Rynki sprzedaży leków i kosmetyków coraz wyraźniej się przenikają

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2016-04-23 | 08:01

Rynek drogeryjno-perfumeryjny w Polsce jest nadal w fazie rozwoju. Jednak jak twierdzą eksperci w perspektywie czasu branżę czeka konsolidacja, a mniejsze, niezrzeszone drogerie mogą mieć poważne problemy z utrzymaniem się na rynku. O przyszłości polskiej branży drogerii i perfumerii mówi Paulina Walewska, analityk handlu detalicznego PMR.

Jak wygląda struktura dystrybucji kosmetyków i środków czystości w Polsce?
Najbardziej popularnym miejscem zakupu kosmetyków są drogerie i sklepy kosmetyczne. Z badania PMR przeprowadzonego w styczniu 2015 r. na potrzeby raportu „Rynek dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce 2015” wynika, że w tych miejscach robi zakupy około 77% respondentów. Duże znaczenie w dystrybucji udziałów rynkowych miały działania dyskontów, które w ostatnich latach mocno poszerzyły ofertę kosmetyczną zarówno pod markami własnymi jak i producenckimi. Sukces strategii dyskontów jest już widoczny we wzroście ich udziału w rynku kosmetycznym co spowodowało, że od 2014 r. są drugim pod względem wartości kanałem dystrybucji, deklasując sprzedaż bezpośrednią. Jak dotąd na przesunięciach rynkowych tracą najbardziej hipermarkety, tradycyjne drogerie, sklepy osiedlowe a także supermarkety. Najmniejszym pod względem udziału rynkowego kanałem dystrybucji kosmetyków są apteki (5%) oraz sklepy spożywcze (3,6%).

Jakie miejsce w hierarchii Polaków zajmują aktualnie zakupy online w e-drogeriach czy e-perfumeriach?
Kupowanie kosmetyków przez internet cieszy się coraz większą popularnością wśród polskich konsumentów, chociaż wciąż jest to segment z małą liczbą znaczących graczy. Uruchamianie kolejnych sklepów przez największe sieci stacjonarne to jeden z głównych czynników, który będzie wpływał na wzrost tego rynku.  Wśród dużych graczy na rynku kosmetyków swój sklep internetowy od 2010 roku prowadzi Douglas, a w lutym 2014 r. sprzedaż online uruchomiła także Sephora. Duże znaczenie dla rozwoju kanału ma i będzie miał rozwój sprzedaży internetowej przez lidera rynku, sieć Rossmann. W lutym 2015 sieć uruchomiła sprzedaż internetową dla całej Polski.
We wspomnianym już wcześniej badaniu PMR przeprowadzonym na potrzeby raportu „Rynek dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce 2015”, już 10% respondentów zadeklarowało dokonanie zakupu kosmetyku drogą internetową, w okresie dwóch miesięcy poprzedzających badanie. Według naszych prognoz, w kolejnych latach rynek będzie przyspieszał, a dynamika wzrostu będzie także uzależniona od wejścia na rynek największych graczy rynku kosmetycznego.

Która z drogerii i perfumerii posiada aktualnie największe udziały rynkowe w Polsce? Jak Pani zdaniem będą kształtować się siły rynkowe na przestrzeni kolejnych lat?
Sieci drogeryjne są w okresie ekspansji, w wyniku której rynek w nadchodzących latach osiągnie poziom nasycenia. W ciągu ostatnich czterech lat (od 2011 roku) duże sieci drogeryjne rosną o 150-170 placówek rocznie, podczas gdy tradycyjny rynek kosmetyczny ulega procesom konsolidacyjnym. Rynek zdominowany jest przez graczy zagranicznych. Jego niekwestionowanym liderem jest Rossmann, zarówno pod względem liczby placówek jak i generowanych przychodów. Udziały rynkowe Rossmanna wyniosły w 2014 r. ponad 26%, podczas gdy udział dziesięciu największych graczy rynku kosmetycznego - 45%. Biorąc pod uwagę tempo rozwoju sieci, nic w tej materii nie zmieni się w najbliższych latach.

Drogerie coraz częściej stają się uzupełnieniem aptek. Jak sprawdza się taki format sprzedaży w Polsce?
Rynki sprzedaży leków i kosmetyków coraz wyraźniej się przenikają. Liderem w tej kwestii jest Super-Pharm, sieć w formacie amerykańskiego drugstore czy też konceptu 3 w 1 – apteka, drogeria i perfumeria. Wszystko wskazuje na to, że koncept apteka plus drogeria staje się bardziej rozpowszechniony. W wyniku ustawy refundacyjnej sieci apteczne utraciły część zysków, a to motywuje je do rozszerzania asortymentu o wysokomarżowe kosmetyki. Dodatkowo znika coraz więcej małych, niezależnych aptek. Zastępowane przez sieciowe będą prawdopodobnie coraz częściej oferować szerszy asortyment suplementów diety oraz kosmetyków. Na przekształcenie aptek przy swoich centrach medycznych w koncept apteka + drogeria zdecydował się m.in. Medicover. W wejście w nowy koncept zdecydowały się też Apteki Ziko uruchamiając punkty Ziko Dermo. Również po stornie konsument rośnie zainteresowanie tym formatem - kosmetyki sprzedawane w aptekach to tzw. dermokosmetyki czyli produkty reklamowane jako specyfiki o właściwościach wspomagających leczenie różnego rodzaju problemów skórnych. Ich selektywna dystrybucja głównie w aptekach ma na celu przekonanie konsumenta że są to produkty skuteczniejsze oraz bezpieczniejsze np. dla alergików niz kosmetyki z drogerii.

W jakim kierunku zmienia się branża?
Oprócz rozwoju nowoczesnych sieci drogerii, ostatnie lata to przede wszystkim konsolidacja, ale głównie w odniesieniu do rynku tradycyjnych drogerii. Odbywa się ona poprzez organizowane przez dystrybutorów kosmetyków i chemii sieci franczyzowych i partnerskich, które mają być ratunkiem dla wciąż licznych niezależnych sklepów, niewytrzymujących konkurencji nowoczesnych formatów. Trend ten zostanie utrzymany, a współpraca w ramach sieci franczyzowych będzie zacieśniana, w celu podniesienia konkurencyjności względem drogerii sieciowych. Z drugiej strony tempo rozwoju tych ostatnich przybliża rynek kosmetyczny do nasycenia. Jeśli tempo rozwoju drogerii sieciowych utrzyma się, to pod koniec dekady prawdopodobnie zacznie brakować miejsca dla nowych placówek sieci działających już na rynku a co dopiero dla nowych graczy, choć oczywiście nie można wykluczyć, że takowi się pojawią. Na pewno jednak rozwój organiczny będzie utrudniony. Już teraz sieci drogeryjne wchodzą do coraz mniejszych miejscowości, bo rynki dużych miast zostały nasycone.

Od czego Polacy uzależniają zakup kosmetyków?
Jak wynika z badania PMR, czynniki determinujące zakup kosmetyków w konkretnym miejscu, to przede wszystkim cena (ważna dla 85% respondentów), ale także dogodna lokalizacja sklepu (81%), dostępność preferowanych kosmetyków (79%). Szeroka oferta ma mniejsze znaczenie – jest ważna dla 52% respondentów. Zwyczaje zakupowe związane z wyborem samych kosmetyków są znacznie bardziej zróżnicowane niż w przypadku wyboru miejsca zakupu.
Z badań wynika, że Polscy konsumenci są generalnie konserwatywni w swoich zakupach. Najczęściej kupują produkty znanych, wypróbowanych marek, rzadko eksperymentują z nowościami. Decyzyjność wygląda inaczej w przypadku kobiet a inaczej w przypadku mężczyzn. Kobiety częściej deklarują, że kupują produkty ulubionych marek oraz, że są wierne dotychczas używanym produktom. Największa różnica między płciami uwidacznia się w zakresie sprawdzania składu kosmetyku i weryfikacji jego naturalnego pochodzenia. Kobiety przykładają tutaj zdecydowanie większą wagę niż mężczyźni.

Tagi:
Oceń artykuł:

Rynki sprzedaży leków i kosmetyków coraz wyraźniej się przenikają

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.