Automatyzacja procesów z wykorzystaniem robotów jest w stanie zastąpić pracę aż 20 proc. pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze godzin. Firmy, które mają już doświadczenie w tym zakresie, wyrażają opinię, że może być to nawet średnio 52 proc. - wynika z badań Deloitte. Już dziś możemy ich spotkać w roli konsultantów, kelnerów i asystentów. Rozwój nowoczesnych technologii niesie jednak za sobą również liczne zagrożenia, na które uwagę zwraca Piotr Ubych, Menedżer Produktu ds. Ochrony Danych w Grupie DEKRA.
Już dziś roboty coraz częściej pełnią funkcję konsultantów, kelnerów i asystentów. Wkrótce mogą pomagać Klientowi w znalezieniu produktu w sklepie czy podczas transportu ciężkich zakupów do kasy. Mogą również zastąpić człowieka w rutynowych pracach, szczególnie wymagających użycia siły fizycznej. W przewidywalnej perspektywie mówimy jednak raczej o wsparciu człowieka niż o jego całkowitym wyręczeniu. Sztuczna inteligencja w szerszym kontekście będzie wykorzystywana w personalizacji i optymalizacji procesów obsługi, logistyki i marketingu. Klienci oczekują dopasowanej oferty, co w przypadku big data nie jest możliwe bez automatyzacji kampanii marketingowej. W logistyce nieuchronnie rozwijana jest technologia autonomicznych pojazdów poprawiających czasy operacji magazynowych. Sztuczna inteligencja to również istotne wsparcie procesów decyzyjnych w zakresie składania zamówień i optymalizacji działań merchandisingowych na podstawie wzorców zachowań konsumentów. Ponadto pozwala na poprawę efektywności finansowej i czasów operacji.
Rozwój technologii mogą jednak spowolnić obawy związane z cyberbezpieczeństwem. Hacking, cyberterroryzm i zagrożenie praw konsumentów do wolności i prywatności to – niestety – pojęcia idące dziś w parze z rozwojem. Próbę złagodzenia negatywnych skutków przetwarzania danych osobowych, w tym biometrycznych, oraz decyzji podejmowanych w oparciu o algorytmy komputerowe podejmują nowe rozwiązania prawne (RODO, ePrivacy).
Uważam, że w przyszłości sprzedaż przeniesie się do sfery online. Konsumenci będą oczekiwali kompleksowej, indywidualnej oferty, dostępnej bez przerwy i na korzystnych warunkach. Retail musi odpowiedzieć na te oczekiwania, rozwijając sprzedaż online przy jednoczesnym zwiększaniu produktywności procesów sprzedażowych i logistycznych.