Jeszcze niedawno kasy samoobsługowe w godzinach szczytu zakupowego potrafiły świecić pustkami. Dziś ten obraz zmienia się, ale zmiana ta następuje powoli. Dlaczego? Bo lubimy to, co znamy. Polacy nie chcą się stresować, boją się, że coś zepsują, nie poradzą sobie. Dlatego wielu z nas woli stać w kolejce do kasy z kasjerką niż "wygłupić się" przed samoobsługowym rozwiązaniem. Nowoczesne technologie coraz śmielej wchodzą do branży handlowej a o przyszłości tego kierunku mówi Rafał Wałęka, content marketing manager, CEWE.
Całkowite zastąpienie człowieka przez maszynę to temat rodem z filmów science fiction. Roboty humanoidalne mogą wesprzeć człowieka, który jednak i tak będzie musiał nadzorować te mechaniczne narzędzia. Na pewno więc będzie tu występować wzajemne uzupełnienie się – maszyna się nie męczy, szybciej liczy, ale to człowiek musi ją zaprogramować, nauczyć i kontrolować. Jednak maszyna nie myli się, jeśli tylko jest sprawna.
Roboty na pewno mogą odciążyć człowieka przy fizycznych pracach oraz kwestiach technicznych wymagających skomplikowanych obliczeń i algorytmów. Oczywistym wnioskiem jest wydłużenie czasu życia mniej „zużytego człowieka”. Kolejna korzyścią na pewno jest wygoda zakupów dla osób o ograniczonej mobilności – np. ludzie niepełnosprawni mogą bez problemu pracować zdalnie lub zamówić jedzenie do domu. W przyszłości z takich zalet na pewno będą też korzystać osoby starsze, do których zaliczy się już nasze pokolenie. Dziś internet jest dla nas czymś normalnym, dla naszych rodziców był dodatkiem do życia lub nowinką; my bez sieci nie wyobrażamy sobie życia. Oczywiście, zbytnie ufanie technologiom cyfrowym to „pole do popisu” dla hakerów, a także niestety awarii, dlatego ważny będzie nie tylko rozwój techniki, ale i edukacja w zakresie zagrożeń.
W przyszłości ludzie będą coraz bardziej świadomi otaczającej ich techniki. Będzie dla nich codziennością, ale z czasem zatęsknią trochę za… mniejszą liczbą technologicznych gadżetów czy usprawnień. Tak jak z fotografią cyfrową: mimo że mamy tyle możliwości pokazywania zdjęć w formie elektronicznej i używania aparatów cyfrowych, to jednak nie potrafimy odejść całkowicie od zdjęć drukowanych i klasycznej fotografii analogowej. Sentyment zawsze pozostanie w człowieku, który woli mieć wybór. Nie da się ukryć, że sklepy stacjonarne stopniowo przejdą transformację, staną się showroomami – produkty obejrzymy na miejscu, ale decyzję zakupową podejmiemy w domu.
My traktujemy nowoczesne technologie jako wybór. To uzupełnienie, z którego Klient może korzystać. Przykładem połączenia nowoczesnych technologii z klasyczną drukowaną fotografią są nasze CEWE FOTOKSIĄŻKI czy automaty do zdjęć natychmiastowych – Klient podpina smartfona i w zasadzie może drukować zdjęcia na miejscu. Technologia to szybkość i wygoda, ale nigdy nie zastąpi ona całkowicie ludzkiej kreatywności, bo człowiek patrzy oczami, a aparat to uwiecznia. Ludzie projektują CEWE FOTOKSIĄŻKI, ale umożliwia im to technologia, którą oferujemy, np. mobilna i desktopowa wersja oprogramowania CEWE FOTOŚWIAT. Człowiek rozwija technikę, a technika człowieka, dlatego mądre sięganie po technologię wprowadza w nasze życie wygodę.