycji, to w Łodzi najczęściej zamawiany jest rosół z makaronem, a w Krakowie pierogi z ziemniakami, twarogiem i pieprzem. Jednak na miano “największych miłośników polskiej kuchni” zasłużyli mieszkańcy Rybnika, gdzie odnotowano ponad 500% wzrost liczby zamówień potraw z polskiej kuchni.

Dostawy zakupów spożywczych coraz popularniejsze

Polska, obok Rumunii i Hiszpanii, znalazła się wśród 3 krajów z największą liczbą zamówień spożywczych. Globalnie 3 najczęściej zamawiane produkty z supermarketów to woda butelkowana, piwo oraz banany. Analizy wskazują, że należy spodziewać się dalszego wzrostu popularności zakupów spożywczych z dostawą tego samego dnia – klienci doceniają wygodę, szybkość i oszczędność czasu.

W Polsce na uwagę zasługuje rosnąca popularność partnerów Glovo, którzy oferują wyroby alkoholowe. W 2022 roku swoją ofertę na Glovo udostępniły m.in. Duży Ben, Świat Alkoholi 24, Roberto & Franc, Wermut, Nowy Browar Gdański, Smaki Azerbejdżanu czy PiwoWar. W 2023 r. możemy się spodziewać dalszego wzrostu popularności Q-Commerce, czyli ekspresowych dostaw do domu. Glovo w tym obszarze współpracuje z Biedronką w ramach usługi BIEK, czyli dostaw zakupów spożywczych w 20 minut.

Zamawiamy coraz więcej produktów niespożywczych

W 2023 r. możemy spodziewać się, że coraz więcej osób będzie oczekiwało możliwości zamawiania produktów, takich jak książki, kwiaty czy elektronika. Globalnie, liczba zamówień złożonych przez Glovo w sklepach wykraczających poza kategorię spożywczą wzrosła o 120% w 2022 r. w stosunku do 2021. Najpopularniejszą kategorią pod względem liczby zamówień były książki, a także produkty dla zwierząt, kosmetyki, upominki i kwiaty.

W Polsce na uwagę zasługuje ponad 300% wzrost liczby zamówień kwiatów, spośród których Polacy zdecydowanie najczęściej zamawiali storczyki! Glovo najwięcej kwiatów dostarczyło w Dzień Kobiet, na drugim miejscu były Walentynki. Pierwsze zamówienie w Glovo w kategorii „kwiaty” pod hasłem „Bukiet Miłości” złożył 8 stycznia 2022 roku mieszkaniec Krakowa. Na uwagę zasługuje także rosnąca popularność książek i artykułów biurowych (ponad 50% wzrost). Najwięcej książek i materiałów biurowych Glovo dostarczyło w Dzień Dziecka, spośród dostępnych artykułów najczęściej zamawiany był balon foliowy z numerem 1.

Glovo, w odpowiedzi na trend rosnącej popularności produktów niespożywczych, nawiązało w 2022 wiele partnerstw, tworzących zupełnie nowe kategorie na polskim rynku. Dzięki współpracy z Fale Loki Koki Glovo dostarcza kosmetyki, poprzez współpracę z Homla otwiera kategorię wyposażenia wnętrz, a dzięki ofercie Laurella w Glovo powstała kategoria dostaw ubrań jeszcze tego samego dnia.

Rosnący trend zakupów niespożywczych potwierdza także możliwość zamówienia “Cokolwiek” w aplikacji Glovo. Dzięki niej użytkownicy mogą napisać dokładnie, czego potrzebują i z jakiego sklepu, a kurier dostarczy wybrane przedmioty. I tak, do najciekawszych zamówień w 2022 r. należy zaliczyć: zegarek z ukrytą mini kamerą, 100 wkładów do bitej śmietany oraz tarcza diamentowa 400 mm i otwornica diamentowa.

Tagi: E-commerce / Omnichanel Glovo
Oceń artykuł:

Źródło: Glovo

Glovo przewiduje trendy na 2023 rok - potrawy wegetariańskie, zakupy spożywcze i nowe kategorie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.