W związku z coraz większymi problemami pracodawców dotyczącymi pozyskania odpowiednich pracowników, zarówno fizycznych i rzemieślników, jak i wykwalifikowanych specjalistów, coraz popularniejsze staje się rozwiązanie przyjęte już wcześniej w innych krajach, czyli system poleceń pracowniczych. Zapytaliśmy ekspertów Rady Programowej Magazynu Galerie Handlowe o ich opinię w tej kwestii. Poniżej prezentujemy komentarz Moniki Nowakowskiej, wiceprezes ds. Commercial w Natura Sp. z o.o.
W mojej ocenie problemy w zatrudnieniu wynikają przede wszystkich z tego, że od wielu w Polsce nie są wspierane szkoły zawodowe, które we wcześniejszych latach dostarczały na rynek pracy pracowników niskowykwalifikowanych. Wzrost ilości uczelni wyższych, także prywatnych spowodował, że na rynku pracy pojawiło się bardzo wielu młodych ludzi, którzy z dyplomami uczelni wyższych nie byli zainteresowani pracą w sieciach sklepów. Nie pomogło także otwarcie rynków pracy w UE, gdzie brak znajomości języków obcych przestał być barierą podjęcia pracy, przy masowej emigracji.
Ważnym elementem, aby pozyskać odpowiednich ludzi do pracy oraz nie stracić wartościowych pracowników jest stworzenie systemów motywacyjnych i warunków pracy. Oprócz bezpieczeństwa ważna jest możliwość rozwoju wiedzy i kompetencji, a także awansu w ramach organizacji. Nie bez znaczenia jest również podejście indywidualne w relacji pracownik-kierownik.
Myślę, że program wzajemnych poleceń pracowników to bardzo dobre rozwiązanie i jedna z metod na zahamowanie rotacji pracowników.
Zobacz pełen artykuł dotyczący systemu poleceń pracowniczych