Choć 2012 rok okazał się trudny dla wielu polskich franczyzodawców, nie brakuje wśród nich przedsiębiorstw, które z optymizmem patrzą w przyszłość. Podsumowanie ostatnich miesięcy w branży i prognozy na nowy rok przygotował Tomasz Pitak, dyrektor operacyjny spółki Eurokiosk zarządzającej ponad 150 punktami sprzedaży detalicznej w Polsce.
Miniony rok nie był łatwy dla franczyzy. Zaobserwować w nim można było przede wszystkim ograniczenie dynamiki powstawania nowych formatów gastronomicznych. Na rynku przeważały więc przejęcia i rewitalizacje marek, a także rezygnacje z rozwoju sieci. Wzrosła jednak popularność małych formatów, zwłaszcza w dziedzinie beauty i spa. W wielu przypadkach kryzys gospodarczy miał więc pozytywne znaczenie dla podejmowania decyzji o własnej działalności w oparciu o franczyzę, zwłaszcza dla osób tracących dotychczasowe źródło utrzymania.
Podobne tendencje utrzymają się na polskim rynku w 2013 roku. Oferta systemów franczyzowych będzie zmniejszać się, szczególnie w obszarze gastronomii i handlu. Dodatkowo, w branży gastronomicznej pojawią się konsolidacje istniejących podmiotów.
Ciekawym wydarzeniem branżowym w tym roku było Forum Franczyzy w Poznaniu. Stanowi ono nową, obiecującą szansę wystawienniczą na rynku franczyzy. Dla wielu podmiotów gospodarczych może być dobrą formą promocji i pozyskiwania nowych franczyzobiorców, a także wymiany doświadczeń i poglądów.
Dla spółki Eurokiosk miniony rok stanowił okres stabilizacji. Przejawem tego było otwarcie 20 nowych punktów sprzedaży, pojawienie się w kolejnych sieciach handlowych, dywersyfikacja geograficzna w skali zachodniej Polski oraz podpisanie długookresowych umów z kluczowymi dostawcami sieci. W 2013 roku zakładamy dalszy rozwój spółki na terenie całego kraju, przede wszystkim w oparciu markę Euro-Salon prasowy, a także powstanie nowych punktów gastronomicznych Eurocafe oraz Euro-Snack.
Tagi: