Chiny to jeden z najpoważniejszych graczy na światowym rynku handlowym. Kraj ten przedstawia dla detalistów i inwestorów ogromne możliwości, ale rozwój w tym regionie to także liczne wyzwania i trudności. O tym co w Nowym Roku może czekać branżę retail w Chinach opowiada Victor Guo, prezes China Shopping Center Development Association of Mall China.
Z jakimi trudnościami Pana zdaniem przyjdzie się zmierzyć branży handlowej na przestrzeni najbliższych kilku lat?
Do największych wyzwań dla branży Retail zaliczyć można dalszą, intensywną konkurencję, na którą składać się będzie musiało obniżanie kosztów przy jednoczesnym zwiększaniu zysków. W erze Internetu i mobilności wyzwanie stanowią także zmieniające się zachowania zakupowe klientów i nowe trendy w tej sferze, więc trudniej jest zbudować lojalność konsumentów. Konieczna jest zatem poprawa obsługi klienta w przestrzeni mobilnej i internetowej oraz eksperymenty i nowe doświadczenia w branży handlowej.
Chiński rynek cały czas dynamicznie się rozwija, co tworzy liczne nowe możliwości. Na jakie aspekty w tym zakresie warto zwrócić uwagę?
W Chinach nowe możliwości tworzy rozwój urbanizacyjny, który łączyć się musi w sposób naturalny z rozwojem handlu. Jednocześnie rozwój branży retail w dziedzinie online to wyzwanie, ale także szansa na przyciągnięcie nowych użytkowników w Internecie i przekierowanie ich do fizycznych sklepów w przestrzeni rzeczywistej. Generalnie rozwój rozwiązań mobilnych, inteligentnych, nowych przestrzeni wirtualnych to nowe, ważne aspekty dla świata zakupów i konsumpcji.
Poprzedni rok dla branży handlowej był niezwykle intensywny. Co Pana zdaniem zaliczyć można do najważniejszych wydarzeń 2014?
Na pewno coraz większą ilość kanałów i sposobów dotarcia do klienta, w tym rozwój social media marketingu np. WeChat, blogów, różnych aplikacji. Przyśpieszyła również wzajemna współpraca pomiędzy różnymi firmami np. Wanda, Baidu i Tencent czy Joycity i Alibaba.
Tagi: