E-konsumenci w Polsce - wyniki badania Barometr e-Shopper 2023

2024-04-22 | 11:49

Mimo zmniejszenia się w 2023 r. o 5 punktów procentowych (p.p.) grupy Polaków kupujących w sieci, udział stałych e-klientów pozostaje stabilny. Tak wynika z badania „Barometr e-Shopper” 2023, przygotowanego dla Geopost, które po raz pierwszy daje tak szeroki ogląd polskich e-konsumentów. 

W minionym roku zakupy w Internecie zrobiło 72 proc. Polaków, wynika z badania Barometr e-Shopper 2023. Po pandemicznym boomie kolejny rok z rzędu widać więc zmniejszenie udziału nabywców w tym kanale sprzedaży. W 2022 r. zakupy w sieci robiło 77 proc., a jeszcze rok wcześniej – 79 proc. 

- Obserwowany spadek liczby e-kupujących w naszym kraju jest zgodny z ogólnoeuropejskim trendem, który wskazuje na delikatne zmniejszanie zainteresowania e-commerce. Zjawisko to nie powinno jednak budzić obaw, ponieważ udział regularnych e-klientów pozostaje stabilny; dla około połowy e-konsumentów zakupy w sieci to stała praktyka. Po wydarzeniach ostatnich lat, rynek e-commerce wydaje się stabilizować i nic nie wskazuje na to, by ta forma zakupów miała stracić na znaczeniu, choć w podkategoriach, odpowiadających poszczególnym rodzajom e-zakupów, zachodzą ciekawe zmiany 

– komentuje Maksymilian Pawłowski, DPD Polska.  

Wszystko w sieci

Przekonanie polskich e-konsumentów o tym, że w sieci mogą nabyć absolutnie wszystko czego potrzebują, jest znacznie wyższe, niż średnia europejska. Takiego zdania jest bowiem 66 proc. Polaków, podczas gdy dla całej Europy ten wynik to 55 proc. Ponadto polscy regularni e-kupujący odpowiadają za 91 proc. krajowych transakcji online, podczas gdy średnia europejska jest o 5 p.p. niższa. 

Długi cień inflacji

W minionym roku zwiększyła się wśród polskich e-nabywców grupa tych, dla których najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na zakup, była cena (65 proc.) Ponadto czynniki zachęcające lub zniechęcające do zakupów online związane z ceną plasowały się na szczycie rankingu, na tym samym poziomie co w 2022 roku. Nawet w dość szczególnej grupie entuzjastów e-zakupów, którzy intensywnie zamawiają produkty w sieci, 70 proc. wskazuje na istotność ceny podczas dokonywania zakupu. To wzrost o 11 p.p. w stosunku do 2022 roku. 

W przypadku barier związanych z zakupami online, szybkość dostawy oraz znajomość strony internetowej sprzedawcy również odgrywają istotną rolę jako czynniki decyzyjne dla regularnych e-nabywców z Polski. W minionym roku kładli oni większy nacisk na funkcjonalności strony internetowej (możliwość płatności przelewem bankowym lub poziom skomplikowania nawigacji w witrynie) oraz dostępność produktów, w porywaniu do tego co miało miejsce dotychczas.

- Powodów, dla których cena odgrywa tak dużą rolę w zakupach online należy szukać przede wszystkim w wysokim poziomie inflacji w 2023 roku, który także e-konsumenci odczuli w swoich portfelach. Jednak zdaniem regularnych e-nabywców z Polski to właśnie zakupy w Internecie pozwalają im na oszczędności podczas zakupów – jest o tym przekonanych aż 71 proc. z nich, podczas gdy z opinią taką w Europie zgadza się 65 proc. regularnych e-konsumentów – zauważa Maksymilian Pawłowski, DPD Polska.  

Z drugiej ręki też cieszy

Inflacja windująca ceny była także czynnikiem, który sprawił, że w ubiegłym roku 8 na 10 regularnych e-konsumentów w Polsce zrobiło zakupy na platformach C2C. Prawie 4 na 10 regularnych e-kupujących przyznało, że w ub. roku zwiększyło zakupy produktów używanych. Ponadto regularni e-konsumenci w Polsce dokonują zakupów za pośrednictwem platform C2C aktywniej niż ich europejscy odpowiednicy (81 proc. vs. 72 proc.). Jak sami przyznali, skłonił ich do tego właśnie wzrost cen spowodowany inflacją. Z kolei e-sprzedawców do aktywności w obszarze handlu C2C przekonała możliwość sprzedaży produktów, których nie używają, uwolnienie przestrzeni wykorzystywanej do przechowywania oraz szansa na zarobienie dodatkowych pieniędzy.

Dostawa? Do automatu paczkowego, od kuriera z zaufanej firmy 

Podczas gdy wśród europejskich regularnych e-klientów wciąż największą popularnością cieszą się dostawy do domu (76 proc. wskazań), polscy e-konsumenci bardzo chętnie wybierają dostawy do automatów paczkowych (68 proc. wskazań, wzrost o 6 p.p.). Ogólnie odbiory OOH (out-of-home, czyli poza domem) zamówionych przesyłek wybierało w ub. roku 79 proc. regularnych e-konsumentów z Polski, podczas gdy średnia europejska w tym obszarze plasowała się na poziomie 44 proc. 

- W ramach sieci DPD Pickup działa nad Wisłą już 27 000 punktów i automatów paczkowych odpowiadając na oczekiwania nadawców i odbiorców w zakresie wygody i elastyczności. Wiemy jak ważna jest wygoda, elastyczność, a także możliwość wyboru, dlatego naszym Klientom oferujemy wiele opcji dostawy – do domu z rąk kuriera, do punktu lub automatu paczkowego. Całość doświadczeń związanych z nadaniami i odbiorami w sieci DPD łączy wygodna aplikacja mobilna DPD Mobile podsumowuje  Maksymilian Pawłowski, DPD Polska.

Tagi: DPD Polska E-commerce / Omnichanel Raport
Oceń artykuł:

Źródło: DPD

E-konsumenci w Polsce - wyniki badania Barometr e-Shopper 2023

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.