Piotr Nowjalis, CCC: W 2014 r. otworzymy łącznie blisko 200 sklepów

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2014-07-23 | 08:00
Lata 2014–2015 zdecydują o pozycji międzynarodowej CCC. Spółka zamierza już w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy udowodnić, że zasługuje na miano znaczącego europejskiego gracza. Zarząd spółki spodziewa się, iż będzie to najbardziej spektakularny okres w historii CCC pod względem przyrostu powierzchni handlowej, przychodów ze sprzedaży i zysku netto. Plany przybliża Piotr Nowjalis, wiceprezes zarządu i dyrektor finansowy spółki CCC.

CCC interesują lokalizacje w centrach i galeriach handlowych. Czy takie stwierdzenie można uznać za słuszne?
Obecnie, znakomita większość salonów otwierana jest w centrach i galeriach handlowych. Wybierane zostają najbardziej prestiżowe lokalizacje i najważniejsze ciągi komunikacyjne, ponieważ są to lokalizacje zapewniające wysoką efektywność i rentowność prowadzonego biznesu.
Dotyczy to również zagranicy?
Centra i galerie handlowe to najbardziej atrakcyjne lokalizacje, przez co są najczęściej wybierane zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych. Nie jesteśmy co do zasady zainteresowani lokalizacjami na deptakach i przy głównych ulicach handlowych, bowiem generują one niższy traffic i są dla nas mniej efektywne. Otworzymy w tym roku właściwie jeden sklep zlokalizowany przy „high street” za to będzie to wspaniała i spektakularna lokalizacja w jednym z najbardziej rozpoznawanych miejsc w Europie.
Ile otwarć mają Państwo zatem w planach?
Otwarcia salonów w Polsce realizowane są równocześnie z otwarciami na rynkach zagranicznych – jest to od kilku do kilkunastu salonów w ciągu miesiąca. Łącznie w ciągu roku 2014 otworzymy blisko 200 sklepów, większość z nich za granicą.
Jak, mając porównanie z rynkami zagranicznymi, oceniają Państwo poziom stawek czynszów w polskich galeriach i centrach handlowych?
Stawki czynszów w galeriach handlowych w Polsce są wygórowane w stosunku do porównywalnych lokalizacji na rynkach Europy Zachodniej. Mamy w tej chwili porównanie z rynkiem austriackim i niemieckim i porównanie to wypada zdecydowanie na korzyść krajów niemieckojęzycznych. Inna sytuacja jest w Rosji i w Turcji, gdzie stawki czynszów są bardzo wysokie. Jeszcze…
  
A jak postrzega Pan efektywność franczyzy w branży obuwniczej? Czy w Polsce jest opłacalna?
W Polsce CCC koncentruje się na salonach własnych i nie zamierza rozwijać sieci franczyzy. Natomiast w takich krajach jak Rumunia, Ukraina, Rosja, Łotwa i Kazachstan kontynuowane będą otwarcia salonów franczyzowych. Wynika to głównie ze specyfiki tamtejszych rynków i naszej percepcji ryzyka biznesowego.
Z portfolio spółki CCC powoli wycofywane są marki Boti i Lasocki. Wcześniej zamknięto także butiki Quazi. Jak wyglądać będzie dalsza strategia rozwoju spółki?
Salony CCC są jedynym konceptem, który będziemy rozwijać zarówno w Polsce, jak i za granicą. Są one najbardziej efektywne, tak pod względem relacji kosztów sprzedaży do przychodu, jak i pod względem odwiedzalności.
Co przyczyniło się do takiej decyzji?
Zmniejszenie liczby sklepów Boti wynika wprost ze strukturalnej zmiany jaka dokonała się na rynku centrów handlowych w Polsce. W ostatnich latach nastąpił prawdziwy „wysyp” nowoczesnych formatów handlowych w mniejszych miastach. W wielu z nich otworzyliśmy sklepy CCC, który w naturalny sposób przyciągnęły do siebie okolicznych mieszkańców, pozbawiając sklep Boti dotychczasowego traffiku. Decyzja o zamknięciu Boti była więc każdorazowo uzasadniona biznesowo.
 
Czy na rynkach zagranicznych jest podobnie?
Na rynkach zagranicznych obecne są wyłącznie salony sieci CCC.
Który z krajów oferuje Państwu aktualnie najlepsze warunki rozwoju?
W 2014 roku, spółka zamierza powiększyć powierzchnię handlową o 75 tys. m kw. , koncentrując się na rozwoju sieci sprzedaży w Polsce, w Czechach, na Słowacji, na Węgrzech i w Rumunii oraz w Austrii, Słowenii, Chorwacji, Niemczech i Turcji. Otworzymy na tych rynkach blisko 200 sklepów, a największych przyrostów można oczekiwać w Niemczech i …w Polsce.
Wiele firm obuwniczych praktykuje sprzedaż internetową. CCC dotychczas nie zdecydowało się na ten krok.
Spółka planuje rozpocząć sprzedaż internetową w roku 2015.
Na polskim rynku od pewnego czasu z powodzeniem działają rosyjskie sieci obuwnicze: Kari oraz Centro, oferujące obuwie z podobnej półki cenowej jak CCC. Czy uważa Pan, że w dłuższej perspektywie mogą stać się groźnym konkurentem?
Spółka nie obawia się rosyjskich sieci obuwniczych, ani nie poczytuje ich za konkurencję. CCC w przeciwieństwie do tych sieci proponuje swoim klientom nie tylko obuwie syntetyczne, ale również wysokiej jakości obuwie skórzane, co daje niewyobrażalną przewagę wśród konkurentów oferujących tylko tańszy produkt.
Jak Pana zdaniem zmieni się polski rynek obuwia w ciągu najbliższych lat?
Liczba graczy ulegnie zmniejszeniu, zwłaszcza w segmencie ekonomicznym. Przetrwają tylko firmy, które mają jasną i klarowną wizję rozwoju, przemyślaną strategię i ewidentne przewagi konkurencyjne. Motto, które będzie przyświecało rynkowi w najbliższych latach to „wyróżnij się lub zgiń”. Firmy, które nie mają sprecyzowanej strategii i wyraźnego pozycjonowania skazane są na zniknięcie z rynku. Przewiduję w związku z tym dość ożywioną konkurencję w wyższym i średnim segmencie cenowym, natomiast wśród firm bazujących na koncepcie samoobsługowym (tak jak CCC) duzi gracze urosną jeszcze bardziej, a mniejszych nie zobaczymy już za 2-3 lata.    
Tagi:
Oceń artykuł:

Piotr Nowjalis, CCC: W 2014 r. otworzymy łącznie blisko 200 sklepów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.