Polskie marki są coraz bardziej rozpoznawalne w Europie i na świecie

2019-01-07 | 09:00

Czy tak naprawdę chodzi o cechy „polskości" w brand’ach krajowych sprzedawanych zagranicą, czy też są to po prostu dobre produkty i dlatego potrafią się obronić poza naszymi granicami? Zastanawia się Michał Skowronek, Współtwórca i CEO, Telakces.com.

Trochę liczb na początku. Otóż ponad 80 proc. naszego eksportu trafia na rynki związane z Unią Europejską. To oznacza, że polskie firmy doskonale radzą sobie na wymagających rynkach. Największą jednak dynamikę wzrostu z 10 kluczowych odbiorców mają USA. Nasze hity eksportowe to motoryzacja, meble i żywność. Telakces.com również dołożył swoją cegiełkę ekspansji w Skandynawii i u naszych południowych sąsiadów. Jeśli pozycja firmy w Polsce jest stabilna, często mocna, można myśleć o rozwoju poza granicami kraju.

Drugim przyczynkiem ekspansji mogą być ceny, zbyt wysokie dla przeciętnego Polaka, ale odpowiednie na kieszeń obcokrajowców, przede wszystkim mieszkańców Europy Zachodniej. Zatem wróćmy do pytania o znaczenie etykiety „Made in Poland". Raport HSBC Bank Polska traktuje o tym, że nasza „polskość" produktu na świecie nie jest spójna, jeśli chodzi o postrzeganie. Można rzec, że wręcz „punkt widzenia zależy od punktu siedzenia". Zatem wyżej wymieniony raport wskazuje na to, iż następuje dywersyfikacja podejścia w zależności od lokalizacji. Otóż tam, gdzie wiedza o Polsce jest mierna bądź żadna, rynek zagraniczny nie będzie reagował na metkę „Made in Poland". Będzie to kwestia neutralna. Natomiast dla wschodnich rynków semantyka takiej etykiety będzie korelowała z Europą, co postawi krajowy produkt wysoko.

Rozpoczynając ekspansję na rynki zagraniczne, z pewnością należy zrobić to, co zarządzający firmami robią w kraju: sprawdzić rynek. Być może nawet dokładniej niż na ojczystej ziemi. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na odbiorców w danym kraju, na ich gusty, smaki, przyzwyczajenia, zachowania. Być może nie każdy produkt/usługa w palecie rodzimej firmy sprawdzi się zagranicą. Nawet uwarunkowania polityczne danego kraju, uregulowania prawne czy podatkowe mogą być przyczyną problemów związanych z dystrybucją.

O ile przebicie się na rynku krajowym jest ciężkie, o tyle warto bronić się jakością. Takowa jakość, nawet bez specjalnych działań marketingowych, może zostać doceniona zagranicą i dlatego polskie brand’y już są znane w świecie.

Polska to kraj, w którym coraz bardziej docenia się jakość, walczy o klienta, zatem nasze zachowania konsumenckie z powodzeniem możemy próbować przekładać na rynki zagraniczne.

Tagi: Michał Skowronek Telakces.com
Oceń artykuł:

Źródło: Telakces.com

Polskie marki są coraz bardziej rozpoznawalne w Europie i na świecie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.