Mamy świadomość obecnego stanu środowiska naturalnego i konieczności wprowadzenia przez wszystkich radykalnych zmian, które przyczynią się do poprawy naszego otoczenia naturalnego. Z tego względu na bieżąco analizujemy nasz łańcuch dostaw oraz model biznesowy celem identyfikowania obszarów, które możemy usprawnić w sposób zrównoważony - zaznacza Przemysław Lutkiewicz, Wiceprezes Zarządu i Dyrektor ds. Controllingu LPP.
W rezultacie już dziś regularnie przeprowadzamy cykle szkoleń dla naszych pracowników w dziale projektowania produktu z zakresu zrównoważonej mody. Na etapie projektowania wybieramy coraz bardziej przyjazne środowisku materiały. Nasza odzież produkowana jest m.in. z bawełny organicznej czy tkaniny TencelTM Lyocell, czyli materiału wyprodukowanego z celulozy drzewnej, który jest wytwarzany przy zamkniętym obiegu wody i chemii. Wykorzystujemy także biodegradowalny len czy włókna z recyklingu, np. poliester pozyskany z butelek. W ostatniej kolekcji jesienno-zimowej marka Reserved wykonała linię Premium w 40% wykonaną z materiałów przyjaznych środowisku, a już za kilka dni rusza z kolejną, która tym razem w 100% wykonana będzie z tego typu tkanin. Ponadto wykorzystywane materiały pochodzą z certyfikowanych źródeł, co oznacza, że ich uprawa była realizowana przy zastosowaniu ekologicznych metod i środków, w sposób zgodny z naturalnymi procesami zachodzącymi w przyrodzie oraz z dbałością o zrównoważone wykorzystanie zasobów wodnych podczas produkcji.
W sposób zrównoważony podchodzimy także do kwestii transportu naszych towarów od dostawców, opierając go w zdecydowanej większości na drodze morskiej, która jest najbardziej przyjazna środowisku. W miejscu sprzedaży wykorzystujemy również rozwiązania umożliwiające nam oszczędność energetyczną – zintegrowany system zarządzania energią kontroluje m.in. oświetlenie LED czy system wentylacji HVAC w taki sposób, aby energochłonność naszych salonów była jak najmniejsza.
W fazie posprzedażowej z kolei dbamy o to, aby ubrania naszych Klientów, zamiast kończyć swój cykl jako niepotrzebny odpad, zyskały drugie życie. Od ubiegłego roku w wybranych salonach Reserved umieściliśmy specjalne pojemniki na odzież używaną, którą nasi Klienci mogą tam pozostawić. Zbierane w ten sposób tekstylia przekazujemy osobom przebywającym w schroniskach dla osób bezdomnych. Wkrótce podobne rozwiązania stosować będziemy także w wybranych salonach Mohito i House.
Inną kwestią szkodzącą naszemu środowisku jest wszechobecny plastik. W wielu sferach życia społecznego wykorzystanie tego surowca stało się zwyczajem tak naturalnym, że trudno byłoby wyobrazić sobie jego całkowitą eliminację. Jednak nadprodukcja plastiku, jego krótki cykl życia oraz brak cyrkularności stały się dziś światowym problemem, z którym powinniśmy walczyć. Chcemy to zrobić poprzez naukę mądrego zarządzania tworzywami sztucznymi. Z tego względu poza powyższymi działaniami warto również zwrócić uwagę na globalną inicjatywę, której w ostatnim czasie zostaliśmy partnerem – New Plastics Economy Global Commitment. Jest to porozumienie na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego w zakresie zarządzania plastikiem. Inicjatywa zapoczątkowana została przez fundację Ellen MacArthur we współpracy z ONZ. Jej celem jest całkowita eliminacja plastikowych odpadów niepodlegających obiegowi zamkniętemu. Jako pierwszy reprezentant polskiego przemysłu przystąpiliśmy do tego porozumienia. Tym samym zobowiązaliśmy się m.in., że do 2025 roku będziemy wykorzystywać w naszej działalności tylko takie plastikowe opakowania, które spełniają jedno z kryteriów: w 100% będą nadawały się do ponownego użycia, poddawały się recyklingowi lub kompostowaniu. Dotyczy to nie tylko toreb plastikowych w sklepach stacjonarnych, ale również w e-commerce, oraz wszystkich opakowań wykorzystywanych w procesach logistycznych i transportowych. Cieszymy się, że jesteśmy pierwszą polską firmą, która dołączyła do inicjatywy walki z nierozsądnym wykorzystaniem plastiku. Mamy nadzieję, że w ślad za tym pójdą także inni polscy przedsiębiorcy. To nasz obowiązek względem społeczeństwa i jego przyszłych pokoleń.