Tomasz Starzyk, Bisnode Polska: Sieci handlowe w Polsce mają się świetnie

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-02-09 | 08:31
Sieci handlowe w Polsce mają się świetnie. Potwierdzają to dane wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska. Ponad 2/3 jest w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej. To doskonale wróży na przyszłość. O szczegółach opowiedział Tomasz Starzyk z Bisnode Polska.

Jaki to będzie rok dla sieci handlowych?
Doskonała kondycja finansowa najemców wpływa na rosnącą liczbę galerii handlowych. I choćby z tego powodu nadchodzący rok jawić się będzie jako ten szczególnie interesujący.
Wedle szacunków w Polsce działa około 400 centrów handlowych, o powierzchni około 9,42 mln mkw. Każdego roku powstają nowe. Niektóre inwestycje są wprawdzie odkładane ze względu na trudności z pozyskiwaniem finansowania, ale nie są zawieszane. W ciągu dwóch lat rynek ma się zwiększyć o milion m kw. i wciąż planowane są dalsze inwestycje.
Skąd takie przypuszczenia?
Średnio każdy z nas w miesiącu w centrach handlowych robi zakupy za 714 zł. Taki wniosek płynie z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia dla Galerii Jurajskiej w Częstochowie. Aż 15 proc. ankietowanych zadeklarowało, że miesięcznie wydaje w galerii od 1 tys. zł do 2 tys. zł, a 4 proc. ponad 2 tys. zł. W centrach handlowych kupujemy przede wszystkim ubrania, kosmetyki, buty i sprzęt elektroniczny i to jest niezmienne od lat.
Co zatem jeszcze Polacy najchętniej kupują?
Polacy najwięcej pieniędzy wydają na artykuły spożywcze i przemysłowe. To blisko 570 zł miesięcznie. W sklepach ubraniowych, z butami oraz akcesoriami odzieżowymi wydają ok 440 zł. Najmniej wydają w restauracjach, barach, fast food, pizzeriach i kawiarniach. Średnio 115 zł. W punktach rozrywki 112 zł. Badanie pokazuje jeszcze jedną zależność.
Jaką?
Coraz częściej do galerii Polacy idą z całą listą zakupów, a do rzadkości należą osoby które przychodzą tylko po jedną rzecz. Dlatego też 36 proc. odwiedzających wydaje w galeriach handlowych miesięcznie kwotę od 251 do 500 zł, a zaledwie 4 proc. wydaje w sklepach mniej niż 100 zł. Podczas jednej wizyty w galerii Polacy wydają od 20 zł do nawet 1 tys. zł, ale średnio oscyluje to wokół 163 zł. Najwięcej z nas wydaje od 100 do 200 zł, a 5 proc. od 300 do 400 zł. Powiało optymizmem także wśród sieci małej gastronomii. Te od lat stanowią filar działających galerii handlowych. Bowiem statystki pokazują że coraz więcej pieniędzy Polacy wydają w centrach handlowych, które kuszą punktami rozrywkowymi, kawiarniami, restauracjami i barami szybkiej obsługi.
Jakim czasem dla handlu były ostatnie lata?
Niestety dla wielu ostatnie lata na rynku były okresem bardzo trudnym. Głównie za sprawą spowolnienia gospodarczego i niepewności finansowej konsumentów, którzy masowo rezygnowali z usług rynku, lub zastępowało je tańszymi zamiennikami. Bardziej ostrożnie podchodzili do wydawania pieniędzy. Dowodem tego są wyniki badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia dla Galerii Jurajskiej w Częstochowie. Polacy średnio w miesiącu w galeriach handlowych w restauracjach i kawiarniach wydali zaledwie 115 zł, w punktach rozrywkowych 112 zł. W porównaniu z innymi branżami to naprawdę nie wiele. Trend ten szczególnie mocno rysował się w ostatnich dwóch latach. Wynikał z ogólnej niepewności, strachu o utratę pracy i rosnących kosztów życia.
Pierwsze oznaki znacznego ożywienia obserwujemy od drugiej połowy ubiegłego roku. Począwszy od końca lata 2013 roku można obserwować ogólną poprawę koniunktury na rynku. To przejawia się rosnącą sprzedażą w restauracjach. Ponad to obserwuje się coraz większą liczbę konsumentów jadających poza domem. Dziś aż 21 proc. klientów galerii deklaruje, że przychodzi do centrów handlowych żeby skorzystać z tzw. strefy rozrywki. Połowa z nich przyznaje się, że odwiedza punkty gastronomiczne i rozrywkowe przynajmniej raz w miesiącu. To właśnie sprawia, że spadki na rynku nie były tak dotkliwe, a cały sektor pomimo trudności nadal pozostaje dochodowy.
Jaki 2015 rok będzie czasem?
Wzrostowa tendencja utrzymująca się od dłuższego czasu potwierdza, że rynek odbija się od dna recesji. Oczywiście, nie wszędzie w równym stopniu. Prognozy mówią, że rynek gastronomii w 2015 roku wzrośnie nawet od 3 do 5 proc. Kołem zamachowym całego sektora, według wszelkich przewidywań ma być narastający trend, coraz to częstszej konsumpcji poza domem Polaków, przy ogólnej poprawie koniunktury gospodarczej. Bieżący rok ma być czasem odwilży i znacznej poprawy sytuacji dla restauratorów. Jednak sukces w kolejnych latach zależeć przede wszystkim będzie od poprawy koniunktury nie tylko polskiej gospodarki lecz w równym stopniu rynków światowych.
Tagi:
Oceń artykuł:

Tomasz Starzyk, Bisnode Polska: Sieci handlowe w Polsce mają się świetnie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.