Amazon: europejskie MŚP z eksportem na poziomie 14,5 mld euro

2022-11-14 | 17:04

Najnowszy raport Amazon obejmuje dane dotyczące współpracy z MŚP w ośmiu państwach członkowskich UE: Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Holandii, Szwecji, Polsce i Belgii, a także w Wielkiej Brytanii i Turcji. Według raportu sprzedaż eksportowa firm z tego sektora wyniosła w 2021 r. ponad 14,5 mld euro – o 10% więcej niż w 2020 r., rosnąc w szybszym tempie niż wzrost wielkości eksportu wewnątrz UE [1] w ubiegłym roku. Wskaźnik ten jest również znacznie wyższy od średniego rocznego wzrostu wolumenu handlu pozaunijnego w całej strefie euro, wynoszącego 2,7% [2]. Wartość sprzedaży eksportowej polskich MŚP szacowana jest na 750 mln euro, co oznacza wzrost o 25% rok do roku.

  • Amazon zainwestował w 2021 r. ponad 3,4 mld euro w infrastrukturę, która umożliwia MŚP dostęp do setek milionów globalnych klientów Amazon.
  • Już ponad 225 tys. MŚP w Europie, w tym 3,5 tys. z Polski, prowadzi sprzedaż na Amazon, co daje wzrost o 20% względem 2020 r.
  • W 2021 r. MŚP sprzedały klientom Amazon ponad 2,2 mld produktów - średnio 4,2 tys. co minutę.
  • W 2021 r. polskie MŚP sprzedały za pośrednictwem Amazon 25 mln produktów (średnio 50 co minutę) i stworzyły 12 tys. miejsc pracy, osiągając łącznie sprzedaż eksportową o wartości ponad 750 mln euro.

- Bez wątpienia polskie MŚP sprzedające na Amazon – eksportując produkty o wartości ponad 750 mln euro w 2021 roku i tworząc nowe miejsca pracy – stanowią ważny element w europejskiej przedsiębiorczości. Lokalne firmy dostarczają wielką wartość naszym klientom, a my będziemy je nadal wspierać i tworzyć społeczność biznesową, która sprzyja rozwojowi tych biznesów, naszej oferty, sektora e-commerce i całej gospodarki

– podkreśla Mourad Taoufiki, dyrektor generalny Amazon.pl.

W 2021 r. MŚP w Europie sprzedały klientom Amazon na całym świecie ponad 2,2 mld produktów, czyli ponad 4,2 tys. co minutę. Polskie małe i średnie firmy również mogą pochwalić się dobrymi wynikami – w 2021 roku sprzedały ponad 25 mln produktów, w porównaniu z 15 mln w roku poprzednim. Znacznie powiększyła się również liczba MŚP sprzedających na Amazon – o ok. 20% w porównaniu z 2020 r. W 2021 r. próg 100 tys. euro sprzedaży na Amazon przekroczyło ponad 50 tys. MŚP z regionu – o 25% więcej niż w 2020 r. Z kolei sprzedaż powyżej 1 mln euro po raz pierwszy w ubiegłym roku odnotowało przeszło 2,5 tys. MŚP. W Polsce ten pułap osiągnęło w 2021 r. 60 firm.

Amazon współpracuje z ponad 225 tys. MŚP w Europie, a sprzedawcy zewnętrzni odpowiadają za ok. 50% całkowitej sprzedaży Amazon. Jednocześnie firma zainwestowała w 2021 r. ponad 3,4 mld euro w usługi, narzędzia i programy zapewniające MŚP dostęp do setek milionów klientów Amazon na całym świecie.

- Raport Amazon potwierdza nasze zaangażowanie na rzecz MŚP. Jesteśmy dumni z naszych narzędzi, wiedzy i wsparcia, dzięki którym rosną one w siłę, mimo trudnych warunków gospodarczych. Od lat pomagamy lokalnym biznesom przeobrazić się w globalnych dostawców i tym samym rozszerzyć ofertę dostępnych na Amazon produktów

– powiedział Xavier Flamand, wiceprezes Amazon Marketplace Europe.

Co ważne, znacząca poprawa dostępu do globalnej infrastruktury sprzedażowej, dzięki rozwiązaniom i narzędziom technologicznym oferowanym MŚP przez Amazon, i tym samym klientów na całym świecie przekłada się na wzrost zatrudnienia. Europejskie firmy prowadzące sprzedaż na Amazon stworzyły dotychczas ponad 650 tys. nowych miejsc pracy, budujących i wspierających ich działalność w sektorze e-commerce. Tylko w 2021 r. było to 100 tys., z czego, dzięki działalności MŚP w Polsce, powstało w tym czasie 12 tys. nowych miejsc pracy.

[1] https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php ?title=Intra-EU_trade_in_goods_-_main_features#Intra-EU_trade_in_goods_compared_with_extra-EU_trade_in_goods

[2] https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php ?title=Extra-EU_trade_in_goods#Evolution_of_extra-EU_trade

Tagi: Amazon E-commerce / Omnichanel Mourad Taoufiki Xavier Flamand
Oceń artykuł:

Źródło: Amazon

Amazon: europejskie MŚP z eksportem na poziomie 14,5 mld euro

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.