Ewolucja zachowań konsumenckich związana ze wzrostem tempa życia i postępującą cyfryzacją wpływają na konieczność modyfikacji na bieżąco strategii biznesowych branży. Hasłem przewodnim i kluczem do zapewnienia skuteczności działań firm retail’owych jest obecnie „Customer Experience”. Temu celowi służy np. rozwój usług, podwyższanie standardów obsługi czy personalizacja ofert, bazująca na wnikliwej analizie i przetwarzaniu informacji zebranych o klientach. W związku z tym obserwujemy coraz szersze wykorzystywanie technologii, takich jak sztuczna inteligencja (chatboty, RFID) - mówi Sławomir Uherek, Członek Zarządu MediaMarktSaturn Polska, Dyrektor. Wszystko to wpływa na postrzeganie przez klientów marki jako całości.
W mijającym roku zarówno centra, jak i sieci handlowe, koncentrowały się w dużym stopniu na modyfikacji strategii marketingowej w odpowiedzi na ograniczenia handlu w niedziele. Celem działań sieci handlowych była zmiana zwyczajów zakupowych, polegająca na przekierowaniu traffic’u na inne dni tygodnia oraz zakupy online. Cały czas ważnym elementem przekazu marketingowego jest promocyjna cena. Coraz mocniej nagłaśniane są wyprzedaże sezonowe, akcje typu Black Friday czy Cyber Monday.
W bieżącym roku największym wydarzeniem było dla nas połączenie sieci MediaMarkt i Saturn. Od października 22 sklepy Saturn w całej Polsce funkcjonują już pod dobrze znanym konsumentom szyldem MediaMarkt. Strategiczna decyzja pozwoliła na wzmocnienie pozycji marki na polskim rynku. Obecnie w Polsce funkcjonuje 87 sklepów MediaMarkt z szeroką i atrakcyjną ofertą najnowszej elektroniki użytkowej. Kanały sprzedaży obu sieci zostały zintegrowane pod marką MediaMarkt. Sieć przejęła i realizuje wszystkie zobowiązania wobec klientów Saturna dotyczące zakupionych wcześniej towarów oraz usług.
W nowym roku rozwój retail’u będzie podążał za trendem konsumenckim do zwiększania wygody i skracania czasu zakupów. Z tym nierozerwalnie wiąże się postępująca coraz szybciej cyfryzacja życia. W porównaniu z krajami Europy Zachodniej Polacy poświęcają więcej czasu na pracę, dlatego detaliści starają się, aby proces zakupowy trwał coraz krócej i był coraz łatwiejszy. Ułatwiają to nowoczesne technologie, na które polscy konsumenci są otwarci. Na przykład już dziś coraz więcej klientów korzysta z kas samoobsługowych, aplikacji mobilnych ułatwiających dostęp do aktualnych, spersonalizowanych ofert. Spora grupa konsumentów przekonuje się, że płatności mobilne są bezpieczne i przyspieszają realizację zakupu.
Operatorzy i najemcy centrów handlowych porozumiewają się ze swoimi klientami za pomocą aplikacji mobilnych i stąd pozyskują cenne dane. Wykorzystanie tych informacji do budowania customer experience będzie nabierało coraz większego znaczenia. Oferta będzie silnie spersonalizowana.
W 2019 roku czeka nas drugi etap ograniczania handlu w niedziele. Ten fakt z pewnością wpłynie na intensyfikację i rozwój strategii omnichannel’owych. Wielokanałowość praktycznie zadecyduje o sukcesie rynkowym. Przyciągnięcie klientów do e-sklepów w dni wolne od handlu stanie się jednym z kluczowych priorytetów sieci handlowych. Z kolei centra handlowe rozwiną i urozmaicą ofertę eventową, żeby zwiększyć liczbę odwiedzających zarówno w niedziele niehandlowe, jak i w pozostałe dni tygodnia.