E-commerce przez wielu specjalistów z branży oceniany jest jako trend przyszłość. Handel elektroniczny pozwala robić zakupy szybko, prosto i wygodnie, bez wychodzenia z domu. O rozwoju tej metody robienia zakupów, rynku e-commerce i m-commerce w regionie Azji i Pacyfiku oraz znaczeniu social mediów mówi Shayaan Tahir, CEO Homeshopping.pk.
Co jest według Pana obecnie najciekawsze w rozwoju strefy e-commerce?
Handel elektroniczny, powszechnie znany jako e-commerce, jest rodzajem przemysłu, w którym kupowanie i sprzedaż produktów oraz usług odbywa się za pomocą systemów elektronicznych, takich jak internet i inne sieci komputerowe. Podczas gdy e-commerce jest w grze już od jakiegoś czasu, nową flagową formą robienia zakupów staje się mobile commerce (handel mobliny). Wyrażenie "mobile commerce” zostało stworzone przez Kevina Duffey’a w 1997 roku i oznacza "dostarczanie za pomocą elektronicznych możliwości handlu produktów bezpośrednio do rąk konsumenta, w dowolnym miejscu, za pomocą technologii bezprzewodowej”.
Z czym związane jest pojawienie się handlu moblinego?
Pojawienie się Internetu w ręcznych urządzeniach, zwłaszcza telefonach komórkowych, znacznie wzrosło od kiedy pojawiły się smartphony. Liczba użytkowników smartphonów znacząco wzrosła na przestrzeni ostatnich kilku lat. To daje powiększony potencjał m-commerce i innych tego typu rozwiązań. Kupowanie i sprzedawanie produktów za dotknięciem palca jest teraz rzeczywistością. Ten rozwój nie tylko ułatwia dynamiczny wzrost e-commerce, ale także sprawia, że staje się on mobilny i wygodny dla użytkowników. To jest, bez wątpienia, najbardziej ekscytujący element rozwoju strefy e-commerce w tym momencie.
Trudno się z tym nie zgodzić. Czy zatem e-commerce ma duże znaczenie w regionie Azji i Pacyfiku?
Trend e-commerce rozwija się w naszym regionie w zdrowym tempie. Widzimy postępy z dnia na dzień. Ludzie kochają mieć swobodę robienia zakupów ze swoich domów i dostawać produkty do domów bez żadnych przeszkód.
A jak kształtuje się e-commerce w Azji w porównaniu do innych regionów świata?
Jeśli porównam go do innych, bardziej rozwiniętych regionów, to oczywiście jesteśmy trochę z tyłu, ale powoli, wraz ze zmianami w trendach stylu życia, przyjmuje się także tutaj i mamy nadzieję, że e-commerce w naszym regionie będzie szedł łeb w łeb z innymi w nie tak odległej przyszłości...
A social media? Czy w powiązaniu z e-commerce mają duże znaczenie?
Social media są prawdopodobnie najważniejszym aspektem komunikacji w e-commerce. Jest wiele kanałów, które są ważne ze względu na swoje właściwości, ale niektóre są ważniejsze niż inne.
Które na przykład?
Facebook: doskonały kanał, który promuje naszą działalność poprzez działania dające możliwość dzielenia się z naszymi dotychczasowymi klientami różnymi informacjami, a oni dzielą się nimi później z innymi, przekształcając ich w nowych potencjalnych klientów, rozwijają także świadomość na temat naszej marki. Ponadto facebook zapewnia nam łatwy sposób przekazywania naszych wiadomości światu, a tym samym kreuje wśród naszych klientów wiekszą świadomość o nowych produktach, wyprzedażach i promocjach.
Jest jeszcze Youtube: prawdopodobnie najbardziej praktyczny kanał dla naszej działalności, ponieważ daje szanse zaprezentowania światu naszych ekskluzywnych produktów w znacznie lepszy sposób, który nie byłby możliwy poprzez fotografie. Jeden film jest wart tysiąca zdjęć.
Shayaan Tahir był jednym z prelegentów tegorocznego World Retail Congress Asia Pacific. Patronem medialnym wydarzenia był magazyn Galerie Handlowe.
Tagi: