System płatności odroczonych to transparentność, prostota, bezpieczeństwo i szybkość realizacji transakcji

2023-11-09 | 12:00

Płatności odroczone (BNPL – buy now pay later) to wyjście naprzeciw potrzebom klienta, który decyzji zakupowej nie musi uzależniać od budżetu, którym aktualnie dysponuje. Dzięki BNPL Klienci mogą planować wydatki i dostosować je do swojej aktualnej sytuacji życiowej, zachowując przy tym płynność finansową - podkreśla Marta Oleszak, Menedżerka ds. E-commerce marki SOLAR.


Kupujący on-line, dzięki BNPL mogą płacić za produkty dopiero po ich otrzymaniu, sprawdzeniu i stwierdzeniu że pasują, bez zamrażania gotówki i czekania na zwrot środków w przypadku rezygnacji z zakupu. Wielu przedsiębiorców w swojej polityce cenowej uwzględnia krótkie akcje promocyjne, które dla konsumentów stanowią istotny impuls do zakupu produktów, których zakupu nie planowali lub planowali dokonać później. Korzystniejsza oferta cenowa i możliwość odroczenia płatności  to korzyść zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców (BNPL nie obciąża cash flow przedsiębiorstwa i daje możliwość dysponowania środkami za transakcja z odroczoną płatnością natychmiast).

Dla przedsiębiorców wdrożenie BNPL to nie tylko podniesienie konkurencyjności i atrakcyjności oferty, ale też doskonały sposób by poprawić takie parametry własnego biznesu jak średnia wartość koszyka czy wskaźnik konwersji (CR). Dobrze komunikowane i widoczne BNPL to również uwiarygodnienie przedsiębiorcy w oczach klienta jako solidnego sprzedawcy. Przedsiębiorca wdrażający BNPL musi spełnić szereg wymagań prawnych i formalnych oraz podlega procesowi weryfikacji, który został ustandaryzowany przez KNF.

Płatności odroczone o 30 dni , a u niektórych dostawców nawet o 45 dni, udzielane są klientowi na zasadzie nieoprocentowanej pożyczki. W przypadku braku spłaty, w zależności od dostawcy, płatność zostanie automatycznie rozłożona na raty lub mogą zostać naliczone odsetki ustawowe za zwłokę. W zależności od dostawcy płatności i kwoty transakcji ilość rat może wynieść od 4 do nawet 20. Każdy nowy użytkownik musi przejść proces weryfikacji, który wymaga podania danych osobowych takich jak: numer telefonu czy numer pesel. W niektórych przypadkach wymagane jest dodatkowe uwierzytelnienie klienta poprzez wykonanie przelewu w kwocie 1 zł na wskazany numer rachunku bankowego. Po weryfikacji użytkownik otrzymuje limit na transakcje, który przy regularnym korzystaniu z tej metody płatności, z czasem ulega zwiększeniu. O kwotach i terminach spłaty dostawca płatności informuje klienta mailowo i smsowo. Monitorowanie transakcji i terminów spłaty możliwe jest również za pośrednictwem strony dostawcy BNPL lub w aplikacji sprzedawcy.

Z roku na rok coraz więcej sklepów internetowych udostępnia swoim klientom BNPL. Według raportu Koszyk Roku 2022 (Raport Koszyk Roku 2022) co 4 e-commerce posiada w swojej ofercie płatności odroczone. BNPL obok zrównoważonego rozwoju, wdrażania AI, płatności cyfrowych i personalizacji są jednym z kluczowych czynników jakie w najbliższych latach będą miały wpływ na kształt światowego rynku e-commerce. Wdrożenie BNPL w e-sklepie, w sytuacji gdy sklep oparty jest o gotową platformę sprzedażową, jest stosunkowo proste, dzięki dostępności gotowych modułów. Należy pamiętać, że ze względu na indywidualną konfigurację każdej z platform, istnieje prawdopodobieństwo konieczności modyfikacji modułu integracyjnego. Przed podpisaniem umowy z danym dostawcą BNPL warto sprawdzić jakie rozwiązania deweloperskie i jaki support procesu wdrożenia dostawca zapewnia.

BNPL mogą również funkcjonować w sklepach stacjonarnych, gdzie działają analogicznie jak usługa online. Od klientów z reguły wymagane jest posiadanie aplikacji do płatności odroczonych, gdzie na podstawie kodu przekazywanego sprzedawcy następuje akceptacja zakupu. Dla przedsiębiorcy, który planuje wdrożenie BNPL w różnych kanałach sprzedaży i realizuje sprzedaż Omnichannel, konieczne będzie zaprojektowanie dodatkowych procesów i integracji między posiadanymi systemami. Poprawa doświadczeń  Omnichannel (w zakresie równego rozwijania obu kanałów) to kolejna korzyść, która pozwala budować lojalność klienta oraz maksymalizować sprzedaż.

Liczne korzyści, np. możliwość zapłacenia na zamówione produkty po otrzymaniu wynagrodzenia, przekonują coraz większe grono konsumentów. PNBL powoli stają się znakiem naszych czasów, po które sięgają nie tylko klienci z pokolenia Millenialsów czy Gen-Z. BNPL przestaje być jedynie trendem, a staje się powoli standardem płatności w polskim e-commerce. W czasach wysokiej inflacji, rosnących kosztów życia i rozwijającego się wśród polskich konsumentów trendu na smart shopping, BNPL stają się doskonałym narzędziem do rozsądnego zarządzania budżetem oraz poszukiwania oszczędności w codziennych zakupach.

Dla klienta skorzystanie z 30-dniowego okresu odroczenia płatności jest bezpłatne. Po 30 dniach płatność zostaje rozłożona na oprocentowane raty lub mogą zostać naliczone odsetki ustawowe za zwłokę. Wartość oprocentowania dla klienta w przypadku opóźnienia spłaty waha się między 0 a 15% i zależy  m.in. od sklepu, oceny zdolności kredytowej oraz ilości rat.

Dla przedsiębiorcy udostępniającego BNPL w swoim sklepie samo założenie konta merchanta czy skorzystanie z rozwiązań technologicznych, takich jak: API czy dokumentacja deweloperska, jest bezpłatne. Dostawca BNPL pobiera od sprzedawcy prowizję od zrealizowanej transakcji. Prowizja to stały % obliczany o kwoty zrealizowanej transakcji. Jego wysokość zależy od wielkości biznesu realizującego sprzedaż, ilości transakcji, średniej wartości koszyka i konkurencyjnych dla BNPL dostępnych w e-sklepie metod płatności.

Spłata zadłużenia możliwa jest w każdym momencie, również od razu po zawarciu transakcji zakupu i nie ma z tego tytułu żadnych dodatkowych opłat. Główne założenie BNPL to transparentność, prostota, bezpieczeństwo i szybkość realizacji transakcji. Te udogodnienia dla klienta wymagają pewnego ustandaryzowania i ograniczenia ilość usług dodatkowych. Rynek BNPL dynamicznie się rozwija, więc jest wysoce możliwe, iż już niebawem przedsiębiorstwa z sektora usług finansowych zaproponują nowe produkty uwzgledniające np. kasację zadłużenia w przypadku zdarzeń losowych. Należy się jednak spodziewać, iż taki produkt może być droższy zarówno dla sprzedawcy, jak, klienta końcowego oraz obwarowany dodatkowymi formalnościami.

Tagi: Płatności odroczone Shopping Mall Marketing 2023 Solar Marta Oleszak
Oceń artykuł:

Fot: SOLAR Źródło: SOLAR

System płatności odroczonych to transparentność, prostota, bezpieczeństwo i szybkość realizacji transakcji

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.