Chudsze koszyki zakupowe nie dotyczą e-grocery

2023-09-25 | 11:07

Choć, jak wynika z najnowszego odczytu GUS, dynamika sprzedaży detalicznej spada kolejny miesiąc z rzędu, słabnąca konsumpcja zdaje się omijać jeden z segmentów e-handlu. Mowa o zakupach spożywczych online, na które nie tylko decydujemy się coraz częściej, ale i jesteśmy gotowi wydawać na nie więcej, mimo powszechnego trendu szukania oszczędności. Według danych platformy logistycznej Stuart, znaczenie dla wzrostu wartości e-koszyka zakupowego może mieć nie tylko szeroki wybór atrakcyjnych cenowo towarów, ale i zagwarantowanie szybkiej dostawy pod drzwi zamawiającego. Różnica w stosunku do zamówienia realizowanego z odbiorem osobistym może wynosić nawet 10 proc. wartości koszyka.

Wysoka inflacja sprawia, że coraz częściej zwracamy uwagę nie tylko na to, „co”, ale też „za ile” kupujemy. W takich okolicznościach częściej szukamy informacji o cenach produktów i usług, a także promocjach w sieci. W naturalny sposób skłania to rosnący odsetek polskich konsumentów do zwrócenia się w stronę e-zakupów. Jak wynika badań, już 47 proc. z nich poświęca coraz więcej czasu na szukanie w internecie najlepszych możliwych ofert .

Właśnie dlatego, zdaniem ekspertów, trwająca od miesięcy inflacja ma wpływ na dynamiczny wzrost zainteresowania konsumentów spożywczymi platformami internetowymi. Klienci po prostu szukają niższych cen i atrakcyjnych promocji, w tym możliwości porównania różnych ofert. A to najłatwiej uczynić jest w sieci.

– Znajduje to odzwierciedlenie w szacunkach dotyczących przyszłości e-grocery – wskazuje Agnieszka Majewska, General Manager w firmie Stuart. – Według prognoz PwC, rynek sprzedaży produktów spożywczych online w najbliższych trzech latach będzie się rozwijał w tempie ok. 40 proc. rocznie, co w 2026 roku przełoży się na ponad 1/10 całkowitej wartości e-commerce nad Wisłą. W tym konkurencyjnym środowisku z roku na rok będzie coraz mniej miejsca dla nowych graczy. Aby się wyróżnić, trzeba będzie zadbać nie tylko o atrakcyjną cenę, ale i w pełni pozytywne całościowe doświadczenie zakupowe klienta, obejmujące także proces szybkiej, bezproblemowej dostawy – mówi ekspertka.

Nawet tradycyjne marki czerpią z benefitów e-handlu

Prowadzenie sprzedaży internetowej produktów spożywczych z dobrze zorganizowanym systemem dostaw już dziś okazuje się kluczem do sukcesu i to nawet w przypadku tradycyjnych marek o wieloletnim rodowodzie. Doskonałym przykładem jest sieć Społem, która od niedawna oferuje na terenie Szczecina szybkie dostawy zakupów do domu. Dzięki współpracy z platformą logistyczną Stuart, wspólnie zrealizowano do tej pory ponad 2 tysiące zamówień, przyczyniając się do wzrostu wartości koszyka zakupowego o ok. 10 proc. w stosunku do zamówień realizowanych z odbiorem osobistym w sklepie.

Co klienci zamawiają najczęściej? Świeże produkty spożywcze, takie jak mięso i wędliny, owoce i warzywa. Do tego chętnie wybierane są również napoje i drobne artykuły przemysłowe. Znaczne grono klientów chętnych jest też na lody i mrożonki. Zakupy online najczęściej dokonywane są rano w godzinach 10:00-12:00 oraz po południu między 17:00 a 19:00

Jak się przy tym okazuje, otwarcie się na kanał online stanowi dla sklepów spożywczych szansę na dotarcie do szerszej grupy klientów spoza swojego najbliższego otoczenia. Przeniesienie oferty tradycyjnego sklepu na stronę WWW czy do wygodnej aplikacji to nie tylko odpowiedź na potrzeby zmieniającego się rynku, ale i element strategii dostosowania się do wymagań i oczekiwań współczesnych konsumentów. Dzięki temu sieci spożywcze mogą nie tylko przyciągać nowych klientów poszukujących oszczędności w warunkach inflacji, ale także tworzyć dogodne warunki zakupowe dla tych, którzy preferują model zakupów online.

Zielona transformacja q-commerce

Wzrostowy trend sprzedaży w e-grocery pokazuje, że q-commerce rozwijany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju (np. wykorzystanie ekologicznej floty pojazdów przy realizacji dostaw) ma wielki potencjał demokratyzacji i z powodzeniem może znaleźć zastosowanie różnych gałęziach retailu.

Dla przykładu Monoprix, jako pierwszy francuski sklep spożywczy, dostarcza 100% swoich dostaw do domu w Paryżu i Tuluzie w czasie krótszym niż 1 godzina, korzystając wyłącznie z przyjaznych dla środowiska środków transportu. Z kolei Nespresso uruchomiło za pośrednictwem Stuart „Fast & Green” – ekologiczną usługę dostawy ze sklepu w tym samym dniu, na terenie Francji i Wielkiej Brytanii. Polskie przedsiębiorstwa z pewnością będą również zainteresowane takimi możliwościami.

Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej dziś już co ósmy internauta i jednocześnie co trzeci e-kupujący regularnie dokonuje zakupów spożywczych w sieci. Szybka i bezproblemowa dostawa, która eliminuje potrzebę fizycznego odwiedzania sklepu i przynosi znaczną oszczędność czasu, może sprawić, że w najbliższych latach odsetek ten znacznie się zwiększy.

 

Tagi: Agnieszka Majewska E-commerce / Omnichanel Stuart
Oceń artykuł:

Źródło: Stuart

Chudsze koszyki zakupowe nie dotyczą e-grocery

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.