Zdecyduje dostępność, wygoda, elastyczność w pomocy klientowi

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2016-01-07 | 08:01

Branża artykułów budowlanych i narzędzi na dobre zadomowiła się w naszym kraju i zjednuje sobie coraz większe grono wielbicieli. Dlatego polski rynek DIY jest stosunkowo nasycony i od lat wyraźnie widać kto jest liderem oraz które koncepty sprzedaży przyjęły się najbardziej w naszym kraju. Jednak jak pokazują prognozy branża nie posuwa się tylko w kierunku konsolidacji, ale także specjalizacji i wypracowania unikatowego pomysłu na dotarcie do klientów. O charakterystyce branży i preferencjach Polaków w segmencie DIY mówi Dr Maria Andrzej Faliński, dyrektor generalny POHiD.

Jaką część polskiego rynku stanowi aktualnie branża DIY? Ile wynosi jej wartość?
Trudno powiedzieć, bowiem artykuły z asortymentów DIY sprzedawane są w różnych formatach sklepów, w tym w znaczącej części w sklepach tradycyjnych z narzędziami, materiałami, wyposażeniem domów, itd. Szacuje się, że nowoczesny kanał, a więc sprzedaż wielkoasortymatowa na dużej powierzchni to ok. 40 mld złotych. Jeśli porównać to ze sprzedażą żywności w sklepach wielkopowierzchniowych, gdzie to ok. 230 mld, jest to segment znaczący, ale nie przesądzający o tzw. nowoczesnym kanale dystrybucji. Trzeba jednak pamiętać, że rynek detaliczny w Polsce to ok 700 mld zł, a żywność w nim to jakieś 30%, więc pośród wielości artykułów ”non-food” tym bardziej trudno wskazać jednoznaczne DIY. Jeżeli sprzedaż nowoczesna artykułów DIY to jakieś 50 - 60% tych asortymentów, reszta to sklepy tradycyjne i działy specjalistyczne w sieciach o innym profilu, to jest to potężny segment potrzeb i zakupów konsumenckich oraz inwestorskich. Inną wszelaką historią jest hurt towarów sprzedawanych również do DIY i jako „te” towary w obrocie B2B, czyli wedle GUS-owskiej definicji hurtu.

Które kanały dystrybucji posiadają w Polsce największe znaczenie jeśli chodzi o branżę DIY? Jaką rolę odgrywają w niej sieci marketów budowlanych?
Rośnie znaczenie kanału nowoczesnego. Po kilku latach spowolnienia, ruszyła sprzedaż, w związku z podejmowaniem remontów, inwestowaniem, głównie w budownictwie, ale nie tylko. Wskaźniki wzrostu są kilkuprocentowe – w 2014 np. ok. 8%. Zakupy konsumenckie w znaczącej części dokonywane są w dużych obiektach sieciowych, to ok. 60%. Rośnie znaczenie Internetu i sprzedaży na odległość, przy pomocy różnych instrumentów posyłania zamówień. Poza tym firmy inwestują, pojawiają się nowe logo (np.Jysk). W ciągu ostatnich pięciu lat liczba obiektów wzrosła o jakieś 20 – 25%, podobnie sprzedaż.

Jaki potencjał wykazuje sprzedaż produktów z branży DIY w sklepach internetowych? Czy ten kanał dystrybucji będzie nabierał znaczenia w kolejnych latach?
Aktualnie sprzedaż internetowa to głównie produkty nieżywnościowe - dominują książki, różnorodny sprzęt domowy, meble, ubrania, ale i materiały budowlane oraz urządzenia i narzędzia. Można szacować, że produkty tzw. DIY to wartość ok. 3 mld złotych rocznie, przy ok. 30 mld całości sprzedaży detalicznej w Internecie. Jest to znacząco więcej niż np. żywność, która nie przekracza 1 mld, choć bardzo szybko rośnie, ponad 20% rocznie.

Jakie sieci marketów budowlanych znajdują się aktualnie w czołówce?
W istocie rzeczy mamy dwóch liderów rynku: Castorama, klasyczny DIY z silnym działem narzędziowym i wielkoformatowy PSB, skoncentrowany głównie na materiałach budowlanych, mający nieco niższą sprzedaż, ale penetrujący rynek w największym stopniu swymi ponad 600, bardzo zróżnicowanymi obiektami. Największy wpływ na strukturę rynku nowoczesnego ma rosnąca, także w segmencie sklepów DIY, rola mniejszych formatów handlu nowoczesnego. Penetrują one przestrzeń miejską i mniejsze miejscowości głównie poprzez sklepy formatu supermarket. Ważną częścią tego procesu jest rozwój centrów handlowych w których średnie powierzchnie handlowe DIY, tj. supermarkety, odgrywają obok „zwykłego” super lub hipermarketu, rolę tzw. kotwicy, czyli sklepu wiodącego, przesądzającego o liczbie klientów.

Jakie czynniki konkurencyjności odgrywają najważniejszą rolę w tej branży (cena, jakość, lokalizacja, itp.)? Który z nich w przyszłości będzie decydował o największym zainteresowaniu klientów?
Przede wszystkim dostępność, bowiem funkcjonują różne strategie zakupowe, które - moim zdaniem - nie do końca są skorelowane z zamożnością: zamożny klient kupi droższe materiały, ale do pracy może zdecydować się na narzędzia i urządzenia jednorazowe, które po użyciu odda lub po prostu wyrzuci. W różnych lokalizacjach i regionach o konkurencyjności będą przesądzać odmienne czynniki i instrumenty konkurowania. Tu trudno wskazać co zdecyduje. Ogólnikowo powiem: sekret tkwi w zróżnicowanej do obiektu i miejsca proporcji. A jeśli chodzi o dostępność, to rosnąć będzie rola zakupów „na odległość”, z Internetem w roli głównej.

Jak oceniają Pan branżę? Czy rynek jest już nasycony, czy znajdzie się na nim miejsce dla kolejnych sieci marketów budowlanych?
Ten rynek, jak każdy w Polsce, jest bardzo zróżnicowany i konkurencyjny, a to oznacza – i nie może być inaczej – konsolidację firm: przejęcia, fuzje, integracje mniejszych graczy. Z punktu widzenia konsumenta rynek raczej jest nasycony – wszystko, praktycznie wszędzie można dostać, ale – szczególnie w rynkach specyficznych, np. w pobliżu nowych osiedli wielkomiejskich, na wsi czy w małych miasteczkach rynek DYI będzie się rozwijał funkcjonalnie, formatowo, ofertowo, a za tym pójdzie wzrost sprzedaż. Czyli rynek będzie rósł, a z a nim nasycenie. Czytałem, że w ciągu 10 – 15 lat rynek ten może się podwoić, bowiem rosnąca zamożność skieruje popyt nie ku żywności, a właśnie ku polepszeniu warunków życia, co w znacznym stopniu zależy właśnie od handlu non-food, z DIY w roli głównej.

Jak Pana zdaniem będzie wyglądał rynek DIY w Polsce za 5 lat? Czy ulegnie konsolidacji, czy wręcz przeciwnie, pojawi się na nim więcej graczy?
Paradoksalnie będzie tak i tak. Firmy ogólnokrajowe skonsolidują się, ale jednocześnie wzrośnie prawdopodobieństwo uzupełnienia oferty i dostępności gigantów przez specyficzne koncepty handlowe w rynkach lokalnych. Zdecyduje dostępność, wygoda, elastyczność w pomocy klientowi, czyli w obsłudze i usługach towarzyszących. Pamiętajmy też, że 1/3 zakupów internetowych dokonuje się w miejscowościach mniejszych niż 5000 mieszkańców – i to zjawisko będzie „rosnąć”. Polska jest bardzo zróżnicowanym rynkiem. Pamiętajmy też, że ok. 50% Polaków żyje w małych miejscowościach, z tego zdecydowana większość na wsi. To okazja dla wielkich, ale i dla specyficznych pomysłów na biznes. Tym bardziej, że w tych środowiskach wiele rzeczy robi się samemu: od budowania, po naprawy różnorodnego sprzętu. Do tego pamiętajmy, że trwa trend ku inwestowaniu w małe, miasteczkowe centra handlowe lub położone między miejscowościami oraz inne formy koncentracji handlu – tam DIY będzie się krzewić z sukcesem.

Tagi:
Oceń artykuł:

Zdecyduje dostępność, wygoda, elastyczność w pomocy klientowi

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.