Polska powinna osiągać swe cele zgodnie z literą prawa

2017-10-04 | 11:00

Komisja Europejska stwierdziła, że podatek handlowy, który chciał wprowadzić polski rząd jest sprzeczny z prawem unijnym. Zdaniem urzędników danina faworyzuje niektórych przedsiębiorców. Zapytaliśmy ekspertów Rady Programowej Magazynu Galerie Handlowe o ich opinię w tej kwestii. Poniżej przedstawiamy komentarz Jerzego Osiki, prezesa Promedii.

Handel i reprezentujące go organizacje już dawno zgłosiły swe zastrzeżenia do wprowadzonego 1 września 2016 r. i oprotestowanego w tym samym miesiącu przez Komisję Europejską podatku. Na etapie, na którym spór ma już charakter prawny, o tym, kto ma rację, rozstrzygnie prawo. Decydując się na członkostwo w Unii Europejskiej przyjęliśmy na siebie obowiązek jego przestrzegania, więc bez względu na ostateczny wyrok, wypada nam go zaakceptować. Z emocjonalnego punktu widzenia sytuacja przypomina zapytanie dziecka, czy w rodzinnym sporze jest po stronie mamy, czy taty. Będąc obywatelem Polski i jednocześnie Unii Europejskiej chętniej czytałbym informacje o nowych pomysłach na współpracę, które dają dodatkowe korzyści zarówno Polsce jak i UE. Biorąc pod uwagę wizerunkowy efekt całej sytuacji, wolałbym, aby nasz kraj, bez względu na to jaka opcja polityczna trzyma ster władzy, osiągał swe cele zgodnie z literą prawa i pod tym względem solidnie przygotowywał swoje decyzje przed wprowadzeniem ich w życie. W podobnej sytuacji jak Polska znalazły się wcześniej Węgry. Mimo że jestem za przyjaźnią polsko-węgierską, szukałbym lepszych sposobów na jej okazywanie.

Moim zdaniem wprowadzanie każdego nowego podatku powinno mieć miejsce tylko wtedy, gdy państwo nie ma lepszych rozwiązań na realizację swych celów. Im bardziej przewidywalne i rzadziej zmieniane jest prawo podatkowe, tym lepiej dla biznesu, bez względu na to, czy jest on duży, czy mały. Obojętne, jakie firmy obciążymy dodatkowym podatkiem, to chcąc uzyskać planowaną marżę, sięgną do kieszeni dostawców i konsumentów. Jeśli jednym z celów ustawy było wsparcie drobnego handlu, to nie sądzę, by nawet najwyższa stawka podatku 1,4% spowodowała, że np. klienci zrezygnują z zakupów w supermarkecie na rzecz małego sklepu. Z tą konkurencją małe sklepy dawno się oswoiły, patrząc dziś z większym niepokojem na firmy sprzedające w Internecie. Co ciekawe, w odróżnieniu od tradycyjnych sieci detalicznych, e-commerce zwolniony został z dodatkowego podatku. Duzi gracze w retailu zaczęli zwiększać sprzedaż online bez dodatkowej motywacji podatkowej ze strony państwa. Na jednym z paneli dyskusyjnych, w których uczestniczyłem w Warszawie, ujęły mnie wypowiedzi przedstawicieli władz miejskich, które dla drobnego handlu organizują specjalistyczne szkolenia ze sprzedaży, marketingu i zarządzania, by pomóc im w podniesieniu konkurencyjności w stosunku do dużych graczy. Ta forma wsparcia bardziej mi się podoba. Demokracja, to też wolność wyboru klienta, kiedy chce kupować, co, gdzie, jak, za ile i u kogo. To klient jest szefem firmy, zarówno dużej, jak i małej. Niech nadal on decyduje o powodzeniu każdej z nich.

Zobacz pełen artykuł dotyczący stanowiska Komisji Europejskiej w sprawie podatku handlowego

Tagi:
Oceń artykuł:

Źródło: Promedia

Polska powinna osiągać swe cele zgodnie z literą prawa

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.