Co będzie największym wyzwaniem dla branży płatności bezgotówkowych w roku 2015?
Największym wyzwaniem będzie dokończenie procesu przełamywania bariery kosztowej, czyli dysproporcji pomiędzy kosztami przyjmowania płatności kartami a kosztami przyjmowania gotówki ponoszonymi przez polskich przedsiębiorców.
Jakim czasem był rok 2014?
2014 rok stał pod znakiem daleko idących pozytywnych zmian w tym zakresie dzięki wejściu w życie ustawy regulującej maksymalną wysokość opłaty interchange (if) w wysokości 0,5% wartości pojedynczej transakcji osiągnięty został półmetek odnośnie docelowego poziomu if. Dopiero jednak doprowadzenie do uchwalenia dalszej redukcji if, w ramach toczącego się obecnie procesu legislacyjnego, i obniżenie jej do poziomu 0,2% wartości pojedynczej transakcji dla kart debetowych oraz 0,3% wartości pojedynczej transakcji dla kart kredytowych będzie w stanie w pełni przełożyć te zmiany na faktyczne korzyści dla przedsiębiorców.
Czy jest to aż tak bardzo potrzebne?
Jest to absolutnie konieczne w celu zapobieżenia chaosowi na rynku spowodowanemu przez wejście w życie programu organizacji Visa pod nazwą „Cross-Border Domestic Interchange Programme”.
Czym charakteryzuje się ten program?
Program ten zakłada umożliwienie przedsiębiorcom skorzystania z usług agentów rozliczeniowych mających siedzibę poza granicami danego kraju uzyskując w ten sposób prawo do stawek transgranicznych VISA, tj. również 0,2% wartości pojedynczej transakcji dla kart debetowych oraz 0,3% wartości pojedynczej transakcji dla kart kredytowych. Jego negatywne aspekty, w tym spadek konkurencyjności polskiego rynku agentów rozliczeniowych, wzrost kosztów związanych z przeniesieniem działalności poza granice Polski przez agentów rozliczeniowych, zachwianie równowagi rynku oraz obniżenie przychodów podatkowych Skarbu Państwa powodują, że ingerencja regulatora staje się konieczna w celu ochrony słabszej strony popytowej.
Przed jakimi wyzwania zatem stoi branża płatności bezgotówkowej?
Wyzwaniem staje się przełamanie bariery mentalnościowej i zmiana zwyczajów płatniczych Polaków w kwestii przywiązania do gotówki jako metody płatności pierwszego wyboru. Obecnie ponad 80 % transakcji detalicznych w Polsce odbywa się w ten sposób. Liczę na to, że mająca miejsce rewolucja technologiczna, w tym pojawiające się na rynku i cieszące się rosnącym powodzeniem alternatywne metody płatności doprowadzą w końcu do przełamania monopolu gotówki.
W jakich dziedzinach można upatrywać największych szans rozwoju w przyszłym roku (np. pojawią się nowe kanały komunikacji z klientami)?
Na świecie mamy obecnie do czynienia z rewolucją technologiczną w której Polacy biorą czynny udział. W dalszym ciągu jesteśmy jednym ze światowych liderów płatności kartami z funkcją zbliżeniową, co najlepiej pokazuje naszą otwartość na innowacje. Wkrótce Polski Standard Płatności – spółka powołana przez sześć największych polskich banków (Alior, Bank Śląski, BZ WBK, Millenium, mBank oraz PKO BP) i działająca we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową, wprowadzi na rynek lokalny system umożliwiający płacenie telefonem. Jego unikatowy charakter polega na tym, że po raz pierwszy tego typu projekt tworzony jest w warunkach współpracy przez wiodące krajowe instytucje finansowe. Jednocześnie organizacja kartowa Visa rozpoczęła testy mobilnych płatności zbliżeniowych wykorzystujących technologię Host Card Emulation (HCE). Klienci banków, po zainstalowaniu odpowiedniej aplikacji, będą mogli swoimi urządzeniami przenośnymi wyposażonymi w moduł NFC płacić zbliżeniowo. Wydarzenia te pokazują, że polski rynek płatności bezgotówkowych cały czas dynamicznie się zmienia i czerpiąc z najlepszych globalnych standardów tworzy również własne.
Co było największym wydarzeniem mającym wpływ na branżę płatności bezgotówkowych w Polsce 2014 roku?
Największym wydarzeniem było niewątpliwie wejście w życie ustawowej redukcji maksymalnej wysokości if. Przyczynienie się do jej obniżki o 70% w stosunku do stawki wyjściowej z 2012 r. (0,5% wartości transakcji versus 1,6% wartości transakcji) jest sukcesem polskich przedsiębiorców zrzeszonych wokół Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego, ale nie byłoby możliwe bez mobilizacji całego środowiska msp oraz zrozumieniu wagi problemu przez ustawodawcę. Ogromną rolę odegrali również przedstawiciele organów administracji państwowej, w tym Ministerstwa Finansów oraz Narodowego Banku Polskiego, którzy potwierdzili swoje wsparcie przedsiębiorców w budowie zrównoważonego rynku płatności bezgotówkowych leży w szeroko pojętym interesie polskiego Państwa i nas wszystkich. Dzięki temu Polska stała się jednym z nielicznych państw na świecie, którym udało się przełamać (duo)monopol międzynarodowych organizacji płatniczych oraz prekursorem wprowadzenia praktyk antymonopolowych na poziomie lokalnym, z którego inspirację czerpią inni członkowie Unii Europejskiej oraz sama Komisja Europejska.
Tagi: