Sławomir Murawski: Łodzianie są z Manufaktury dumni, co potwierdzają sondaże

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-07-09 | 08:30
Wybudowanie galerii handlowej to ogromna inwestycja. Ale jeśli dodatkowo można ocalić od zniszczenia i zapomnienia imperium fabrykanckie to marzenie niejednego inwestora. Tym samym połączenie sztuki i biznesu jest naprawdę możliwe. Na jakie trudności i ograniczenia napotkała łódzka Manufaktura podczas prac rewitalizacyjnych? Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury opowiada, w jaki sposób obiekt dziś łączy tradycję i nowoczesność.

Pomysł na Manufakturę od początku opierał się na idei rewitalizacji. Mieczysław Michalski – ostatni prezes zakładów Poltex, które mieściły się w kompleksie budynków, przekształconych dziś w Manufakturę, wierzył, że uda się ocalić dziewiętnastowieczne imperium fabrykanckie. Do swojej nowatorskiej wizji nadania temu miejscu nowych funkcji przekonał Apsys. Tak więc decyzja o powstaniu Manufaktury była jednoznaczna z decyzją i o rewitalizacji i o lokalizacji projektu.
Cały kompleks liczy 27 ha. Budynki pozbawione znaczenia historycznego, czyli te które powstały po 1940 roku zostały wyburzone, a ceglane budowle – w sumie trzynaście budynków pofabrycznych - odtworzono zgodnie z ich pierwotnym wyglądem, według dziewiętnastowiecznych planów, stworzonych dla łódzkiego fabrykanta – Izraela Kalmanowicza Poznańskiego. Tak więc zachowano zdecydowaną większość historycznego obiektu. W sumie odnowiono 45 tys. mkw. elewacji z czerwonej dziewiętnastowiecznej cegły.
Podczas przeprowadzanych prac musieliśmy liczyć się ze wszystkim ograniczeniami, jakie wiążą się z nadzorem konserwatorskim. Zresztą do dziś każda zmiana w zabytkowych częściach obiektu wymaga konsultacji z konserwatorem zabytków. Na etapie rewitalizacji musieliśmy mieć zgodę praktycznie na każdy ruch, począwszy od materiałów, rodzaju cegieł czy koloru fug, po ręczną - cegła po cegle - restaurację zabytkowych fasad. Ale ten wspólny wysiłek się opłacił. Fasady Manufaktury pamiętają czasy Ziemi Obiecanej. Dzięki rewitalizacji kilkanaście dziewiętnastowiecznych budynków dawnego imperium Izraela Poznańskiego zostało przywróconych miastu. To dlatego łodzianie są z Manufaktury dumni, co potwierdzają sondaże. Manufaktura stała się jedną z głównych atrakcji Łodzi, celem wizyt polskich i zagranicznych turystów, a zabytkowe, atrakcyjne otoczenie, ściśle powiązane z włókienniczą historią miasta decydują o przewadze konkurencyjnej Manufaktury.
Rewitalizacja  zawsze jest droższa niż budowa od podstaw. W przypadku Manufaktury koszt inwestycji mierzyliśmy w setkach milionów euro. Przy tej skali przedsięwzięcia (największa rewitalizacja w Polsce i jedna z największych w Europie) koszt inwestycji nie może być porównywany choćby z kosztami budowy od podstaw typowego centrum handlowego.
W wielu rewitalizowanych obiektach handlowych powstają muzea i galerie związane z historią miejsca. I tak też było w naszym przypadku. W kilka miesięcy po otwarciu Manufaktury powstało Muzeum Fabryki, które bardzo szybko zyskało przychylność łodzian i odwiedzających nas turystów z całego świata. Za jego nowoczesny koncept odpowiada Mirosław Nizio, znany z opracowania koncepcji Muzeum Powstania Warszawskiego. Muzeum prezentuje historię zakładów włókienniczych stworzonych przez Izraela Poznańskiego w drugiej połowie XIX wieku. Wykwalifikowani przewodnicy opowiadają o dziejach przemysłowej fortuny Poznańskich, rozwoju zakładów, technice produkcji tkanin bawełnianych i o codziennej pracy dawnych robotników. W Muzeum można też obejrzeć działające zabytkowe krosna, które pamiętają czasy łódzkich fabrykantów. Muzeum ciągle rozwija swoją ekspozycję, która prezentuje zdjęcia, dokumenty, filmy, plany architektoniczne, próbki surowców i produktów fabryki.
Siłą Manufaktury jest jej niezwykła historia, dlatego elementy nawiązujące do przeszłości odnaleźć można praktycznie wszędzie. System identyfikacji wizualnej Manufaktury został oparty na charakterystycznym motywie rozety. Jej kształt to odwzorowanie ozdobnej kratki wentylacyjnej z czasów Izraela Poznańskiego, którą - jak głosi miejska legenda - fabrykant własnoręcznie zaprojektował. Dziś motyw ten odnajdziemy w małej architekturze na terenie Manufaktury, czy w materiałach promocyjnych. W komunikacji marketingowej Manufaktury pojawiają się również inne nawiązania do włókienniczej przeszłości tego miejsca: elementy graficzne takie jak naszywki-metki, liternictwo nawiązujące do haftu. Historię miejsca przypominamy też podczas każdych urodzin Manufaktury. W zeszłym roku wykorzystaliśmy do tego technikę videomappingu, w tym roku powstała niezwykła teatralna instalacja. Nie brakuje innych wydarzeń takich jak obchodzone corocznie Urodziny Poznańskiego, czy spotkania w Muzeum Fabryki dla byłych pracowników zakładów Poltex.
Tagi:
Oceń artykuł:

Sławomir Murawski: Łodzianie są z Manufaktury dumni, co potwierdzają sondaże

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.