Robert Łaniewski, Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego: Należy zmieniać mentalność Polaków

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-02-18 | 08:29
Wyzwaniem dla branży płatności bezgotówkowej jest przełamywanie bariery mentalnościowej i zmiana zwyczajów płatniczych Polaków w kwestii przywiązania do gotówki jako metody płatności pierwszego wyboru. Obecnie ponad 80 % transakcji detalicznych w Polsce odbywa się w ten sposób. Czy kolejny rok przyniesie w tym obszarze zmiany? Na to i wiele innych pytań odpowiedział Robert Łaniewski, prezes Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.

Co będzie największym wyzwaniem dla branży płatności bezgotówkowych w roku 2015?
Największym wyzwaniem będzie dokończenie procesu przełamywania bariery kosztowej, czyli dysproporcji pomiędzy kosztami przyjmowania płatności kartami a kosztami przyjmowania gotówki ponoszonymi przez polskich przedsiębiorców.
Jakim czasem był rok 2014?
2014 rok stał pod znakiem daleko idących pozytywnych zmian w tym zakresie dzięki wejściu w życie ustawy regulującej maksymalną wysokość opłaty interchange (if) w wysokości  0,5% wartości pojedynczej transakcji osiągnięty został półmetek odnośnie docelowego poziomu if.  Dopiero jednak doprowadzenie do uchwalenia dalszej redukcji if, w ramach toczącego się obecnie procesu legislacyjnego, i obniżenie jej do poziomu 0,2% wartości pojedynczej transakcji dla kart debetowych oraz 0,3% wartości pojedynczej transakcji dla kart kredytowych będzie w stanie w pełni przełożyć te zmiany na faktyczne korzyści dla przedsiębiorców.
Czy jest to aż tak bardzo potrzebne?
Jest to absolutnie konieczne w celu zapobieżenia chaosowi na rynku spowodowanemu przez wejście w życie programu organizacji Visa pod nazwą „Cross-Border Domestic Interchange Programme”.
Czym charakteryzuje się ten program?
Program ten zakłada umożliwienie  przedsiębiorcom skorzystania z usług agentów rozliczeniowych mających siedzibę poza granicami danego kraju uzyskując w ten sposób prawo do stawek transgranicznych VISA, tj. również 0,2% wartości pojedynczej transakcji dla kart debetowych oraz 0,3% wartości pojedynczej transakcji dla kart kredytowych. Jego negatywne aspekty, w tym spadek konkurencyjności polskiego rynku agentów rozliczeniowych, wzrost kosztów związanych z przeniesieniem działalności poza granice Polski przez agentów rozliczeniowych, zachwianie równowagi rynku oraz obniżenie przychodów podatkowych Skarbu Państwa powodują, że ingerencja regulatora staje się konieczna w celu ochrony słabszej strony popytowej.
Przed jakimi wyzwania zatem stoi branża płatności bezgotówkowej?
Wyzwaniem staje się przełamanie bariery mentalnościowej i zmiana zwyczajów płatniczych Polaków w kwestii przywiązania do gotówki jako metody płatności pierwszego wyboru. Obecnie ponad 80 % transakcji detalicznych w Polsce odbywa się w ten sposób. Liczę na to, że mająca miejsce rewolucja technologiczna, w tym pojawiające się na rynku i cieszące się rosnącym powodzeniem alternatywne metody płatności doprowadzą w końcu do przełamania monopolu gotówki.
W jakich dziedzinach można upatrywać największych szans rozwoju w przyszłym roku (np. pojawią się nowe kanały komunikacji z klientami)?
Na świecie mamy obecnie do czynienia z rewolucją technologiczną w której Polacy biorą czynny udział. W dalszym ciągu jesteśmy jednym ze światowych liderów płatności kartami z funkcją zbliżeniową, co najlepiej pokazuje naszą otwartość na innowacje. Wkrótce Polski Standard Płatności – spółka powołana przez sześć największych polskich banków (Alior, Bank Śląski, BZ WBK, Millenium, mBank oraz PKO BP) i działająca we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową, wprowadzi na rynek lokalny system umożliwiający płacenie telefonem. Jego unikatowy charakter polega na tym, że po raz pierwszy tego typu projekt tworzony jest w warunkach współpracy przez wiodące krajowe instytucje finansowe. Jednocześnie organizacja kartowa Visa rozpoczęła testy mobilnych płatności zbliżeniowych wykorzystujących technologię Host Card Emulation (HCE). Klienci banków, po zainstalowaniu odpowiedniej aplikacji, będą mogli swoimi urządzeniami przenośnymi wyposażonymi w moduł NFC płacić zbliżeniowo. Wydarzenia te pokazują, że polski rynek płatności bezgotówkowych cały czas dynamicznie się zmienia i czerpiąc z najlepszych globalnych standardów tworzy również własne.
Co było największym wydarzeniem mającym wpływ na branżę płatności bezgotówkowych w Polsce 2014 roku?
Największym wydarzeniem było niewątpliwie wejście w życie ustawowej redukcji maksymalnej wysokości if. Przyczynienie się do jej obniżki o 70% w stosunku do stawki wyjściowej z 2012 r. (0,5% wartości transakcji versus 1,6% wartości transakcji) jest sukcesem polskich przedsiębiorców zrzeszonych wokół Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego, ale nie byłoby możliwe bez mobilizacji całego środowiska msp oraz zrozumieniu wagi problemu przez ustawodawcę. Ogromną rolę odegrali również przedstawiciele organów administracji państwowej, w tym Ministerstwa Finansów oraz Narodowego Banku Polskiego, którzy potwierdzili swoje wsparcie przedsiębiorców w budowie zrównoważonego rynku płatności bezgotówkowych leży w szeroko pojętym interesie polskiego Państwa i nas wszystkich. Dzięki temu Polska stała się jednym z nielicznych państw na świecie, którym udało się przełamać (duo)monopol międzynarodowych organizacji płatniczych oraz prekursorem wprowadzenia praktyk antymonopolowych na poziomie lokalnym, z którego inspirację czerpią inni członkowie Unii Europejskiej oraz sama Komisja Europejska.
Tagi:
Oceń artykuł:

Robert Łaniewski, Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego: Należy zmieniać mentalność Polaków

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.