Radosław Nawrocki, Tacamole Mexican Grill: Polacy chcą jeść zdrowiej

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-01-05 | 08:00
Wbrew pozorom nie tylko fast foody są w dzisiejszych czasach opłacalne. Polacy coraz częściej interesują się zdrowym jedzeniem, które podbija rynek. I choć ryzyko powodzenia biznesu jest wciąż duże, bo 2 na 3 lokale gastronomiczne upadają w ciągu pierwszych 2 lat działania, to fakt ten nie zniechęca prawdziwych pasjonatów kuchni. O tym, że warto inwestować w kubki smakowe Polaków przekonuje się każdego dnia Radosław Nawrocki, prezes RG Foods Sp. z o.o., właściciela sieci restauracji Tacamole Mexican Grill.

Dotychczas wszystkie Państwa restauracje otwierane były centrach i galeriach handlowych. Co o tym zadecydowało?
Zaletą takiego rozwiązania, szczególnie w przypadku nowych konceptów jest łatwość dotarcia do klientów i budowania świadomości marki. Minusem obecności na food court jest natomiast zaszufladkowanie w kategorii „fast food” - jedzenie niskiej jakości, co w naszym przypadku jest szczególnie krzywdzące. Innymi czynnikami, o których warto pamiętać są zasady narzucane przez galerie handlowe (np. godziny dostaw), często bardzo restrykcyjne, z którymi każdy najemca powinien się liczyć.
Jak ocenia Pan zatem poziom stawek czynszów w tych obiektach?
Po zamrożeniu stawek, jakie nastąpiło po kryzysie 2007/2008 r. widać chęć wprowadzania podwyżek przez galerie. Jest to całkowicie nieuzasadnione biorąc pod uwagę, że stawki w centrach handlowych już są 2-3 razy wyższe niż czynsz możliwy do uzyskania za lokal przy innych ulicach o wysokim ruchu pieszym, a  średni kurs euro w 2010 roku był około 5% niższy niż obecnie.
Uważa Pan, że polski rynek gastronomii wymaga stworzenia sieci restauracji?
Pojedyncze lokale raczej nie będą miały czego szukać w centrach handlowych, które preferują sprawdzone modele biznesowe, ale na lokalnych rynkach bary i restauracje ze spójną koncepcją będą z sukcesem powstawać. Warto jednak pamiętać jak ciężką branżą jest gastronomia, o czym świadczy fakt, że 2 na 3 lokale gastronomiczne upadają w ciągu pierwszych 2 lat działania.
A klienci? Kto odwiedza Państwa najczęściej?
Lokalizacja w centrum handlowym sprawia, że przekrój klientów jest bardzo duży. To co nas cieszy, to duża liczba powracających klientów, którzy doceniają, że guacamole robimy zawsze ze świeżych owoców awokado, używamy soku ze świeżo wyciśniętych limonek i cytryn, a jedynym składnikiem naszych tortilli jest mąka, woda i szczypta soli, bez użycia spulchniaczy czy polepszaczy smaku. Mając dobre, zdrowe jedzenie, jedyne co nam zostało to zmienić przekonanie, że kuchnia meksykańska nie musi być ostra i ciężkostrawna.
Które z Państwa pozycji w menu cieszą się największym zainteresowaniem? Czy zauważalne są zmiany w gustach i preferencjach smakowych Polaków na przestrzeni ostatnich lat?
Naszym flagowym daniem jest oczywiście burrito z duszoną przez ponad 8 godzin wołowiną. Polacy niewątpliwie chcą jeść zdrowiej i bardziej interesują się tym co nakładają na talerze, co jest zgodne z trendami światowymi. Myślę, że w najbliższych latach będziemy obserwować dalszy odwrót klientów od klasycznych fast-foodów na rzecz zdrowszych i bardziej urozmaiconych alternatyw. Widać to już wyraźnie w USA, gdzie McDonald’s i inne sieci tracą rynek na rzecz restauracji typu casual dining (Five Guys, Panera Bread czy Chipotle).
Jakie nowe rozwiązania w branży gastronomii zdecydują więc Pana zdaniem o przyszłości rynku? Czy może to być np. sprzedaż posiłków na wagę?
Koncept sprzedaży posiłków na wagę nie jest nowy. Jest to szczególnie popularny sposób sprzedaży wśród mniej zamożnej części społeczeństwa, stąd mniejsze zainteresowanie tego typu restauracjami na rynku warszawskim. Jeżeli chodzi o nowe rozwiązania, to raczej nie spodziewam się jakiegoś przełomu,, tutaj zawsze będzie obowiązywała zasada, że klienci wrócą tam, gdzie serwują smaczne jedzenie.
Który z typów lokali gastronomicznych Pana zdaniem cieszy się aktualnie największą popularnością wśród klientów? Jakiego rodzaju restauracje będą przeważać w ciągu najbliższych lat na polskim rynku?
Przeżyliśmy już falę kebabów, potem sushi barów, o końcu hossy hamburgerowej świadczy fakt, że jedna z włoskich restauracji w Warszawie zaczęła serwować hamburgery, więc rynek jest gotowy na coś nowego. Moim zdaniem najbliższe 2-3 lata będą należeć do kuchni meksykańskiej oraz azjatyckiej (tajska, wietnamska), ale z powodzeniem będą się rozwijać również bary i restauracje kładące nacisk na zdrowe odżywianie, w tym wegetariańskie.
Jakie zmiany Pana zdaniem zajdą na polskim rynku gastronomii w ciągu najbliższych kilku lat?
Jesteśmy daleko w tyle za średnią EU, biorąc pod uwagę wydatki Polaków na jedzenie poza domem, więc perspektywy rozwoju są dobre. Na pewno będą pojawiać się nowi gracze, jednak będą to pojedyncze lokale a nie sieci. Budowanie sieci stanowi dużo większe wyzwanie zarówno pod względem biznesowym jak i finansowym, a nie słychać, żeby jakiś z zagranicznych graczy rozważał wejście do Polski.
Tagi:
Oceń artykuł:

Radosław Nawrocki, Tacamole Mexican Grill: Polacy chcą jeść zdrowiej

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.