Wojciech Czajkowski, PayU SA: Wciąż rzadko korzysta się z nowych metod płatności w handlu tradycyjnym

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2013-04-08 | 09:00
Po jakie produkty wybieramy się chętniej do marketu, a jakich poszukujemy w sieci?  Jak najczęściej płacimy za zakupy w sklepie tradycyjnym, a jak przez Internet? Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU SA, dostawcy usług płatniczych, komentuje wyniki najnowszego badania „Zakupy tradycyjne vs. zakupy internetowe”.
Od kilku lat obserwujemy w Polsce stały wzrost liczby internautów (obecnie w sieci kupuje już 13,5 mln Polaków, wg badań TNS Polska dla PayU), a tym samym również obrotów w e-handlu, które w ubiegłym roku wyniosły ok. 21,5 mld zł, wg szacunków SMB, Kelkoo i Forrester Research. Warte podkreślenia jest także, że od kilku lat dynamika rozwoju tego rynku utrzymuje się na poziomie dwucyfrowym, co jest najlepszym wynikiem w całej Europie.
Można jednak wskazać pewne kategorie produktów, które są chętniej kupowane w sieci oraz te, po które konsument nadal częściej wybiera się do marketu. Tego zagadnienia dotyczyły nasze najnowsze badania* przeprowadzone wśród użytkowników Allegro, którzy w przeważającej liczbie deklarują zakupy również poza platformą.
Spożywka i meble dominują w marketach, gry komputerowe i sprzęt w Internecie
W handlu tradycyjnym prym wiodą zdecydowanie artykuły spożywcze oraz delikatesy (miód, wino, produkty do sushi), które wyłącznie za pośrednictwem tego kanału sprzedaży były nabywane przez 90% respondentów. Warto jednak podkreślić, że z drugiej strony 9% badanych nabyło wymienione produkty także w sieci, co wskazuje na znaczny potencjał rozwoju branży spożywczej w wersji online. Z pewnością pozytywne doświadczenia związane z tego typu zakupami będą w przyszłości wpływały na rosnącą liczbę osób, które z nich skorzystają. Przypomnijmy, że obecnie m.in. 5 znanych sieci umożliwia zamówienie zakupów spożywczych z dostawą do domu, są to: Piotr i Paweł, Alma, Tesco, Auchan oraz E.Leclerc.
W markecie, oprócz zakupów spożywczych, konsumenci najczęściej kupują także rośliny oraz artykuły ogrodnicze – 3 na 4 badanych wskazało tradycyjny kanał nabycia produktów jako jedyny. Silną kategorię zakupową stanowią w handlu offline również meble (60% wskazań) oraz chemia gospodarcza i kosmetyki (53%).
A jakie produkty są częściej i chętniej kupowane za pośrednictwem Internetu? Badania PayU wskazują jasno, że konsumenci w sieci poszukują głównie rozrywki. Na pierwszym miejscu rankingu produktów chętniej nabywanych przez Internet znajdują się gry komputerowe – ponad połowa respondentów kupowała je w ciągu ostatniego roku wyłącznie online. Z internetowego kanału sprzedaży korzystano częściej również w przypadku zakupu sprzętu komputerowego (44% wskazań), filmów i muzyki (42%) oraz książek (40%).
Najpopularniejsze metody płatności offline i online
Ciekawym aspektem porównania handlu tradycyjnego z internetowym są również płatności. Nie jest zaskoczeniem, że w marketach niepodzielnie rządzi gotówka – w ten sposób płacą niemal wszyscy konsumenci (99% wskazań). Warto jednak przyjrzeć się kolejnym pozycjom w rankingu najbardziej popularnych form płatności w sklepach tradycyjnych, gdyż już niemal tyle samo (aż 9 na 10 osób) posługuje się kartą płatniczą. Wg danych Narodowego Banku Polskiego posiadamy obecnie 32 mln kart, z czego niemal połowa to karty zbliżeniowe. Te ostatnie znalazły się na trzecim miejscu zestawienia i są używane przez 4% badanych.
Wciąż rzadko korzysta się z nowych metod płatności w handlu tradycyjnym – jedynie 1,5% respondentów odkryło do tej pory możliwość regulowania rachunku za pośrednictwem tzw. karty bezstykowej w telefonie, (np. My Wallet od T-Mobile), a 3,4% osób korzystało  z nowego typu karty płatniczej, np. w formie naklejki na telefonie. 
Podczas gdy w sklepie tradycyjnym króluje gotówka, w handlu internetowym prym wiodą e-przelewy, czyli szybkie przelewy realizowane online. W ubiegłym roku płaciło w ten sposób  aż 89% badanych. W tym miejscu warto podkreślić, że aż 6 na 10 osób wybiera tę metodę płatności zawsze, gdy tylko jest to możliwe. Na drugim miejscu znalazły się przelewy bankowe, polegające na samodzielnym uzupełnieniu formularza przelewu na stronie banku (85% wskazań).
W handlu online nadal popularna jest także gotówka – 65 % badanych zapłaciło w ten sposób u kuriera, odbierając towar za pobraniem, a 43% osób u listonosza lub na poczcie. 4 na 10 internautów zapłaciło w sieci kartą płatniczą online, a taka sama grupa skorzystała z możliwości osobistego odbioru zamówienia i zapłaty gotówką. Zauważalny jest jednak stały wzrost popularności transakcji bezgotówkowych, które stopniowo wypierają gotówkę.
W Internecie kupimy niemal wszystko, ale zakupy w galerii handlowej też lubimy
Sprawdziliśmy także, co internauci sądzą o zakupach online oraz o shoppingu w tradycyjnym wydaniu. Okazuje się, że największą zaletą zakupów np. w galerii handlowej jest możliwość obejrzenia produktu oraz przetestowania go na miejscu,  odpowiedziało w ten sposób 78% badanych. Połowa docenia transakcje w sklepach tradycyjnych, gdyż nie wiąże się to z dodatkowymi opłatami, np. za przesyłkę towaru, a 4 na 10 osób wskazuje jako zaletę to, że może nabyć produkt tu i teraz, bez konieczności oczekiwania na kuriera. 8% respondentów po prostu lubi spędzać czas na zakupach w galerii.
77% badanych internautów uważa również, że w sieci można obecnie zamówić wszystko. Pozostali przyznają, że są pewne produkty, których z różnych względów nie mogą zamówić przez Internet. Są to głównie: jedzenie, alkohol, bielizna, leki czy meble. Oczywiście przedmioty te są dostępne w sieci, więc można przypuszczać, że część konsumentów po prostu nie ma świadomości na ten temat, albo nie wie, jak zamówić lub też – w przypadku np. chęci zakupu artykułów spożywczych z dostawą do domu – zamieszkuje poza obszarem dowozu sprawunków.
*Badanie zostało wykonane w dniach 05 - 12 marca 2013 r. metodą CAWI na zlecenie PayU SA. Grupę badawczą stanowiło ponad  tysiąc użytkowników platformy handlowej Allegro deklarujących dokonywanie zakupów także w sklepach internetowych poza platformą.
Tagi:
Oceń artykuł:

Wojciech Czajkowski, PayU SA: Wciąż rzadko korzysta się z nowych metod płatności w handlu tradycyjnym

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.