Liczba nowych centrów i sieci handlowych nieustannie rośnie, a współcześni klienci są coraz bardziej świadomi swoich praw i potrzeb. To sprawia, że galerie i sieci handlowe jeszcze bardziej muszą zabiegać o uwagę potencjalnych odbiorców. Jak to robić? W jaki sposób docierać do odpowiednich osób? I na jakie kanały komunikacji postawić? Swoimi spostrzeżeniami z czytelnikami portalu Galeriehandlowe.pl podzieliła się Julia Kozak, Wiceprezes Związku Firm Public Relations.
Przed jakimi problemami staje rynek centrów i sieci handlowych w 2016 roku?
Największe wyzwanie to przyciągnąć klientów i sprawić, aby chcieli do nas wracać, żeby uznali, że to kim jesteśmy i co oferujemy jest warte ich uwagi i czasu. Miejsc, w których można robić zakupy jest bez liku. Kupujemy w centrach handlowych, wybranych butikach, w zaprzyjaźnionych miejscach i coraz więcej w sieci, nawet nie wychodząc z domu. Nasi klienci są coraz bardziej świadomi swoich praw i możliwości jakie mają, łatwiej przekracza się granice państw, łatwiej i szybkiej zdobywają wszelkie informacje i wyrażają publicznie swoje opinie. Liczy się to, czy dana marka, dane miejsce oferuje więcej niż tylko dane produkty. Jeśli gdzieś idziemy na zakupy chcemy się tam dobrze poczuć, chcemy być zauważeni, poszukujemy porad, inspiracji, rozrywki. Wyzwaniem jest sprostanie tej narastającej fali oczekiwań i możliwości jakie stoją przed każdym z nas.
Jak to zrobić?
Należy odpowiedzieć sobie jeszcze raz, kim naprawdę chcemy być, z kim chcemy prowadzić dialog, czym możemy się wyróżnić, jaką historię chcemy opowiadać i co możemy zaoferować. Po odrobieniu tej lekcji należy zastanowić się jak możemy się komunikować i jakie narzędzia mogą być nam w tym pomocne. A jeśli już dokonamy wyboru należy odpowiedzieć sobie na pytanie czy umiemy ich w sposób atrakcyjny i regularny używać, tak aby angażować i być w stałym kontakcie z naszymi klientami.
W jakich dziedzinach można upatrywać największych szans rozwoju?
Na pewno należy myśleć o komunikacji online i odpowiednim doborze kanałów, których powstaje coraz więcej. Trzeba jednak pamiętać jakie kanały używane są przez różne grupy docelowe, a to znaczy, że musimy wiedzieć z kim konkretnie chcemy się komunikować i jaki mamy na to pomysł. Zorientujmy się, gdzie szukają informacji i gdzie spędzają czas Ci, na których obecności w naszych sklepach nam zależy. W przypadku centrów handlowych może bardziej niż na Twittera spójrzmy na Instagram i tam, gdzie możemy komunikować się przez obraz, przekaz muzyczny czy video. Nowe kanały cały czas powstają i zyskują popularność. Nie ograniczajmy się jednak do komunikacji poprzez sieć, najlepiej działają kampanie wielokanałowe, gdzie synchronizujemy działania używając różnych środków przekazu i dajemy poczucie tworzenia pewnej historii. Warto zwrócić uwagę na takie akcje, które budują zaangażowanie, dają możliwość uczestniczenia, doświadczania i interakcji. Pamiętajmy jednak, że musimy angażować w sposób ciekawy, zaskakujący, ale nie wymagający poświecenia zbyt wiele czasu, bo dziś wszyscy żyjemy szybko, a ilość przekazów, jakie do nas docierają każdego dnia można liczyć w setkach lub nawet tysiącach.