Spadek wolnej powierzchni w centrach handlowych w dużych miastach a ożywienie ulic handlowych
Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej dostarczonej w 2011 r. będzie
znacznie niższa niż w latach poprzednich. Spadek podaży nowych centrów
handlowych w największych miastach Polski z pewnością przełoży się na
zwiększone zainteresowanie najemców głównymi ulicami handlowymi, co już
zresztą możemy zaobserwować. Jeden z naszych klientów, firma Parfois,
portugalska marka akcesoriów dla kobiet, na lokalizację dla dwóch swoich
butików wybrała prestiżowe adresy przy głównych ulicach: Chmielnej w
Warszawie i Floriańskiej w Krakowie.
Odwrotny trend obserwujemy natomiast w mniejszych miastach, w których
podaż nowych centrów handlowych będzie większa, co z kolei może
spowodować spadek zainteresowania ulicami handlowymi w tych miastach.
Dotychczas głównymi najemcami ulic handlowych w większości mniejszych
miast Polski były instytucje finansowe. Powoli obserwujemy odwrót tej
tendencji. Część z banków decyduje się na zamknięcie niektórych
nierentownych oddziałów lub relokację do większych miast w topowych
lokalizacjach.To z kolei spowodowało znaczny spadek czynszów i szanse
dla mniejszych, lokalnych przedsiębiorców których nie stać na rozwój w
głównych miastach Polski.
Ceny najmu lokali przy głównych ulicach miast
Ceny najmu za lokale w Warszawie i większych miastach Polski są stabilne
i kształtują się na podobnym poziomie co rok wcześniej. Prognozujemy
wzrost ich wartości w roku 2011, jednakże nie będą to wzrosty, do
których dotychczas byliśmy przyzwyczajeni. Najemcy są mądrzejsi o
doświadczenia sprzed dwóch lat i staranniej kalkulują potencjalne zyski i
straty.
Z kolei ceny najmu za lokale w mniejszych miastach znacznie spadły, a
wzrost ilości wolnych powierzchni handlowych nie wróży wzrostu ich
wartości.
Branże obecne w lokalach przy głównych ulicach miast
Nadal największą aktywność przy głównych ulicach handlowych miast wykazują sieci gastronomiczne, szczególnie kawiarnie.
Branża akcesoriów biżuteryjnych, modowych dla kobiet również zwiększyła
swoją aktywność przy głównych ulicach, co chociażby potwierdzają dwie
wspomniane transakcje zrealizowane przez Colliers International dla
firmy Parfois.
Dla największych operatorów sieci odzieżowych takich jak H&M,
C&A, czy całej Grupy Inditex główne ulice handlowe stanowią bardzo
łakomy kąsek. Głównym ograniczeniem dla najemców z tej branży jest
deficyt tak dużych powierzchni przy ulicach. Cały proces od momentu
nawiązania kontaktu z właścicielem właściwej nieruchomości, czas
potrzebny na uzyskiwania zezwoleń (w większości przypadków od
konserwatorów) i wreszcie adaptacja lokalu wymaga czasem nawet kilku
lat.
Tagi: