Od kilku lat obserwujemy w Polsce stały wzrost liczby internautów (obecnie w sieci kupuje już 13,5 mln Polaków, wg badań TNS Polska dla PayU), a tym samym również obrotów w e-handlu, które w ubiegłym roku wyniosły ok. 21,5 mld zł, wg szacunków SMB, Kelkoo i Forrester Research. Warte podkreślenia jest także, że od kilku lat dynamika rozwoju tego rynku utrzymuje się na poziomie dwucyfrowym, co jest najlepszym wynikiem w całej Europie.
Można jednak wskazać pewne kategorie produktów, które są chętniej kupowane w sieci oraz te, po które konsument nadal częściej wybiera się do marketu. Tego zagadnienia dotyczyły nasze najnowsze badania* przeprowadzone wśród użytkowników Allegro, którzy w przeważającej liczbie deklarują zakupy również poza platformą.
Spożywka i meble dominują w marketach, gry komputerowe i sprzęt w Internecie
W handlu tradycyjnym prym wiodą zdecydowanie artykuły spożywcze oraz delikatesy (miód, wino, produkty do sushi), które wyłącznie za pośrednictwem tego kanału sprzedaży były nabywane przez 90% respondentów. Warto jednak podkreślić, że z drugiej strony 9% badanych nabyło wymienione produkty także w sieci, co wskazuje na znaczny potencjał rozwoju branży spożywczej w wersji online. Z pewnością pozytywne doświadczenia związane z tego typu zakupami będą w przyszłości wpływały na rosnącą liczbę osób, które z nich skorzystają. Przypomnijmy, że obecnie m.in. 5 znanych sieci umożliwia zamówienie zakupów spożywczych z dostawą do domu, są to: Piotr i Paweł, Alma, Tesco, Auchan oraz E.Leclerc.
W markecie, oprócz zakupów spożywczych, konsumenci najczęściej kupują także rośliny oraz artykuły ogrodnicze – 3 na 4 badanych wskazało tradycyjny kanał nabycia produktów jako jedyny. Silną kategorię zakupową stanowią w handlu offline również meble (60% wskazań) oraz chemia gospodarcza i kosmetyki (53%).
A jakie produkty są częściej i chętniej kupowane za pośrednictwem Internetu? Badania PayU wskazują jasno, że konsumenci w sieci poszukują głównie rozrywki. Na pierwszym miejscu rankingu produktów chętniej nabywanych przez Internet znajdują się gry komputerowe – ponad połowa respondentów kupowała je w ciągu ostatniego roku wyłącznie online. Z internetowego kanału sprzedaży korzystano częściej również w przypadku zakupu sprzętu komputerowego (44% wskazań), filmów i muzyki (42%) oraz książek (40%).
Najpopularniejsze metody płatności offline i online
Ciekawym aspektem porównania handlu tradycyjnego z internetowym są również płatności. Nie jest zaskoczeniem, że w marketach niepodzielnie rządzi gotówka – w ten sposób płacą niemal wszyscy konsumenci (99% wskazań). Warto jednak przyjrzeć się kolejnym pozycjom w rankingu najbardziej popularnych form płatności w sklepach tradycyjnych, gdyż już niemal tyle samo (aż 9 na 10 osób) posługuje się kartą płatniczą. Wg danych Narodowego Banku Polskiego posiadamy obecnie 32 mln kart, z czego niemal połowa to karty zbliżeniowe. Te ostatnie znalazły się na trzecim miejscu zestawienia i są używane przez 4% badanych.
Wciąż rzadko korzysta się z nowych metod płatności w handlu tradycyjnym – jedynie 1,5% respondentów odkryło do tej pory możliwość regulowania rachunku za pośrednictwem tzw. karty bezstykowej w telefonie, (np. My Wallet od T-Mobile), a 3,4% osób korzystało z nowego typu karty płatniczej, np. w formie naklejki na telefonie.
Podczas gdy w sklepie tradycyjnym króluje gotówka, w handlu internetowym prym wiodą e-przelewy, czyli szybkie przelewy realizowane online. W ubiegłym roku płaciło w ten sposób aż 89% badanych. W tym miejscu warto podkreślić, że aż 6 na 10 osób wybiera tę metodę płatności zawsze, gdy tylko jest to możliwe. Na drugim miejscu znalazły się przelewy bankowe, polegające na samodzielnym uzupełnieniu formularza przelewu na stronie banku (85% wskazań).
W handlu online nadal popularna jest także gotówka – 65 % badanych zapłaciło w ten sposób u kuriera, odbierając towar za pobraniem, a 43% osób u listonosza lub na poczcie. 4 na 10 internautów zapłaciło w sieci kartą płatniczą online, a taka sama grupa skorzystała z możliwości osobistego odbioru zamówienia i zapłaty gotówką. Zauważalny jest jednak stały wzrost popularności transakcji bezgotówkowych, które stopniowo wypierają gotówkę.
W Internecie kupimy niemal wszystko, ale zakupy w galerii handlowej też lubimy
Sprawdziliśmy także, co internauci sądzą o zakupach online oraz o shoppingu w tradycyjnym wydaniu. Okazuje się, że największą zaletą zakupów np. w galerii handlowej jest możliwość obejrzenia produktu oraz przetestowania go na miejscu, odpowiedziało w ten sposób 78% badanych. Połowa docenia transakcje w sklepach tradycyjnych, gdyż nie wiąże się to z dodatkowymi opłatami, np. za przesyłkę towaru, a 4 na 10 osób wskazuje jako zaletę to, że może nabyć produkt tu i teraz, bez konieczności oczekiwania na kuriera. 8% respondentów po prostu lubi spędzać czas na zakupach w galerii.
77% badanych internautów uważa również, że w sieci można obecnie zamówić wszystko. Pozostali przyznają, że są pewne produkty, których z różnych względów nie mogą zamówić przez Internet. Są to głównie: jedzenie, alkohol, bielizna, leki czy meble. Oczywiście przedmioty te są dostępne w sieci, więc można przypuszczać, że część konsumentów po prostu nie ma świadomości na ten temat, albo nie wie, jak zamówić lub też – w przypadku np. chęci zakupu artykułów spożywczych z dostawą do domu – zamieszkuje poza obszarem dowozu sprawunków.
*Badanie zostało wykonane w dniach 05 - 12 marca 2013 r. metodą CAWI na zlecenie PayU SA. Grupę badawczą stanowiło ponad tysiąc użytkowników platformy handlowej Allegro deklarujących dokonywanie zakupów także w sklepach internetowych poza platformą.
Tagi: