Przemysław Błaszkiewicz, Colliers International: Zainteresowaniem cieszą się obecnie miasta regionalne

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-10-28 | 08:00
Duże nasycenie i postępujący rozwój inwestycji handlowych na terenie kraju nie umyka uwadze ani spółkom biznesowym ani przeciętnym mieszkańcom miast. Czym inwestorzy kierują się przy planowaniu projektu i na jakie miasta zwracają uwagę zdradza Przemysław Błaszkiewicz, Dyrektor Działu Wycen Nieruchomości Colliers International.

Perspektywy dla rynku handlowego wydają się optymistyczne, na co może wskazywać  porównanie aktywności deweloperów w roku 2010, kiedy na rynek trafiło 460 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, do bieżącej aktywności, gdzie w całym 2011r. zostanie oddanych do użytku ponad 550 000 mkw. Obecnie w trakcie budowy znajduje się ok. 700 000 mkw. powierzchni handlowej.
To, co istotne, to fakt, że zainteresowaniem deweloperów cieszą się obecnie miasta regionalne. W 8 największych miastach Polski w 2011 roku zostały oddane do użytku zaledwie dwa większe obiekty handlowe: Galeria Kaskada w Szczecinie oraz Morski Park Handlowy w Gdańsku, podczas gdy od początku roku w miastach regionalnych zostały ukończone m.in. Turawa Park w Opolu, Galeria Słoneczna w Radomiu, Galeria Leszno, Galeria Echo w Kielcach (rozbudowa), M1 w Zabrzu (rozbudowa), Galeria Pod Wiatrakami w Słupsku i Galeria Twierdza w Zamościu.
Nie można powiedzieć, że jest to trend nowy. Miasta poniżej 400 000 mieszkańców są celem deweloperów już od kilku lat. Wynika to z wysokiego nasycenia nowoczesnymi powierzchniami handlowymi w największych miastach i z rosnącą siłą nabywczą konsumentów. Nowe obiekty powstają obecnie między innymi w Ostrowie Wielkopolskim (Galeria Ostrovia – 36 000 mkw.), Kaliszu (Galeria Tęcza – 18 000 mkw.), Toruniu (Toruń Plaza – 33 000 mkw.), czy w Gorzowie Wielkopolskim (galerie Nova Park – 32 400 mkw. i Zielona Przystań – 10 500 mkw.).
Nasycenie rynku handlowego w 8 największych polskich miastach wynosi obecnie 662 mkw. nowoczesnej powierzchni na 1000 mieszkańców i powoduje, że wejście na te rynki jest związane ze zwiększonym ryzykiem przedłużonej komercjalizacji, czy zapewnienia najemcom atrakcyjnych obrotów w warunkach dużej konkurencji.
Tymczasem na mapie Polski jest dużo białych plam pozbawionych nowoczesnej powierzchni, w których mieszkańcy znajdują motywację, żeby podróżować 30-40 km, by dotrzeć do najbliższego centrum handlowego. Centra handlowe ruszyły więc do konsumenta.
Obecne ożywienie deweloperów jest drugą falą podaży skierowaną do miast regionalnych i jej dynamika pozwala prognozować, że rynek powierzchni handlowych może okazać się najaktywniejszym sektorem całego rynku nieruchomości w najbliższym czasie. Ważną motywacją dla deweloperów – poza wyżej wspomnianymi czynnikami –  jest też duże zainteresowanie inwestorów obiektami handlowymi. W czasach, kiedy fundusze i inne instytucje finansowe poszukują bezpiecznego cashflow, centrum handlowe okazuje się bardzo dobrą opcją zakupu. Centrum, jako obiekt z reguły większy, zapewnia wysoki dochód nominalny oraz atrakcyjny średnioważony czas najmu, ponieważ umowy z najemcami podpisywane są średnio na 5 lat, co jest okresem długim. W tej chwili nieruchomości handlowe cieszą się zdecydowanie największym popytem na rynku inwestycyjnym.
Tagi:
Oceń artykuł:

Przemysław Błaszkiewicz, Colliers International: Zainteresowaniem cieszą się obecnie miasta regionalne

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.