Rosnąca liczba konsumentów, nowe i zaawansowane technologie oraz rozwój urbanizacyjny to tylko część powodów, dzięki którym azjatycki rynek dla branży retail jest dziś tak atrakcyjny. Na dynamiczny rozwój w tym regionie stawia wiele światowych i znanych marek, w tym m.in. Max Fashions. Firma założona w 2004 roku dziś obecna jest w 18 krajach, w których ma ponad 250 sklepów. O jej planach rozwoju i opinii na temat rynku w Azji opowiada Vasanth Kumar, Executive Director Max Fashions, Landmark Group India, który na swoim koncie ma 25 lat doświadczenia w marketingu, sprzedaży i retail management, a od 10 związany jest z Landmark Gulf Group.
Jak może Pan określić obecną dynamikę rozwoju branży handlowej w Azji?
Branża retail rośnie obecnie w zdrowym tempie 20% CAGR rocznie (Średnia roczna stopa wzrostu określająca stopę zwrotu z inwestycji – przyp. red.). W tej dekadzie nadal rozwija się dzięki graczom e-commerce i inicjatywom wielokanałowym tradycyjnych marek, które obecne są na rynku, a do tej pory nie działały w internecie.
Czy takie działania to odpowiedź sieci handlowych na nowe, rosnące wymagania klientów?
Zgadza się. Azjatyccy klienci stykają się z coraz większą ilością globalnych trendów, m.in. poprzez coraz powszechniejsze podróże zagraniczne i komunikację internetową. To sprawia, że rosną ich aspiracje w zakresie konsumpcji dóbr i usług. Najbardziej w handlu detalicznym na tych zjawiskach zyskać mogą sektory elektroniki użytkowej, agd i mody.
To spora szansa dla firm działających w tych dziedzinach.
To prawda, ale to również spore wyzwanie, bo oczekiwania klientów rosną znacząco, więc firmy muszą zmierzyć się z odpowiednim dopasowaniem nowych rozwiązań i zaadresowaniem ich do właściwej grupy klientów. Rosnące oczekiwania klientów dotyczą tak poziomu oferowanych usług, jak i jakości danych produktów.
A inne wyzwania?
Wraz z rosnącymi potrzebami klientów, rośnie także konkurencja w branży. Na rynku pojawiają się nowi gracze, ale swoją działalność o kolejne sektory poszerzają także firmy już istniejące. To doprowadza do podziału rynku, fragmentaryzacji na mniejsze kawałki i zmniejszania udziału poszczególnych firm. W konsekwencji wywiera to presję na rentowność, która musi być przecież na odpowiednim poziomie przez cały czas.
Widzą Państwo dalsze możliwości rozwoju na terenie Azji?
Nasza firma działa w branży fashion i widzimy znaczące szanse rozwoju na przestrzeni całego regionu. Nasze plany ekspansji przygotowujemy zarówno w zakresie uruchamiania nowych sklepów tradycyjnych w miastach, w których do tej pory nie byliśmy obecni, jak i w miejscach o nowych zasięgach oddziaływania. Jednocześnie uwzględniamy również wykorzystywanie kanału e-commerce. Myślę, że ciekawe szanse rozwoju tworzy również branża produktów ekskluzywnych, luksusowych, pochodzących z rynków międzynarodowych, za które współcześni azjatyccy klienci są w stanie zapłacić więcej.
Vasanth Kumar będzie jednym z prelegentów podczas Retail Congress Asia Pacific 2015, który odbędzie się już w przyszłym miesiącu, w dniach 17-18 marca. Jednym z patronów medialnych tego wydarzenia jest Magazyn Galerie Handlowe.
Tagi: