Zjawisko, które może stać się trendem

2018-05-02 | 09:00

Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology podkreślają, że rewolucja robotów już się rozpoczęła. Inteligentne maszyny rutynowo patrolują centra handlowe, szpitale i drogi, a ich wykorzystanie staje się coraz bardziej opłacalne w wielu dziedzinach gospodarki, także w handlu. Automatyzacja odmieni życie konsumentów, to pewne. Ale w jakim stopniu? O humonoidalnej przyszłości branży opowiada Jerzy Osika, prezes Promedia.

Dwa lata temu, na jednej z ulic handlowych Osaki w placówce Softbanku powitał mnie humanoidalny robot. Uznałem to za ciekawostkę, szybko zrobiłem zdjęcie, a następnie sprawdziłem w internecie, że ten przyjaźnie wyglądający robot ma na imię Pepper. Może on nie tylko do nas mówić, ale też słuchać, rozpoznać twarz, a nawet emocje, dostosować się do nastroju swego właściciela, będąc jego osobistym kompanem w pracy, jak i w domu. Odwiedzając rok później targi EuroShop w Düsseldorfie, a następnie targi International Home + Housewares Show w Chicago, spotkałem kolejne przykłady humanoidalnych robotów. Wówczas nabrałem przekonania, że mamy do czynienia ze zjawiskiem, które wkrótce może stać się trendem. Dziś humanoidalne roboty świetnie wyręczają sprzedawców w witaniu Klientów i udzielaniu im podstawowych informacji. Biorąc pod uwagę ich interaktywność, nie zdziwię się, gdy zaczną sprawnie badać potrzeby Klientów, a następnie rekomendować im odpowiednie produkty czy usługi, z czym mamy już częściowo do czynienia w internecie.

Każda rewolucja przemysłowa czy technologiczna rodziła zawsze obawy, że w jej wyniku człowiek straci pracę. Nawet jeśli tak się działo w zawodach, w których proste, powtarzalne czynności mogła zastąpić technologia, to jednocześnie powstawały nowe zawody związane z obsługą tej technologii. Tak samo będzie tym razem. Obawy, że roboty się zbuntują i opanują planetę, na razie pozostawiłbym zwolennikom fantastyki naukowej, chociaż – jak mówiono w epoce słusznie minionej – czujności rewolucyjnej nigdy tracić nie należy.

Bez względu na to, czy gospodarka przeżywała okres rozwoju, czy stagnacji, popyt na dobrych sprzedawców był zawsze większy niż podaż. Łatwo to zauważyć, analizując ogłoszenia o pracę czy choćby obserwując wystawy sklepowe z informacjami „zatrudnię sprzedawcę”. Z dobrej obsługi będzie zadowolony konsument, jak i branża retail. Jeśli mogą nam w tym pomóc humanoidalne roboty, to dlaczego nie. Wszak już Leonardo da Vinci twierdził, że „kto nie patrzy w przyszłość, jest z góry przegrany”.

Tagi: Jerzy Osika Promedia
Oceń artykuł:

Źródło: Promedia

Zjawisko, które może stać się trendem

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.