Jeszcze kilka lat temu roboty humanoidalne wydawały się odległą wizją dalekiej przyszłości. Obecnie te obrazy się urzeczywistniły. Roboty humanoidalne są coraz szerzej wykorzystywane, a ich potencjał wydaje się nieograniczony. Wcześniej funkcjonowały głównie w przemyśle. Już od kilku lat są regularnie wykorzystywane m.in. do rozkładania towarów czy przygotowywania wysyłki produktów. Dziś mogą świetnie poradzić sobie również z obsługą Klienta. Zakres zadań, jakie mogą realizować roboty, wydaje się coraz szerszy – zaczynając od prac porządkowych, a kończąc na komunikacji z Klientem i rozwiązywaniu prostych problemów. O potencjale, jaki niesie za sobą humanoidalna przyszłość opowiada Wojciech Tulwin, Dyrektor ds. Marketingu i PR, Recman.
Robotyzacja to szansa na eliminację manualnej pracy, a co za tym idzie na zautomatyzowanie wielu procesów. Poza podstawowymi korzyściami z wprowadzenia robotów humanoidalnych (jak m.in. wyręczenie ludzi w najcięższych pracach) pojawia się przede wszystkim perspektywa obniżenia kosztów produkcji i zwiększenia efektywności. Roboty mogą pracować 24 godziny przez 365 dni w roku. Po ustaleniu określonego algorytmu robot nie potrzebuje również nadzoru czy motywacji ze strony przełożonego. Co więcej, roboty mogą zapamiętać nieograniczoną liczbę danych – informacji o produktach, promocjach itd., które zakomunikują Klientowi w dowolnym języku, który zostanie „wgrany”. W tym przypadku bardzo szybko możemy wyszkolić nowy personel w salonach, odpowiednio programując robota.
Zagrożeniem może być natomiast ograniczenie relacji międzyludzkich, całkowite uzależnienie obsługi od maszyn oraz eliminacja wielu miejsc pracy. Nie można również przewidzieć każdego pytania, jakie może zadać Klient, co powoduje, że istnieje ryzyko braku jakiejkolwiek reakcji, a to mogłoby być frustrujące dla Klientów. Wprowadzenie robotów humanoidalnych mogłoby również spowodować, że obsługa w wielu punktach byłaby na podobnym poziomie, a Klienci często najbardziej doceniają zindywidualizowaną obsługę i wyjątkowych doradców.
Jeszcze do niedawna robotyzacja kojarzyła się z maszynami przemysłowymi. Obecnie eksperci przewidują, że dotknie ona większość dziedzin. Wprowadzenie nowoczesnych technologii w branży retail wpłynie na przyspieszenie procesów sprzedaży, wzrost wyników oraz efektywności w obsłudze. Konsumenci z pewnością szybko przystosują się do zmian, korzystając z zaawansowanych robotów. Ponadto w tej branży roboty mogą w szybkim tempie zapełnić wakaty, na które ciężko obecnie znaleźć zainteresowanych.
Wśród korzyści dla konsumentów można wymienić ograniczenie kolejek w punktach handlowych i usługowych – roboty działają w sposób zautomatyzowany, co pozwala przyspieszyć wiele procesów. Warto jednak zaznaczyć, że zupełnie samodzielne maszyny to wciąż wizja przyszłości. Interakcja z robotem nigdy nie będzie tym samym, co bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem.
W sieci Recman nowoczesne technologie wykorzystujemy przede wszystkim w działaniach marketingowych, sprzedażowych oraz online. Sklep internetowy rozwija się w bardzo szybkim tempie m.in. dzięki kampaniom i działaniom reagującym na zachowania Klientów. Zintegrowany system magazynowo-sprzedażowy pozwala na automatyczne przygotowywanie zleceń, co eliminuje ryzyko błędu popełnionego przez pracownika. Również w centrali firmy wykorzystujemy nowoczesne platformy komunikacji i organizacji pracy, które pozwalają nam w krótkim czasie reagować na problemy i wyzwania, przed którymi stajemy. W strategii firmy Recman wykorzystywanie nowoczesnych technologii jest jednym z priorytetów, jakie stawiamy sobie na najbliższe lata.