Wybór odpowiedniej lokalizacji, szczególnie pierwszego salonu, nie jest łatwą decyzją. Pod uwagę należy wziąć wiele istotnych czynników, m.in. ofertę najemców, które prezentuje dane centrum czy galeria handlowa. O dylematach oraz najlepszych rozwiązaniach podczas analizy rynku mówi Rafał Korona, marketing manager Crown Home.
Jakie elementy powinna posiadać wynajmowana powierzchnia w centrum/galerii handlowej na terenie Polski, aby znalazła się w kręgu Państwa zainteresowań?
Przede wszystkim interesują nas galerie handlowe, ponieważ właśnie tam dociera grupa ludzi szukających nowych trendów zarówno w modzie, jak i w aranżacji wnętrz. A więc śmiało można powiedzieć, że nasze sklepy powstawać będą raczej w galeriach handlowych, a nie w pawilonach czy pasażach.
Czym kierują się Państwo zatem przy wyborze konkretnego obiektu?
Oczywiście najważniejszym kryterium powstawania nowych lokalizacji jest badanie nasycenia rynku. Najważniejszy czynnik to potencjał wśród mieszkańców, na który ma wpływ zarówno ich ilość jak i preferencje. Oczywiście wysokość czynszu nie pozostaje bez znaczenia, ponieważ szczególnie w początkowej fazie rozruchu ma to bezpośredni wpływ na rentowność sklepu. Pierwszy salon Crown Home powstał z zamiarem utworzenia nie tylko powierzchni handlowej, lecz również magazynowej i biurowej, z tego więc powodu mieści się nie w galerii handlowej, a w budynku zlokalizowanym na terenie starosądeckiego rynku. Zgodnie z wcześniejszymi założeniami kolejne lokalizacje powstały już na terenach galerii handlowych.
Jakiej kwestii nie można pominąć przy podpisywaniu umowy?
Bardzo ważnym punktem przy podpisywaniu umowy najmu jest uzgodnienie terminu oddania lokalu, ponieważ opóźnienia w czasie często niosą za sobą dodatkowe koszty dla najemcy.
Czy uzależniają Państwo podpisanie umowy najmu od obecności innych najemców?
Oczywiście podpisanie umowy z konkretną galerią uzależnione jest od obecności innych kluczowych najemców, ponieważ ma to bezpośredni wpływ na odwiedzalność centrum. Najlepsze galerie to takie, które nie są ukierunkowane, a więc mają w swojej ofercie sklepy modowe, obuwnicze, dekoracyjne, część usługowych, gastronomiczne, a ich oferta współgra i podnosi atrakcyjność centrum.
Na jaki okres czasu zawierają Państwo najczęściej umowę najmu?
Oczywiście podpisanie umowy zależy od lokalizacji centrum handlowego. Jednak nawet najlepsze miejsca niosą za sobą ryzyko, dlatego umowy jakie podpisujemy zawierane są na okres minimalny, a więc w przypadku większości obiektów jest to 5 lat.
Tagi: