Stefan Haupt, elbfonds Development: Deweloperzy upatrują swego rodzaju niszy w mniejszych miejscowościach

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-10-02 | 09:29
Rynki handlowe w głównych polskich aglomeracjach są już dosyć dobrze rozwinięte, chociaż nie oznacza to, że są w pełni nasycone. Jednak mniejsze miasta kryją w sobie dużo większy potencjał, oczekując dostarczenia na lokalny rynek nowej jakości oraz nowych doświadczeń zakupowych. W którym kierunku podążają trendy dotyczące nowych centrów handlowych? Czy współcześni deweloperzy skupiają się na mniejszych/większych miejscowościach? Czy rynek galerii handlowych zostanie zdominowany przez coraz popularniejsze convenience shopping centers? Na te pytania odpowiada Stefan Haupt, członek zarządu elbfonds Development Sp. z o.o.

Obiekty handlowe, które będą dysponowały największym potencjałem gwarantującym zwrot poniesionych nakładów to parki handlowe i mniejsze centra handlowe. W parkach handlowych najemców przyciągają niższe czynsze związane z szybkim i mało skomplikowanym procesem budowy, a także stosunkowo niskimi kosztami samej budowy w porównaniu do tradycyjnych centrów handlowych. Natomiast mniejsze centra handlowe z supermarketem lub sklepem dyskontowym zaspokajają podstawowe potrzeby mieszkańców, ponieważ uzupełnieniem oferty strategicznego najemcy jest towarzyszący mu pasaż handlowym w postaci mini galerii. Takie rozwiązania najlepiej sprawdzają się w mniejszych miejscowościach, gdzie czynnikami stymulującymi jest popyt ze strony najemców na tego typu powierzchnie handlowe. Dlatego deweloperzy upatrują swego rodzaju niszy w mniejszych miejscowościach.
Trend inwestowania w mniejszych miejscowościach spowodował, że popyt na powierzchnie handlowe w największych ośrodkach pozostał stabilny, a mniejsze miasta oraz te o wysokim nasyceniu są wnikliwie badane przez potencjalnych najemców. Wiąże się to z presją na obniżkę czynszów za wynajem powierzchni obserwowaną na niektórych rynkach. Wskaźnik komercjalizacji nowo otwieranego obiektu, który jest satysfakcjonujący, to jak najbliższy 100%. To zależy od lokalizacji obiektu. Przy dobrej lokalizacji ciągle jest możliwe osiągnięcie 100%.
Kampanię marketingową rozpoczynamy się już na etapie projektowym. Największą możliwość przyciągnięcia najemców do obiektu stanowi połączenie odpowiednio dobranej kampanii marketingowej, silnego zaplecza w postaci wewnętrznego działu najmu oraz zapewnienie wsparcia profesjonalnych firm świadczących usługi z zakresu komercjalizacji. Wśród podstawowych działań marketingowych, które stosujemy są głównie działania promocyjne takie jak: reklama w prasie branżowej i lokalnej, w internecie, reklama na bilboardach zlokalizowanych w miejscowości, w której dany projekt jest realizowany, udział w targach i konferencjach branżowych oraz działania public relations.
Sieciowi najemcy, zwłaszcza ci o stabilnej pozycji na rynku, są bardzo pożądani, wzmacniają pozycjonowanie centrum, są rzetelnymi płatnikami, choć najczęściej mają świadomość swojej siły oddziaływania, co przekłada się na silną pozycję negocjacyjną: wysokie wymagania w zakresie wykończenia lokalu przez dewelopera przy relatywnie niskim czynszu. Najlepiej współpraca układa się zazwyczaj z tymi firmami, które mają już doświadczenie w handlu na bardzo specyficznym obszarze jakim są centra handlowe, bez względu na to, czy jest to firma duża i sieciowa, czy mniejsza, lokalna. Najem w obiekcie handlowym, zwłaszcza w galerii z wewnętrzną komunikacją rodzi dodatkowe koszty związane z wykończeniem lokalu w określonym standardzie, utrzymaniem powierzchni wspólnych czy promowaniem obiektu. Takie obciążenia powinny być odpowiednio wkalkulowane w biznes plan, tak aby najemca, już przy podpisywaniu długoterminowej umowy najmu, miał świadomość, że na zwrot z inwestycji będzie musiał czasem dłużej poczekać. Niewłaściwa kalkulacja powoduje często szybkie zadłużenie najemcy, co jest niekorzystne zarówno dla niego samego, jak i dla właściciela obiektu.
Najbardziej optymalnym rozwiązaniem przy komercjalizacji obiektu jest obecność zarówno najemców sieciowych, tzw. „kotwic” jak i firm mniejszych, często lokalnych, zwłaszcza tych dobrze znających specyfikę centrów handlowych. Obecna niepewność gospodarcza w Europie kształtuje nastawienie banków i deweloperów co do nowo powstających inwestycji. Mając to na uwadze, trudno formułować dokładne prognozy na kolejne lata. Następnym czynnikiem, z którym borykają się deweloperzy jest dywersyfikacja rynków handlowych pod względem stopnia rozwoju, jak i lokalnych uwarunkowań. To co wyróżnia rynki handlowe w poszczególnych miastach to obecność w nich nowoczesnego obiektu handlowego, który na lokalny rynek dostarczył nową jakość oraz zaoferował mieszkańcom nowe doświadczenia zakupowe. Deweloperzy inwestujący w danym mieście muszą sprostać wymogom tychże mieszkańców.
Tagi:
Oceń artykuł:

Stefan Haupt, elbfonds Development: Deweloperzy upatrują swego rodzaju niszy w mniejszych miejscowościach

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.