Dane własne to przyszłość marketingu online

2023-01-12 | 20:15

Jeśli firmy nie zbiorą danych własnych o odbiorcach swoich produktów, nie będą w stanie spełnić oczekiwań klientów dotyczących personalizacji przekazów marketingowych i skutecznie sprzedawać w sieci – wynika z badania przeprowadzonego wspólnie przez Delve Partners i PBS, którego wyniki opublikowano w raporcie „Digital Friendly Brand Index. Które marki zdobyły sympatię polskich konsumentów i dlaczego?”.

Aż 86% konsumentów w Polsce zauważa, kiedy banery i filmy reklamowe, newslettery lub inne formy komunikacji marketingowej marek są dopasowane do ich potrzeb. Dotychczas takie działania firm w dużej mierze opierały się na danych od dostawców zewnętrznych (tzw. third party data). Wkrótce jednak danych zewnętrznych o klientach zabraknie, ponieważ Google ogłosił całkowity zmierzch plików cookies w 2024 roku. Szacuje się, że firmy stracą wgląd w zwyczaje internetowe niemal trzech czwartych użytkowników ceniących spersonalizowany dialog z markami. Twórcy rankingu Digital Friendly Brand Index ostrzegają, że każdy dział marketingu powinien się na to przygotowywać już teraz.

Nowa era personalizacji opartej na danych własnych

Zmierzch ciasteczek nie oznacza końca ery personalizacji. Przeciwnie, wzniesiemy się na wyższy poziom jakości personalizowania komunikacji marketingowej. Firmy będą jednak musiały wypracować nowe, lepsze podejście, czyli postawić na dane własne (tzw. first party data), które pochodzą z aktywności użytkowników na stronie www, danych transakcyjnych, social mediów czy innych źródeł interakcji marki z klientem. Jak wynika z najnowszego badania Delve Partners i PBS bez nich nie uda się rozszyfrować rzeczywistych potrzeb i zainteresowań konsumentów, a co za tym idzie – precyzyjnie dopasować komunikacji tak, by przekładała się ona na wartość do klienta, a zarazem na wyniki sprzedażowe.

– W przeciwieństwie do third party data, które są biernie zbierane z plików cookie i wykorzystywane przez firmy za pośrednictwem zewnętrznych dostawców do wyciągania wniosków na temat szerokich segmentów demograficznych klientów, dane typu first party data odnoszą się do informacji, które są celowo i proaktywnie udostępniane bezpośrednio firmom przez indywidualnych konsumentów – zauważa Greg Sobiech, prezes i założyciel Delve Partners.

Firmy będą musiały dokonać marketingowego skoku i nauczyć się nie tylko pozyskiwać dane, ale też przekonywać klientów do ich dobrowolnego przekazania. To się jednak im opłaci, ponieważ uniezależnią się od zewnętrznych dostawców, ograniczą koszty, zyskają większą pewność dotyczącą intencji zakupowych i możliwość budowania trwalszych relacji z klientami.

– Opieranie marketingu na danych własnych może się wydawać niewielką zmianą techniczną. Stanowi jednak fundamentalną zmianę w sposobie, w jaki firmy myślą o danych swoich klientów i angażują się w relacje z nimi. Korzystając aktywnie z danych podmiotów zewnętrznych, firmy oddają kontrolę nad potencjalnym algorytmem, który budują, a przez to tracą możliwość wpływania na jakość tych danych i ostateczny kształt grup odbiorczych. Inaczej jest w wypadku first part data. Tutaj to firma decyduje, co i jak pozyskiwać, więc ma istotny wpływ na jakość tego typu danych podkreśla Anna Sierakowska, Global Marketing Director, w firmie Delve Partners.

Nowoczesne rozwiązania to przepustka do serc klientów

Dane własne często powiedzą firmom więcej o ich klientach niż drogie badania konsumenckie. Anna Sierakowska podkreśla jednak, że wypracowanie strategii agregowania wszystkich danych własnych i ich aktywacja w marketingu to zajęcie długoterminowe. Firmy powinny się skupić na wartościowej komunikacji, wyborze odpowiednich technologii, a następnie wdrażaniu scenariuszy komunikacji i ich ciągłym doskonaleniu.  

Pozyskanie kompletnych danych nt. zachowań klienta na stronie internetowej czy w aplikacji mobilnej, aktywności w social mediach, historii zakupowej offline i online to dopiero początek na drodze ku personalizacji. Kolejnym istotnym elementem jest uporządkowanie danych oraz stworzenie widoku klienta 360 stopni tak, by można wykorzystać w praktyce nowe informacje  kupujących. Jak podkreślają eksperci firmy chcące skutecznie personalizować swoją komunikację powinny zbierać dane marketingowe w jednym miejscu, takim jak np. Marketing Data Lake czy Customer Data Platform.

– Dopiero połączenie zagregowanego źródła danych z posiadanymi narzędziami MarTech (wiadomości push na stronie, marketing automation czy systemy do zautomatyzowanego zakupu reklam) pozwala algorytmom sztucznej inteligencji uruchamiać w pełni zautomatyzowaną, spersonalizowaną oraz efektywną komunikację marketingową według określonego scenariusza podsumowuje Greg Sobiech, prezes i założyciel Delve Partners.

Więcej wskazówek ekspertów branżowych nt. skutecznej strategii personalizacji na 2023 rok można znaleźć w publikacji DELVE Partners i PBS pt. „Digital Friendly Brand Index. Które marki zdobyły sympatię polskich konsumentów i dlaczego?”.

Tagi: Raport Delve Partners PBS Greg Sobiech
Oceń artykuł:

Źródło: Delve

Dane własne to przyszłość marketingu online

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.