Robert Kowalczuk, Fundacja Szeroko Otwarte: Firmy na naszym rynku lubią szybkie i spektakularne działania

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-10-12 | 09:12
Reklam budzących kontrowersje w Polsce nie brakuje. Jak wynika z danych Rady Reklamy w 2013 r. wpłynęło do niej prawie 4,5 tys. skarg. Wśród najczęstszych zarzutów były kwestie odpowiedzialności społecznej, obyczajowość i dobry smak, reklamy nieodpowiednie dla małoletnich i agresywne. Z Robertem Kowalczukiem, specjalistą ds. wizerunku i prezesem Fundacji "Szeroko Otwarte" na rzecz Public Relations, Edukacji i Zdrowia zastanawiamy się, czy kontrowersyjne reklamy to faktycznie dobry przepis na sukces.

Budzących kontrowersje kampanii marketingowych tak w Polsce, jak i w innych krajach nie brakuje. Czy Pana zdaniem głośne i kontrowersyjne kampanie to dobry przepis na marketingowy sukces?
Nie zawsze to, że się coś dzieje i wywołuje emocje (często kampanie kontrowersyjne wytwarzają w odbiorcach dużo ambiwalentnych uczuć) przynosi pozytywny wizerunek naszej marce. Musimy pamiętać, że jeśli wywołujemy emocje to nie jesteśmy w stanie tego kontrolować, co powoduje często negatywny odbiór, a nawet skutkuje sytuacjami kryzysowymi marki. Oczywiście jeżeli patrzymy z punktu widzenia agencji reklamowych powoduje to osiągnięcie celu.  
Nagość, przemoc, wykorzystanie symboli religijnych – wydaje się, że we współczesnych reklamach zostały przekroczone już niemal wszystkie granice.
Myślę że pojawi się taki moment, w którym te tematy staną się obojętne i normalne, przez co w niedługim czasie będziemy wracać do mody na to, że to co ukryte i niedostępne jest ciekawsze i bardziej przyciąga uwagę. Ludziom wszystko to co podane jest na tacy, bardzo szybko się nudzi. Widać to często po dzieciach - jeśli dostają coś szybko i łatwo to cieszy je to tylko przez chwilę.
Czy Pana zdaniem na przestrzeni ostatnich kilku lat liczba kampanii budzących kontrowersje rosła czy malała?
 
Uważam, że agencje starają się prześcignąć w swojej pomysłowości co powoduje, że liczba kontrowersyjnych kampanii i reklam rośnie. Polska to taki kraj w którym jeszcze długo będziemy spotykać tego typu kampanie, ponieważ do nas wszystko przychodzi z dużym opóźnieniem, a firmy na naszym rynku lubią szybkie i spektakularne działania. Zapominamy o tym, że wizerunek to praca całościowa i długofalowa, a kryzys powstaje w ułamku sekundy i kosztuje finansowo dużo więcej niż najlepsza kampania reklamowa. Stara zasada mówi „ jak się nie przewrócisz to się nie nauczysz”. Zachęcam zawsze do przemyślenia i zastanowienia się nad konsekwencjami z którymi możemy się spotkać.
Tagi:
Oceń artykuł:

Robert Kowalczuk, Fundacja Szeroko Otwarte: Firmy na naszym rynku lubią szybkie i spektakularne działania

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.