Część konsumentów, szczególnie z młodszych generacji, jest zadowolona z postępującej digitalizacji w handlu. Wiąże się to ze zmianami, jakie zachodzą w komunikacji międzyludzkiej: użytkownicy nowoczesnych technologii, zwłaszcza mobilnych, często wolą porozumiewać się za pośrednictwem internetu niż poprzez osobisty kontakt. Dodatkowo rosnące tempo życia powoduje, że oczekują oni jak najdokładniejszej informacji zwrotnej w możliwie najkrótszym czasie. Dotyczy to oczywiście także handlu. Z jakimi wyzwaniami bedzie mierzyć się ten sektor rynku? O szczegółach opowiada Sławomir Uherek, Członek Zarządu MediaMarktSaturn Polska.
Potrzebom współczesnego handlu doskonale wychodzą naprzeciw systemy wirtualnej obsługi Klienta na bazie sztucznej inteligencji. Mają one ciągły, bezpośredni dostęp do ogromnych baz danych, z których mogą precyzyjnie i szybko wyszukać informacje, o które prosi Klient. Z kolei dla detalistów AI to bardzo skuteczne narzędzie do zbierania i analizowania danych o zachowaniach konsumentów, które są wykorzystywane w celu jak najlepszego odpowiadania na potrzeby i oczekiwania Klientów. Dzięki AI wzrośnie znaczenie big data w branży. Upowszechnienie AI spowoduje m.in. konieczność wypracowania nowych standardów obsługi i szerszej komunikacji marketingowej. Dla niektórych firm będzie to oznaczało konieczność sporych zmian.
Sieć Saturn testuje ciekawe, innowacyjne projekty w Niemczech. W listopadzie ubiegłego roku Saturn zaprezentował w 20 miastach innowacyjną koncepcję wirtualnego sklepu. Virtual Saturn to pierwsze w Europie wykorzystanie wirtualnej przestrzeni w handlu elektroniką użytkową. Przy użyciu okularów VR Klienci, nie wychodząc z domu, mogą znaleźć się w sklepie Saturn oraz – w technologii 3D – zapoznać się z asortymentem. Dodatkowo uzyskują fachowe porady od pracowników sklepu (widocznych jako awatary) i dokonują wyboru produktów dostosowanych do ich potrzeb. Po skompletowaniu listy zakupów mogą ją przenieść do systemu sklepu internetowego Saturna i sfinalizować transakcję.
Innym przykładem jest planowane w marcu 2018 r. uruchomienie pierwszego sklepu Saturn Express bez kas. Będzie się on znajdował w miejscowości Innsbruck w Niemczech. Specjalna aplikacja na smartfona umożliwia Klientom skanowanie produktów i płacenie za zakupy telefonem.