Regulacje AFIR to potrzebny krok w kierunku elektryfikacji transportu

2024-02-12 | 09:00

Niewątpliwie rozwój infrastruktury ładowania to kluczowy element wdrażania elektromobilności w Polsce. Implementacja nowych regulacji unijnych – The Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) – będzie miała kolosalny wpływ na wyrównanie poziomu infrastruktury w całej Unii Europejskiej. Niewątpliwie to bardzo dobry i potrzebny krok w kierunku elektryfikacji transportu - podkreśla Patryk Dąbrowski, Head of Partner Network Poland z Ekoenergetyka-Polska S.A.


AFIR dotyczy głównie stacji ładowania wzdłuż korytarzy sieci TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej: bazowej i kompleksowej), która obejmuje drogi ekspresowe i autostrady. Nowe prawo dotyczyć będzie m.in. implementacji infrastruktury dla pojazdów osobowych i ciężarowych. Obecnie w tej kwestii widać dość duże dysproporcje pomiędzy krajami Europy Zachodniej oraz krajami regionu CEE, a stacji ładowania dla ciężarówek jeszcze praktycznie nie ma.  

Nowe regulacje narzucają m.in. aby docelowo powstała infrastruktura co 60 km w postaci hubów ładowania dla pojazdów osobowych o docelowej łącznej mocy 600 kW oraz dla ciężarówek o mocy 3600 kW dla sieci bazowej. Spełnienie tych wymogów to duże wyzwanie. Pierwsze, znacznie niższe progi, powinniśmy osiągnąć już w 2025 roku – kluczowa będzie wtedy rozbudowa sieci dystrybucyjnej, aby zapewnić wymaganą moc dla każdej stacji ładowania. Nacisk na budowę infrastruktury dedykowanej E-Truckom pokazuje, jak istotna jest dekarbonizacja sektora transportowego. Obecnie niemal każdy producent ciężarówek ma w swojej ofercie modele elektryczne, a większość z nich przewiduje, że w 2030 roku połowa sprzedawanych, nowych pojazdów, będzie elektryczna.

AFIR niesie ze sobą też ułatwienia dla kierowców w sposobie korzystania ze stacji ładowania. Będzie to między innymi możliwość dokonania natychmiastowej płatności za ładowanie: kartą płatniczą bądź online. Kolejne udogodnienia obejmują obowiązkowy roaming pomiędzy operatorami, tzn. możliwość korzystania z usług jednego wybranego przez kierowcę operatora na innych stacjach.
Ekoenergetyka jest gotowa wprowadzić te elementy już w tym momencie. Firma oferuje rozwiązania dla samochodów osobowych i ciężarowych, ale też komplementarne rozwiązania HUBowe czy technologie dostosowane do potrzeb ładowania okazjonalnego w mieście – np. w galeriach handlowych.

Wraz z 1 stycznia 2025 r. każdy budynek niemieszkalny, niebędący własnością małego lub średniego przedsiębiorstwa, posiadający więcej niż 20 stanowisk postojowych, będzie musiał posiadać minimum jeden punkt ładowania oraz niezbędną infrastrukturę na co najmniej jednym na pięć stanowisk postojowych. Wiąże z dużym wyzwaniem dla tego typu podmiotów, ponieważ dotychczas pojawiające się tam stacje ładowania były niejako wybierane z przypadku, niejednokrotnie z inicjatywy CPO. Jak jednak widzimy, sytuacja ta uległa zmianie i sektor handlowy poniekąd z obowiązku wkroczył w elektromobilność. Duże sieci handlowe szybko dostrzegły ten pomysł na biznes i  pozyskanie nowych klientów. Warto jednak się zastanowić, z czym mierzą się tego typu inwestorzy. Do głównych wyzwań zaliczyć można problem znany każdemu z branży, czyli brak odpowiedniej mocy przyłączeniowej lub też długi okres oczekiwania na nią.

Kolejnym, już znacznie mniejszym problemem, będzie odpowiednie usytuowanie stacji ładowania, mając na uwadze to, że instalacje odbywają się w już  istniejących obiektach. Często były one projektowane wiele, wiele lat temu, bez konieczności uwzględnienia infrastruktury ładowania i odpowiednich sieci zasilających.

Sektor handlu i nieruchomości handlowych będzie musiał zmierzyć się jeszcze z jednym wyzwaniem, tzn. z umiejętnym dobraniem rozwiązań do ładowania i zarządzania nimi, tak aby technologie te były odpowiednie do szybko rozwijającej się e-mobilności.

Terminale do płatności zbliżeniowych, to jeden z kluczowych elementów stacji ładowania. Nasze rozwiązania umożliwiają zastosowanie różnych terminali, co daje przewagę w wyborze operatora tych płatności.  Natomiast z technicznego punktu widzenia proponujemy inwestorom kompaktowe, skalowalne i niezawodne  stacje ładowania DC serii Axon EASY o mocach od 60 kW do aż 400 kW. Z Axonem Easy można naładować swój samochód nawet w 30 minut, podczas robienia szybkich zakupów. Ponadto stacje ładowania od Ekoenergetyki charakteryzują się atrakcyjnym designem, który jest świetnym uzupełnieniem galerii handlowym.

Tagi: Działania pro-ekologiczne Partyk Dąbrowski Ekoenergetyka-Polska AFIR
Oceń artykuł:

Fot: Ekoenergetyka-Polska S.A. Źródło: Ekoenergetyka-Polska S.A.

Regulacje AFIR to potrzebny krok w kierunku elektryfikacji transportu

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.