Według danych Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej w Polsce funkcjonuje ok. 3,5 tys. salonów, sklepów i mniejszych zakładów optycznych. Niewiele z nich jak dotąd zdecydowało się na działalność w centrach handlowych, co świadczy o tym, że branża optyczna w Polsce to nadal trudny biznes. Swoimi spostrzeżeniami na temat rynku podzieliła się z redakcją portalu Galeriehandlowe.pl Sylwia Dombrowska, współwłaściciel firmy Main Optic.
Salony Main Optic znajdują się w dwóch centrach handlowych. Jak dotychczas przebiegała współpraca z ich zarządcami?
Współpracę z zarządcami oceniam na bardzo dobrą. Centra organizują akcje reklamowe, w których bardzo chętnie bierzemy udział.
Czy w związku z tym planują Państwo kolejne otwarcia w tych obiektach?
W roku 2015 nie planujemy żadnych otwarć nowych salonów, skupiamy się na rozwoju obecnych.
Jak ocenia Pani stopień trudności segmentu handlu, w którym Państwo działają?
Branża optyczna różni się od innych segmentów handlu tym, że to nie jest to przypadkowy zakup, lecz przemyślany wybór odpowiedniego salonu, który zaspokoi potrzeby klientów. Liczy się odpowiednie oraz indywidualne podejście do każdego klienta.
Czy Polacy chętnie dokonują zakupów z tego asortymentu?
Tak, produkty optyczne cieszą coraz większym zainteresowaniem. Wynika to z coraz większej świadomości potencjalnych klientów. Nośniki reklamowe takie jak TV , radio czy internet w ostatnich latach kształtują tę świadomość.
A jak oceniłaby Pani potencjał e-commerce w branży optycznej?
Segment sklepów internetowych branży optycznej w ostatnich latach bardzo się rozwinął. Zauważyliśmy w naszych salonach klientów, którzy traktują salon optyczny jako „przymierzalnię”, po czym udają się do sieci i tam dokonują zakupów. My na chwilę obecną nie mamy planów otwierania e-sklepu.
Jakiego rodzaju produktów dotyczy w szczególności to zjawisko?
Zdecydowanie soczewek kontaktowych. Cieszą się one w ogóle dużym zainteresowaniem wśród klientów, przy czym w naszym salonie odnotowujemy dużo aplikacji, lecz już nie samych zakupów. Klienci soczewkowi najczęściej już po pierwszej aplikacji udają się do sklepów internetowych.
Jak więc rozwinie się Pani zdaniem optyczny biznes w Polsce?
W ostatnich latach bardzo dużo powstaje nowych salonów optycznych, lecz czy rynek jest nasycony trudno powiedzieć. Pewne jest jedno - branża optyczna nie stoi w miejscu . Firmy oferujące produkty optyczne cały czas się rozwijają i oferują bardzo szeroką gamę produktów. Uważam, że na rozwój tej branży ma duży wpływ wyszkolony personel, który jest w stanie udzielić wszystkich niezbędnych informacji odnośnie oferowanych produktów w naszych sklepach.
Tagi: