Grupa Piast już od ponad 60 lat zajmuje się ochroną osób i mienia, wykonywaniem usług porządkowych czy obsługą procesów produkcyjnych. Wieloletnie doświadczenie oraz kontakty biznesowe pozwoliły firmie dobrze poznać potrzeby i oczekiwania klientów. O tym jak zadbać o bezpieczeństwo w galeriach handlowych, jakie narzędzia do tego wykorzystać i jak zoptymalizować koszty w zakresie technicznego zarządzania obiektami opowiada Wojciech Płochocki, Dyrektor ds. Obsługi Sieci Handlowych, Grupa Piast.
Grupa Piast to firma o ponad 60-letniej tradycji istnienia i o szerokim zakresie usług. W czym się Państwo specjalizują?
Zakres naszych usług jest faktycznie szeroki - począwszy od zagadnień ochrony poprzez utrzymanie czystości aż po usługę FM.
Czym wyróżniają się Państwo wśród konkurencji?
Naszym atutem są usługi „szyte na miarę”, czyli dla każdego z naszych klientów jesteśmy w stanie napisać i wdrożyć np. system informatyczny nadzorujący komunikację lub nadzór nad wykonywanymi usługami. Dodatkowo uważam, że właśnie nadzór jest kluczowym czynnikiem dającym nam przewagę konkurencyjną.
Przez ostatnie kilkanaście lat branża retail bardzo się zmieniła, a oczekiwania i potrzeby centrów i sieci handlowych w zakresie świadczonych na ich rzecz usług nieustannie rosną. Jakie zmiany obserwują Państwo w tym zakresie?
Faktycznie obserwujemy, że oczekiwania naszych klientów mocno się zmieniły. Najkrócej rzecz ujmując, nasi klienci stali się bardziej wymagający. To na czym im zależy, to z jednej strony coraz większa elastyczność, ale z drugiej strony oczekiwanie spełnienia coraz wyższych standardów bezpieczeństwa. Związane jest to z rosnącą świadomością konsumentów oraz z coraz poważniejszym zagrożeniem, jakim jest terroryzm.
Głównymi zagrożeniami w obiektach nie będących centrami handlowymi są włamania, kradzieże oraz dewastacja. W przypadku galerii handlowych nasze rozumienie skutecznej ochrony opiera się na działaniach prewencyjnych oraz ochronie, czasem nawet zdrowia i życia osób odwiedzających centra handlowe.
Jakiego rodzaju technologie i rozwiązania mogą być szczególnie pomocne w zapewnieniu bezpieczeństwa na terenie obiektów komercyjnych?
Pierwszym aspektem, na który należy zwrócić uwagę są urządzenia służące do komunikacji. Najczęściej obiekty handlowe budowane są w technologii wykorzystującej duże ilości stali, co powoduje zakłócenia pracy radiotelefonów, dlatego wybieramy urządzenia radiowe najlepszych producentów. Druga kwestia dotyczy szybkiego przemieszczania się pracownika ochrony - tu fantastycznie spisuje się segway. Dodatkowym wsparciem dla pracowników ochrony jest system telewizji przemysłowej, głównie dobrej jakości kamery.
W zakres świadczonych przez Państwa usług wchodzi także techniczne zarządzanie obiektami. Czy na współpracy z Państwem w tym zakresie centra handlowe mogą skorzystać także finansowo?
Zdecydowanie. Nasi pracownicy optymalizują koszty poprzez wyszukiwanie tańszych rozwiązań, np. zmniejszenie zużycia energii elektrycznej (ograniczenie strat energii). Korzystając z tej usługi klient może liczyć również na obniżenie składek na PFRON. W ostatnim okresie ulga wynosiła 30% wartości faktury.
Jakie są Państwa plany na rok 2016?
Nasze najważniejsze cele to rozwój technicznych środków wsparcia ochrony fizycznej obiektów oraz pozyskanie większej ilości klientów z segmentu sieci handlowych.