Działają Państwo głównie w oparciu o franczyzę.
Jakie zauważa Pan zalety działania w tym systemie?
Franczyza jest systemem partnerskim, w którym dwie strony dokonują wkładu we wspólny biznes. Ze strony franczyzobiorcy oczekujemy kapitału na wejście do sieci i zatowarowanie startowe, my udostępniamy lokalizacje, wyposażenie meblowe oraz wiedzę dotyczącą prowadzenia punktu. Dzięki takiemu podejściu obie strony są równie mocno zainteresowane powodzeniem przedsięwzięcia. 95% naszej sieci to punkty franczyzowe.
Czy Państwa sieć została dotknięta przez kryzys?
Z naszej oceny wynika, że trend spadkowy na rynku sprzedaży prasy został w tym roku wyhamowany. We współpracy z dostawcą prasy - RUCH SA - staramy się prowadzić aktywną politykę zatowarowania w najpoczytniejsze tytuły, dopasowując ofertę konkretnego punktu sprzedaży do potrzeb lokalnych czytelników.
Jak należy zatem promować prasę?
Promocja tytułów prasowych odbywa się z użyciem nośników ekspozycyjnych, które wyróżniają promowany tytuł na tle konkurencji. Jako operator powierzchni reklamowych w salonach prasowych oferujemy wydawcom szereg nośników takich, jak tablice reklamowe, podświetlane kasetony, zasobniki na egzemplarze czasopism, standy na ladę. Saloniki prasowe to miejsca, gdzie nabywa się towary i usługi o charakterze impulsowym, dlatego ważniejsza od działań promocyjnych jest właściwa lokalizacja punktu sprzedaży, jakość obsługi, a co najważniejsze - odpowiedni dobór asortymentu. Dzięki zainteresowaniu potrzebami nasi franczyzobiorcy zdobywają lojalnych klientów. Jako operator sieci staramy się im w tym także pomagać przekazując drobne upominki, takie jak pakiety na otwarcie, czy np. kalendarzyki kieszonkowe na Nowy Rok. Organizujemy także wewnętrzny konkurs na najlepszy salonik prasowy, co dodatkowo motywuje naszych franczyzobiorców.
Czy uważają Państwo, że dodatkowe kategorie produktów, które występują w ofercie, typu słodycze, napoje, zabawki są niezbędnym elementem oferty saloników prasowych?
Prasa, wyroby tytoniowe oraz towary (i usługi) impulsowe to trzy zasadnicze kategorie w ofercie Euro-Salonu Prasowego. Kategoria impulsowa, zwłaszcza w kontekście dużej swobody zatowarowania przez franczyzobiorcę i szansy uzyskania wysokiej marży, zyskuje coraz większe znaczenie dla zyskowności salonu prasowego.
Czy nie obawiają się Państwo zagrożenia wynikającego z cyfryzacji treści i wydań czasopism w wersji elektronicznej?
Tendencja do cyfryzacji treści postępuje i oczywiście na dłuższą metę będzie stanowić zagrożenie dla tradycyjnego nośnika, jakim jest papier. Wydaje się jednak, że realną konkurencją stanie się w perspektywie dłuższej, niż 5 lat. Większym zagrożeniem jest moim zdaniem postępujące zarzucanie czytelnictwa, czasopism oraz książek, na rzecz treści przekazywanych za pomocą audio i video newsów.
Jakie czynniki konkurencyjności odgrywają więc najważniejszą rolę w sprzedaży prasy?
Najważniejsze wydaje się dopasowanie oferty konkretnego punktu do potrzeb wyrażanych lokalnie przez klientów. Dlatego uczulamy naszych franczyzobiorców na uważne wsłuchiwanie się w ich uwagi i potrzeby, co do dostępności ulubionych tytułów.
Jak ocenia Pan działalność Państwa sieci w galeriach handlowych?
Nasze saloniki często spotkać można w galeriach handlowych marketów dyskontowych, gdzie relacja odwiedzalność-koszty wynajmu pozostaje korzystniejsza, niż w typowych galeriach handlowych. Zaznaczę tutaj, że nasze saloniki mają ofertę komplementarną w stosunku do oferty marketów, a ich zadaniem jest zakup uzupełniający w stosunku do oferty sieci handlowej z którą współpracujemy.
Jaka jest najdogodniejsza lokalizacja Państwa saloników prasowych?
Klienci oczekują obecności saloników prasowych na każdym kroku swojego codziennego życia, w drodze do pracy czy szkoły, na zakupach, w podróży, stąd tego rodzaju punkty sprzedaży można spotkać wszędzie. Nie wynika to wyłącznie z potrzeby zakupu prasy- coraz większą rolę odgrywają bowiem usługi elektroniczne w postaci doładowań kart SIM, a także potrzeby w zakresie zakupów artykułów spożywczych, wyrobów tytoniowych, biletów.
Jakie są Państwa plany rozwoju?
Rozwój sieci Euro-Salonów Prasowych postępuje w ostatnich latach oraz bardziej w kierunku Polski Północnej i Wschodniej. Co roku otwieramy średnio ok. 20 nowych saloników prasowych.