Radosław Olejniczak, Komputronik S.A.: Czy odwrócony VAT w elektronice ograniczy oszustwa?

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-02-23 | 08:00
Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie mechanizmu tzw. odwróconego VAT, zgodnie z którym to nabywcy a nie sprzedawcy będą odprowadzać podatek. Rozwiązanie dotyczyć będzie handlu smartfonami, tabletami, notebookami, laptopami oraz konsolami do gier. Mechanizm ten ma przyczynić się do ograniczenia liczby oszustw. Czy na pewno w tym pomoże? Planowane zmiany komentuje Radosław Olejniczak, dyrektor handlowy Komputronik S.A.

W jakim celu Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić „odwrócony VAT”?
Projektując nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług Ministerstwo Finansów dążyło do uszczelnienia systemu rozliczeń, a tym samym ograniczenia bądź wyeliminowania szkodliwego dla budżetu państwa procederu wyłudzania VAT. Jak wykazują postępowania kontrolne, rynek produktów elektronicznych jest obszarem szczególnie na to narażonym. Rocznie można mówić o stratach dla budżetu rzędu kilkuset milionów złotych.
Założenia towarzyszące wprowadzeniu tego projektu mają pomóc ograniczyć oszustwa podatkowe. Wprowadzenie tego mechanizmu budzi również pewne obawy.
W założeniu, proponowane zmiany mają na celu zwiększenie skuteczności w walce z oszustwami podatkowymi, tymczasem mogą otworzyć furtkę ich nowym rodzajom. Ministerstwo Finansów zaproponowało, aby mechanizm odwróconego VAT obowiązywał w przypadku jednolitej gospodarczo transakcji, której wartość przekracza 20 tys. zł. Tak niski poziom, zwłaszcza że dotyczy on dostaw wszystkich wymienionych produktów, bardzo łatwo będzie przekroczyć i to w ramach jednego zakupu, tym samym zyskując możliwość kupna bez VAT, czyli w niższej cenie. Taki zapis rodzi ryzyko wykorzystania nowych przepisów przez nieuczciwych przedsiębiorców, którzy będą kupować taniej (czyli bez VAT), aby następnie odsprzedawać zakupiony towar na przykład poprzez platformy aukcyjne. Jeśli przychodów ze sprzedanego w ten sposób towaru nie będą księgować (wykazując go np. nadal jako stan na magazynie), będą mogli sprzedawać go klientom detalicznym o 10-15% taniej, w stosunku do powszechnie obowiązujących cen. Ten proceder nieewidencjonowanej sprzedaży zachwieje uczciwą sprzedażą detaliczną, gdyż może osiągnąć znaczne rozmiary.
W jaki sposób firmy zaczną konkurować o klientów po wprowadzeniu „odwróconego VAT-u”?
Klientów mogą przyciągnąć różnice w cenach między firmami sprzedającymi na aukcjach bez VAT, a sieciami handlowymi i dużymi firmami internetowymi, które takich praktyk nie będą wykorzystywać.
Jak będzie przebiegał proces weryfikacji, który wskaże czy klient posiada uprawnienia czynnego płatnika VAT?
Sprzedawca będzie musiał sprawdzić czy w dniu zakupu jego klient posiada takie uprawnienia. Kwestia weryfikacji statusu nabywcy stanowi zagrożenie dla stabilności sytuacji na rynku. Ministerstwo Finansów zapowiada uruchomienie internetowej bazy, która ułatwi to zadanie. Kwestią otwartą pozostaje jednak czy taki system zostanie udostępniony wraz z wejściem w życie ustawy. Jeśli nastąpi nawet kilkudniowe opóźnienie w jego wdrożeniu, będziemy mieć do czynienia z dotkliwym w skutkach paraliżem rynku.
O jakie zmiany Ministerstwo Finansów powinno zadbać, aby uszczelnić system podatkowy na poziomie handlu detalicznego po wprowadzeniu „odwróconego VAT-u”?
Obroną przed kolejnymi oszustwami byłby z pewnością wyższy limit jednolitej gospodarczo transakcji objętej odwrotnym obciążeniem, np. w kwocie 50 lub 100 tys. złotych. Rozwiązaniem mogłoby być również zrezygnowanie ze wspólnego limitu dla wszystkich kategorii produktów objętych mechanizmem odwróconego VAT i wprowadzenie osobnego limitu dla każdej z nich, czyli osobne traktowanie zakupów smartfonów, tabletów, notebooków, laptopów oraz konsol do gier.
Tagi:
Oceń artykuł:

Radosław Olejniczak, Komputronik S.A.: Czy odwrócony VAT w elektronice ograniczy oszustwa?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.